Biltest af Mercedes E 220 CDI T Aut.
Biltest af Mercedes E 220 CDI T Aut.© bilmagasinet.dk

Mercedes E 220 CDI T Aut.

Sløvsind med stil

24. juli 2003 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj & Karsten M. Lemche

Stationcar-versionen af Mercedes E-klasse har igen fundet stilen og er samtidig velkørende og mega-rummelig

Mercedes-Benz har altid mestret kunsten at skabe elegante stationcars, der efter nogle år og mange kilometer opnår status af klassiker. Se bare på en W123 (1978-1984). Den efterfølgende W124 var også en enkel og elegant stationcar, men så gik det galt med den forrige E-klasse. Den var fra Mercedes’ tunge æra, hvor alle modellerne havde et bastant look, der fik E-klasse stationcar til at minde om en rustvogn.

Men nu har Mercedes igen fundet stilen med den nye E-klasse stationcar, der er langt mere elegant og stilren. Den slanke C-stolpe giver E-klassen et lettere og mere dynamisk udseende, men tro ikke, at Mercedes af den grund har ladt det funktionelle træde i baggrunden. Selvom E-klassen måske ikke virker så kasseagtig som forgængeren, er den rent faktisk mere rummelig, for bagagerummet sluger 90 liter mere med en samlet kapacitet på hele 690 liter. Med bagsædet foldet ned øges det til 1.950 liter. Gulvet i bagagerummet er fladt og regulært og har en lav læssekant. Men har du i sinde at bruge bagagerummet i praksis, så undgå for alt i verden det lyse interiør, som var i vores testbil. Hvis en myre havde krydset bagagerumsgulvet uden at tørre fødder, ville du kunne se det med det samme.

En anden ting, du nok skal undgå, hvis du agter at udnytte den generøse bagagerumskapacitet, er den 2,2-liters commonrail dieselmotor. Med tomt bagagerum og i bykørsel accelererer bilen aldeles fint, og diesellyden virker tilstrækkelig dæmpet, men fylder du bagagerummet op og bevæger dig ud på motorvejen, mister motoren lidt pusten. Til gengæld kan du glæde dig over en fornem affjedringskomfort, og at E-klassen styrer præcist og ligger godt på vejen, så den er dejligt afstressende at køre langt i.

Selvom vi kørte i den mindste dieselmotor med det laveste udstyrsniveau, er prisen på 856.699 kr. heftig. Så E-klasse stationcar bliver nok først rigtig populær i Danmark, når den er 10 år gammel og har kørt 300.000 km.

Mercedes E 220 CDI T Aut.

Tekniske data: Motor: R4, 2.151 cm3, 16V, turbodiesel. Ydelse: 150 hk ved 4.200 o/min, 340 Nm ved 2.000 o/min. 0-100 km/t.: 11,1 sek. Topfart: 207 km/t. Brændstofforbrug: EU-miks: 14,1 km/l. Årlig ejerafgift: 5.780 kr. Vægt: 1.700 kg. Mål (L/B/H): 485/182/150 cm. Bagagekapacitet: 690/1.950 liter.
Totaløkonomi: Problemet med en privat-indregistreret E 220 CDI er, at de frikørte taxier vil presse brugtprisen. Regn med et tab på 37 pct. (ca. 317.000 kr.) over 3 år/50.000 km.
Reservedelsindeks: 113
Service ekskl. materialer:
Ingen faste servicepriser pga. variable serviceintervaller
Pris: 856.699 kr.

Jeg synes...Med E-klassen får du en af de mest stilfulde stationcars, men den 2,2-liters dieselmotor er lige i underkanten til så stor en bil.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...