Biltest af Mercedes E 500
Biltest af Mercedes E 500© bilmagasinet.dk

Mercedes E 500

SÅ BLIVER DET IKKE MEGET BEDRE

21. november 2002 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Med en Mercedes E 500 i garagen behøver du ikke at drømme om S-klassen mere

En gang imellem er vi uforskammede her på redaktionen. Vi ved det godt. Tag nu for eksempel denne Mercedes-Benz E 500. Den er proppet med teknologi og luksusudstyr som luftaffjedring, el-justerbare lædersæder med massage og ventilation, elektronisk aktiverede bremser, automatisk afstandsregulering, navigation og dobbelt soltag. Og vi får den endda stillet til rådighed kvit og frit, så vi kan køre fire mand til biludstilling i Paris tur-retur.

Alligevel brokker vi os over lidt for meget hjulstøj, affjedringen er til den hårde side, jeg kan ikke vænne os til bremserne, og jeg får ondt i lænden, når det er min tur til at sidde på bagsædet. Bla-bla-bla-bla! Tag dig nu sammen. Ok. Fair nok.
Jeg er vild med designet. Den nye E-klasse ser hamrende elegant ud, uanset hvilken vinkel den ses fra. Væk er den gamle mastodont-attitude, og ind er kommet noget, der virker mere dynamisk og tidløst. Det bliver kun bedre af at tage plads bag rattet, for endelig har Mercedes fundet tilbage på rette spor, hvad angår interiørets finish og kvalitet.

Alt virker solidt og meget overskueligt, selvom jeg på min indre kugleramme nåede frem til cirka 60 knapper på midterkonsollen. Og det er uden hjælp fra nye betjeningskoncepter med joystick eller muse-funktion som hos Audi og BMW. Instrumentbordet i en E-klasse virker også mere smagfuldt og moderne i designet, end det er tilfældet i Mercedes´ flagskib, S-klassen.

Og så har Mercedes-Benz stadigvæk verdens mest logiske betjening af de el-betjente forsæder. Knapperne, der er monteret i døren, ligner sædet set i profil, så du nemt og hurtigt kan se, om det er nakkestøtten eller siddehynden, du justerer på. Sådan skal det gøres.

På de 2.500 km til Paris og tilbage igen demonstrerede vores E 500, at den er født til de lange stræk med høj hastighed. Den ligger utrolig stabilt på vejen med hastigheder, der var et pænt stykke over de 200 km/t. Styretøjet er præcist, og vægtningen af servokraften er lige tilpas.

Men de elektronisk aktiverede bremser bliver jeg aldrig gode venner med. De er utroligt svære at dosere og krævede større pedaltryk, end jeg havde regnet med.

Den brølstærke V8-motor og den fem-trins Sequentronic-automatgearkasse arbejder perfekt sammen, så de hele tiden i fællesskab kan servere imponerende motorkraft og acceleration uden tøven.

Det hele bliver akkompagneret af et afdæmpet og kultiveret V8-soundtrack–lige nok til at du ikke er i tvivl om, at motorrummet gemmer på den rette portion muskelmasse til at klare alle situationer. E 500 er da også den kraftigste E-klasse, indtil den 476 hk stærke E 55 AMG snart kommer på markedet.
1.200.000 kroner er prisen for en Mercedes-Benz E 500. Det er en ganske anseelig portion penge, men det er faktisk ikke horribelt for en bil af denne klasse. En E 500 er uden tvivl den bedste fire-dørs bil, du kan købe til den pris i dag, selvom den ikke er perfekt. Jeg synes stadig, at bagsædet… årh, hold nu mund. Ok.

Mercedes-Benz E 500

Tekniske data: Motor: V8, 4.966 cm3, 32V, 306 hk ved 5.600 o/min., 460 Nm ved 2.700 o/min. 0-100 km/t: 6,1 sek. Topfart: 250 km/t EU-mix: 8,7 km/l. Årlig ejerafgift: 7.500 kr.
Totaløkonomi: Biler i denne prisklasse har traditionelt en afskrivning i den tunge ende, og Mercedes E500 er ingen undtagelse i den retning. Selv som brugt vil den blive dyr beskatningsmæssigt, hvis den skulle købes som firmabil. Regn med cirka 45 procent (540.000 kr.) efter tre år.
Reservedelsindeks: 172
Service ekskl. materialer:
Mercedes har variable serviceintervaller.

Pris: 1.200.000 kr.

Vi synes...E 500 imponerer generelt, men får alligevel et par små minusser i bogen

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...