Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 d DCT
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 d DCT

Køb ikke en Shooting Brake for pladsens skyld – det handler kun om udseende. Bagsædet kan dig lægges ned, så her er en kapacitet på op til 1.360 liter.

© S. Bachmann

Test: Frankfurt t/r med gassen i bund i den mindste Mercedes-stationcar

Du behøver ikke være millionær for at få en lækker Mercedes – for under en halv million kroner er du kørende i en CLA Shooting Brake, der er en virkelig vellykket langtursbil

4. oktober 2020 af Steen Bachmann


Før coronakrisen havde jeg et ærinde i Frankfurt, hvilket er en perfekt lejlighed til at teste en dieselbil. Jeg lånte en af Mercedes´ mindste modeller til formålet, den halvdyre udgave af A-klasse med navnet CLA, der antyder, at folkelig pris og praktiske dyder er ofret til fordel for lækkert hår og sexet udstråling. Og det har testbilen!

Mercedes CLA er hjemme på Autobahn

På Autobahn kan den forveksles med den større CLS Shooting Brake, der koster det dobbelte, og herhjemme kan kun kendere se, at det i virkeligheden bare er en A-klasse i gallauniform. 

Platform, drivliner, elektronik og infotainment er taget direkte fra A-klasse, men CLA har sine egne karrosserier og mere eksklusive kabiner. Vi taler flertal, for der findes to versioner: CLA Coupé er en lavere og dyrere søster til A-klasse Sedan, men CLA Shooting Brake er helt sin egen. 

Betegnelsen stammer fra britisk bilindustri og står for en lav og langstrakt stationcar, der kun har til formål at se godt ud – vil du have plads, kan du købe den større C-klasse stationcar. Udseende er smag og behag, men især i bevægelse ser den kompakte Shooting Brake godt ud.

Pinlig detalje for Mercedes 

Der er godt 800 km fra København til Frankfurt via Flensburg, og af hensyn til ønsket om at bevare kørekortet er de første kilometer fra hovedstaden til grænsen på fartpilot. 

Testbilen har Førerassistentpakke med al den hjælp, man kan ønske sig på langturen, men det er pinligt for en bil i denne klasse, at pakken er ekstraudstyr til 41.910 kr., når adaptiv fartpilot er standard i konkurrenten Audi A3 Sportback – selv i mærker som Suzuki er udstyret efterhånden standard. 

Adaptiv fartpilot kan tilkøbes separat for 13.932 kr., og hvis det var mig, ville jeg insistere på at få den med uden at betale en krone for den.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 d DCT
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 d DCT

Adaptiv fartpilot koster ekstra, hvilket er pinligt i denne klasse af biler. Den fås separat for 13.931 kr. eller som en del af Førerassistentpakken til 41.910 kr.

© S. Bachmann

Til gengæld fungerer piloten glidende og harmonisk uden på noget tidspunkt at irritere eller udvise nervøsitet. Den lader mig glide gennem trafikken med passende afstand til bilen foran og uden den forsinkelse i at komme op i fart igen, som vi ser hos andre mærker. Kun i voldsom styrtregn slår den kortvarigt fra, og det er træls, for netop her der er mest brug for den.

150 hk gør ikke CLA til en raket

På A7 syd for grænsen træder jeg speederen i bund, og her viser 200d-varianten sine begrænsninger. Med 150 diesel-hk til en køreklar vægt på knap 1,6 ton er det langt fra nogen raket, og jeg finder mig til rette med 160 km/t som marchfart. Det klarer bilen til gengæld i fornem stil, og kommer der lokale fartbegrænsninger, tager den selv farten af i god tid. Også de evindelige vejarbejder tager den højde for, og kommer hurtigt op i fart igen.

Få 3 numre af Bil Magasinet - tjek det aktuelle tilbud lige her

Time efter time får jeg bilen ind under huden, og den virker til at være udviklet til netop lange ture. Mellem 120 og 160 km/t er her en fin retningsstabilitet og ro over bilen, og først ved højere hastigheder begynder den klejne størrelse og korte akselafstand at kunne mærkes.

I Danmark virker det som overkill at købe den dyrere 220d med samme motor med 40 hk og 80 Nm mere – indtil man ser i prislisten, at den kun koster 15.000 kr. mere. Den er måske værd at overveje alligevel.

Turen hjem fra messecenteret i Frankfurt er perfekt til en test af en ny bil. Man starter fra en snæver p-plads og skal manøvrere seks etager ned fra p-huset gennem en smal spiral, før man efter adskillige forvirrende vognbaneskift i myldretiden nord for storbyen rammer Autobahn A5 med kurs nordpå.

Men en ny feature kaldet augmented reality blander virkelige billeder og 3D-grafik sig på den store skærm i midten eller bag rattet, og en tydelig blå pil viser, hvor man præcist skal placere sig i vognbanen eller rundkørslen. Det fungerer, og er et eksempel på ny teknologi uden indlæringskurve.

CLA tilpasser selv hastigheden

Så kommer Kassel-bakkerne med de lange, bølgende kurver og skift mellem 80 og 120 km/t og fri hastighed – hvor bilen selv tilpasser hastigheden med fornemt resultat - før vejarbejde og Hamborg sætter en prop i trafikken. 

Det tager normalt otte timer fra messehallerne til Storebæltsbroen, og en ny diesel-Mercedes med adaptiv fartpilot, køassistent og automatgear (ottetrins dobbeltkobling) lyder som en fin rejsemakker. Og det er testbilen.  

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 d DCT
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 d DCT

 Kender du instrumentbordet i en A-Klasse, vil der ikke være mange overraskelser i CLA – de er praktisk talt ens med to store og velfungerende skærme.

