Biltest af Mercedes C32 T AMG
Biltest af Mercedes C32 T AMG© bilmagasinet.dk

Mercedes C32 T AMG

Drukmåsen

24. oktober 2001 af Bilmagasinet

Af: Christian Frost & A. Hansen

354 hk og kompressor giver Mercedes-Benz C 32 T AMG præstationer som en Porsche 911 - men det har sin pris

Mercedes-Benz C 32 T AMG er faktisk helt alene i klassen for super-stationcars, nu hvor Audi har lagt RS4 i graven, og BMW stadig nægter at lave en M3 Touring-udgave af M3. Med 354 hk fra kompressor-V6eren tager C 32 T AMG turen fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder og kører dermed næsten lige op med en Porsche 911.

Vi har før haft C 32 AMG på besøg til årets Handling Day. Her gjorde den nu ingen imponerende figur med sit diktatoriske ESP-system, der aldrig kan kobles helt fra og samtidig låser Tiptronic-funktionen. Når du studerer de tekniske data, ser alting ellers meget lovende ud. Automatgear burde ikke give anledning til bekymring, når du har 450 Nm fra 4.400 o/min. Og med den generøse dækmontering med 225/45ZR17 for og 245/40ZR17 bag er de sportslige undertoner ikke til at tage fejl af. Men ak - på bane gør BMW M3 kort proces med ærkerivalen fra Stuttgart.

C 32 AMGs naturlige tilholdssted er nu også de hurtige stræk på motorvejen. Her er det svært at finde en anden bil, der er så velafbalanceret hele vejen op til den elektronisk begrænsede topfart på 250 km/t. Den fast afstemte undervogn holder dig fast i de hurtige motorvejskurver, som kørte du på skinner, og er samtidig så velfriseret, at du kan passere en jernbaneoverskæring uden andet end en enkelt krusning i flasken med Perrier i kopholderen. Du sidder sublimt i de perfekt afstemte sæder, mens stjernen på fronten kløver fartvinden, og den fem-trins automatgearkasse klarer arbejdet, akkompagneret af den diskrete hvinen fra motorrummet, når kompressoren sætter ind. Bag rattet i AMG C 32 kunne du uden problemer krydse Europa i ét stræk.

Og så alligevel ikke, for det ville blive en dyr omgang. C 32 T AMG har nemlig et problem, der overskygger de mange positive kvaliteter - den er temmelig fordrukken. Selv om de officielle forbrugstal siger 8,4 km/l i snit, er de 6,2 km/l, vi oplevede, nok mere realistisk. Selv den Porsche 911 Turbo, vi kørte gennem Klausenpass på samme tur, præsterede et bedre gennemsnit - og selv forgængeren C 43 AMG med V8-motor er opgivet til 8,5 km/l i snit.

Hvis det så bare var på motorvejen, når du cruiser med 180 km/t, men bykørsel får også tankmåleren til at dale i et foruroligende tempo. Tre gange frem og tilbage til Frankfurt-udstillingen i myldretid gjorde kål på en halv tank, og kære Mercedes - det er altså for meget. En del af forklaringen kan lokaliseres til automatgearkassen. Der er nemlig kun to indstillinger, sport eller vinter, og altså ikke noget imellem. I de fleste mellemaccelerationer oplever du derfor, hvordan elektronikken skifter ned til tredje eller fjerde. På den måde ligger omdrejningstallet tit omkring 5.500, hvilket ikke burde være nødvendigt med 450 Nm i hanerne - og du skulle tro, at en normal-indstilling kunne have løst problemet.

Som det er nu, har du det lidt, som om du kører et Formel 1-løb på en femstop-strategi. Der går lidt skår i glæden ved kompressor-maskinen og de 354 hk på turen ned gennem Tyskland, når du for tredje gang i træk har overhalet den samme Golf 1,8…

Mercedes-Benz C 32 T AMG 1.263.000 kr.

Tekniske data: Motor: V6, 3.199 cm3, 18v, kompressor. Ydelse: 354 hk v. 6.100 o/min, 450 Nm v. 4.400 o/min. 0-100 km/t: 5,4 sek. Topfart: 250 km/t. EU-mix: 8,4 km/l. Årlig ejerafgift: 7.200 kr.

Totaløkonomi: Man får aldrig en fornuftig økonomi ud af en bil til så mange penge. Efter tre år og 50.000 km har den tabt mindst 40 pct. - det er 505.000 kr...!
Reservedelsindeks: 236
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst - intervaller og omfang beregnes efter køremåde

Vi synes...
Ingen andre stationcars overhaler C 32 T AMG - undtagen når du holder på tankstationen…

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...