Biltest af Mercedes C200 Kompressor
Biltest af Mercedes C200 Kompressor© bilmagasinet.dk

Mercedes C200 Kompressor

Stjernebil til stjernepris

23. november 2000 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

C 200 Kompressor er en ægte Mercedes-Benz - på godt og ondt

PÅ PAPIRET ser Mercedes-Benz nye C-klasse skingrende dyr ud. Over en halv million for en C 200 Kompressor er en grov hoben penge for en bil, der ikke er meget større end en VW Passat og kun har fire cylindre og 163 hk. Lige slattent nok, når både BMW 330i med 231 hk og Volvo S60 T5 med 250 hk er en pæn sjat billigere.
Men C 200 er en af de biler, som stille og roligt kryber under huden på en. På en kort prøvetur bliver du formentlig skuffet, for i starten virker den træg og uhandy.

Styringen er død, gear og kobling kræver tilvænning - selvom transmissionen ikke er så rædselsfuld som i ældre Mercedes’er med almindeligt gear - og de fire cylindre knurrer vrangvilligt ad dig, når de skal på arbejde.
Motoren er nemlig C 200s svageste punkt. Ganske vist trækker den solidt nedefra, men den ikke meget for at tage omdrejninger, og selv i en bil til det halve ville den virke upoleret. Seks cylindre og automatik klæder bilen betydeligt bedre, men koster blodigt ekstra - biligste V6-mulighed er C 240 til 649.000 kr.

Men tril ud på motorvejen og bliv der - SÅ spiller C 200. De lange stræk er de baghjulstrukne Mercedesers domæne. Stabiliteten er i top, affjedringen er fornem, og selv den ukultiverede motor træder mere i karakter, når bilen får lov til at strække ud - så glæder man sig over det fornemme moment, der gør alle andre gear end sjette overflødige. Udsigten til stjernen på fronten er altid enestående, og eneste minus er de Mercedes-typiske flade sæder.

Til gengæld kvier Merceren sig noget på småvejene. Da den nye C-klasse blev holdt over dåben, slog Mercedes hårdt på de dynamiske kvaliteter, men de klassiske Mercedes-dyder er stadig i højsædet - C-klassen er ingen BMW, uanset hvad tyskerne påstår. Tværtimod er den en fuldblods Mercedes, og det behøver den bestemt ikke at skamme sig over. Finish, kvalitetsfornemmelse og materialer er på vanligt Mercedes-niveau - lækkert, gennemført og helt i top.

Desværre er prisen også fuldblods Mercedes, og så begynder det at knibe lidt med velviljen. C 200 ER skingrende dyr herhjemme, for testbilen står i 564.000 kr. inklusive den sporty Avantgarde-udstyrspakke til 15.000 kr.

Konkurrenterne har naturligvis ingen stjerne på fronten, men prisen for prestige kan også blive for høj. Og det er faktisk synd og skam for bilen.

Mercedes-Benz C 200 Kompressor Avantgarde 564.000 kr.

Tekniske data
R4, 1.998 cm3, 16V, kompressor. 163 hk ved 5.300 o/min. 230 Nm ved 2.500 o/min. Topfart: 230 km/t. 0-100 km/t: 9,3 sek. EU-mix: 10,3 km/l. Årlig ejerafgift: 5.040 kr.

Totaløkonomi:
564.000 kr.! Så er den bil vist betalt, men navn og image sørger for, at værditabet kunne være værre. I procent, altså - tre år/50.000 km koster 32 procent (180.000 kr.).

Reservedelsindeks: 107
Service ekskl. materialer:
Mercedes opgiver ikke faste servicepriser. Intervaller og omfang beregnes automatisk, afhængig af køremåden.

Vi synes:
Fin bil, men motor og pris er alt for grovkornet

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...