© S. Bachmann

På trods af en generel marchhastighed på 160 km/t, hvor det var muligt, og enkelte stræk med 200 km/t, blev mit samlede forbrug over 1728 km på 18,1 km/l, og det er flot. Testbilen er angivet til et snitforbrug på 20,4 km/l i blandet kørsel, og det er pærenemt at opnå under hjemlige forhold, hvor du også kan få den til at gå 22 km/l med blid speederfod.

Få 3 numre af Bil Magasinet - tjek det aktuelle tilbud lige her

Men kan man komme af med den igen som brugt? 

"Bilbasens erfaring med små premiumbiler som Mercedes CLA og BMW 2-serie er, at de sidder lige i skabet i forhold til efterspørgslen på brugtbilmarkedet. De vælter ikke bilbudgettet, har stadig premium-auraen over sig, og signalerer individualitet. BMW 2-serien er lige som CLA virkelig efterspurgt på brugtbilmarkedet," siger markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.

Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake Advantage DCT

Opbygning
Firedørs, femsædes shooting brake, stor bagklap, forhjulstræk, ottetrins dobbeltkoblingsgearkasse

Motor
R4, 1949 cm3, 16V, turbodiesel
150 hk ved 3400 o/min
320 Nm ved 1400 o/min

Præstationer
0-100 km/t 8,4 sek.
Topfart 221 km/t
Forbrug 20,4 km/l (test: 18,1 km/l)
CO2-udslip 111 g/km
Årlig afgift 3.240 kr.

Dimensioner
L/B/H 469/183/144 cm, akselafstand 273 cm
Køreklar vægt/last/påhæng 1.570/550/1.800 kg
Bagagerum 395-1360 liter
Dæk 225/45R18 Bridgestone Potenza sommerdæk

Økonomi
Reservedelsprisindeks 163
Service: Der er ingen faste serviceintervaller og bilen kalder selv til service efter maksimalt to år. Status for service tjekkes via Mercedes´ app. 4 års serviceaftale koster 369 kr./mdr.
Garanti mekanik/lak/rust 2/2/30 år. 3 års ekstra fabriksgaranti mekanik koster 7.800 kr., herfra er prisen 3.700 kr./år.

Pris
459.900 kr. (testbil 560.602 kr.)

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 d DCT
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 d DCT

CLA er baseret på en almindelig A-klasse, men den langstrakte shooting brake-form og de rammeløse døre giver bilen et helt andet og mere eksklusivt udtryk.

© S. Bachmann

Baggrund

CLA debuterede i 2013 som en lillebror til den større CLS, der har været en kommerciel succes for mærket. CLA er baseret på A-klasse og deler motorer og drivliner, men har sit eget karrosseri med fire døre og rammeløse ruder, hvorfor den kaldes en firedørs coupé. I 2015 fulgte stationcaren CLA Shooting Brake, som fortsætter designstilen fra coupéen ved at lægge vægt på elegance og se stort på pladsforhold. Anden generation af CLA Coupé og CLA Shooting Brake kom i 2019.

Finansiering

Vi har indhentet et tilbud på finansieringen af testbilen med udstyr hos den aut. Mercedes-forhandler Ejner Hessel. Med en udbetaling på 20 pct. og en variabel rente på 1,29 pct. vil den månedlige ydelse være 5876 kr. over 84 måneder. Finansieringsomkostninger er 20.460 kr., samlet tilbagebetaling er 493.531 kr. og ÅOP før skat er 2,8 pct.

Leasing

Mercedes tilbyder privat- og erhvevsleasing af alle modeller til priser, som uafhængige leasingselskaber ikke kan matche. Via privatleasing koster CLA 200d Shooting Brake Advantage 4595 kr./mdr. over 2 år/30.000 km med en udbetaling på 30.000 kr. Med udstyr som testbilen er ydelsen 6466 kr./mdr.

Forsikring

Mercedes tilbyder at kaskoforsikre testbilen for en 40-49 årig ejer for 651 kr./mdr. med en selvrisiko på 5000 kr. Forsikringen dækker, hvis du mister din nøgle, mangler olie eller kølervæske, eller tanker forkert brændstof. Der er 0 kr. i selvrisiko ved stenslag, hvor ruden kan repareres og hvis den skal udskiftes, er der en fast lav selvrisiko. GPS-tracking er kun et krav, hvis nybilsværdien er over 1.000.000 kr.

Afskrivning

Testbilen har for 100.000 kr. ekstraudstyr, som normalt har et højt værditab. Det gælder dog ifølge Bilbasen ikke i denne klasse af biler, hvor for eksempel store glaslofter faktisk medfører en lavere afskrivning. Blandt premiumkøbere er der efterspørgsel efter komfort og højt udstyr, og derfor kan biler med lavt udstyr være svære at sælge. For testbilen vurderer Bilbasen, at afskrivningen af de 100.000 kr. vil være den samme som for bilens standardpris. Bilbasen vurderer testbilen til et værditab på 40-42 pct. over 3 år/60.000 km, hvilket er lavt.

Er det muligt at finde en køber til en dieseldrevet Mercedes uden elektrificering om fire år?

"Ja bestemt, det vil være den perfekte pendlerbiler med solid brændstoføkonomi, og det er samtidigt vigtigt, at motoren kører med nyeste Euro-norm. Når det så er sagt, så skal man være mere og mere opmærksom på en vigende efterspørgsel efter brugte dieselbiler, men indtil videre gælder det ikke for Euro-norm6 bilerne," siger markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...