Biltest af Mercedes E270 Avantgarde aut.
Biltest af Mercedes E270 Avantgarde aut.© bilmagasinet.dk

Mercedes E270 Avantgarde aut.

Med rusten stemme

24. april 2003 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Den femcylindrede dieselmotor i Mercedes-Benz E 270 CDI Aut. har saft og kraft, men den savner raffinement.

JEG HAR FORBUDT mig selv at nævne ordet taxi, hver gang jeg skriver om Mercedes. Det er en slidt kliche, at Mercedes er lig med taxi. Men den er sgu svær at undgå, når mine medpassagerer spørger om, hvor taxametret er, og når danske taxichauffører i Kastrup Lufthavn truer med bank, fordi min testbil har svenske plader på. Det er ikke let – og slet ikke, når jeg kan høre den femcylindrede dieselmotor tromme karakteristisk ude foran.

Når jeg sidder og kigger på E-klassens modelprogram, virker E 270 CDI ellers som et godt kompromis mellem luksus, fornuft og motorkraft. Den sprinter til 100 km/t. på 9,3 sekunder, har en topfart på 232 km/t. og kører i snit 14,7 km/l. Med 400 Nm allerede fra 1.800 o/min er der masser af saft og kraft i motoren, der med lethed kan holde en marchfart, som kræver mere arbejde og gearskift i en tilsvarende bil med benzinmotor. Den femtrins automatgearkasse skifter hurtigt og blødt, dog tøver den en gang imellem for længe med kickdown. Men det er i hvert fald ikke motorkraft, jeg savner – det er raffinement. Den femcylindrede dieselmotor brummer højlydt og påtrængende og ødelægger mit billede af E-klassen som en sofistikeret og yderst komfortabel luksusbil. En Audi A6 2,5 TDI eller en BMW 530d er mere kultiveret og støjsvag.

Det hele bliver ikke bedre af, at testbilen var en Avantgarde-version med sportsundervogn, så bilen står lavere og har fastere støddæmpere. Ujævnheder slår igennem på en udiplomatisk facon, der ikke passer til bilen. En E 270 CDI er alligevel ikke bilen, der appellerer til sportslig kørsel.

Stod jeg med de 900.000 kr. til en luksusbil, havde jeg nok også råd til at betale for benzinmotorens højere brændstofforbrug. Derfor vil jeg anbefale en E 240 til 845.006 kr. eller betale 53.995 kr. mere og få en E 320. I begge tilfælde får jeg motorer, der passer bedre til E-klassens rolle som luksusbil, og som bonus får jeg taxifornemmelsen på behørig afstand. Satans! Nu sagde jeg fyordet igen. Min redaktør har idømt mig en dummebøde, og jeg skal lave kaffe til redaktionen resten af ugen.

Mercedes-Benz E270 Avantgarde aut.

Tekniske data: Motor: R5, 2.686 cm3, 20V, turbodiesel. Ydelse: 177 hk ved 4.200 o/min, 400 Nm ved 1.800 o/min. 0-100 km/t.: 9,3 sek. Topfart: 232 km/t. EU-miks: 14,7 km/l. Årlig ejerafgift: 5.780 kr. Mål: 482/182/145 cm. Bagagekapacitet: 540 liter. Vægt: 1.550 kg
Totaløkonomi: Regn med en afskrivning i den tunge ende, fordi bilen vil stå side om side med frikørte taxier, der typisk vil stå til 450.000 kr. efter tre år og 300.000 km. En privat købt og kørt E 270 CDI vil have kørt halvt så mange kilometer og koste cirka 550.000 kr.
Reservedelsindeks: 174
Service ekskl. materialer:
Ingen faste servicepriser pga. variable serviceintervaller
Pris: 891.005 kr.

Vi synes...For meget dieselhakker til stjernens kvaliteter

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...