mercedes C 300e plugin-hybrid test priser

Klappen til ladestikket på C-klasse er placeret til venstre – påfyldning af benzin foregår i højre side.

© S. Bachmann

Første test: Den nye Mercedes C-klasse 300e plugin-hybrid kører seriøst langt på el

Mercedes-Benz C 300e bliver et hit blandt firmabilfolket, for den er attraktivt prissat og har masser af kræfter. Vi ville dog lige så godt have en diesel – men det er ved at være fortid i Danmark

31. januar 2022 af Steen Bachmann

Hvad sker der?

Mercedes-Benz C 300 T e Advantage aut. er mærkets seneste plugin-hybrid. 

Den nye C-klasse kom til Danmark i sommer og er en gennemført og veludstyret bil, der fås som sedan og stationcar. Den fås med et bredt udvalg af benzin- og dieselmotorer, og fra februar 2022 også som opladningshybrid. På grund af de danske afgifter er plugin-hybriden med benzin- og elmotor og et opladeligt batteri mest relevant.

Læs også: Test af familievenlige elbiler.

Hvad er det for en bil?

C 300e har en 2-liters turbobenzinmotor med 204 hk, en elmotor med 129 hk og en 9-trins automatgearkasse bygget sammen til én enhed i forenden af bilen. 

I bunden af bagagerummet bagtil er her et batteri på 25,3 kWh, der kan lades med 11 kW i hjemmelader eller som noget ret usædvanligt i hurtiglader med op til 55 kW.

Hvor langt kan den køre på el?

Den officielle angivelse er 107 km i blandet kørsel i WLTP-normen, men så langt går den ikke i virkeligheden – tjek vores forbrugsmåling af pendling på tværs af Sjælland på landevej, motorvej og i København i et kommende nummer af Bil Magasinet.

mercedes c 300e plugin-hybrid priser test
Mercedes C-Klasse 300e:

C-klassen er komplet udstyret som standard med lækre materialer, digitale instrumenter og stor skærm i midten. Du kan køre ud fra forhandleren uden at savne noget fra ekstraudstyrslisten.

© S. Bachmann

Hvad er fordelen ved plugin?

Der er to fordele i forhold til en tilsvarende diesel eller benzin: 

1. Det er muligt at køre kun på el og dermed uden lokale emissioner. Når der ikke er mere energi i batteriet eller når føreren vælger køreprogram Sport, starter benzinmotoren automatisk og hjælper til eller tager helt over. Brændstoftanken er på 50 liter.

2. Du får bil i stedet for afgifter for dine penge. Et CO2-udslip i WLTP-normen på bare 14 g/km sikrer et gigantisk fradrag i registreringsafgiften, som gør plugin-hybriden til den billigste motorvariant overhovedet. En C 200 stationcar med samme benzinmotor som testbilen, men uden opladeligt batteri, har 204 hk og koster 5.000 kr. MERE end plugin-hybriden. Du skal være bims i hovedet for at tage den uanset hvad du ellers mener om plugin-hybrider.

Hvad er ulempen ved plugin-hybrid?

Der er tre primære ulemper:

1. Batteriet i bunden stjæler plads fra bagagerummet, som kun er på 360 liter. Det gør ikke så meget i stationcaren, hvor bagsædet kan lægges ned for at få 1.375 liter, men det kan være et problem på bilferie i sedanen, hvor du måske skal bruge en tagboks for at have plads til bagagen.

2. Plugin-hybriden har en køreklar vægt på 2.120 kg, hvilket kan mærkes, hvis du presser den på en snoet vej. Her danser den benzindrevne variant fra sving til sving som om den tror, den er en BMW, mens plugin-hybriden godt nok er hurtig, men også virker anstrengt under pres. Den tilsvarende C 200 benzin stationcar med 204 hk har en køreklar vægt på 1.710 kg, hvilket betyder, at plugin-hybriden vejer hele 410 kg mere.

3. Hvis du kommer fra en diesel, får du et chok, når du ser serviceintervallet på plugin-hybriden: Det er på 1 år/15.000 km, hvilket betyder, at du skal på værksted, selv om du lige har været det.

mercedes c 300e plugin-hybrid
Mercedes C-Klasse 300e:

Metallak koster 6.930 kr. og nedfældeligt anhængertræk 9.030 kr. AMG-pakken tilfører de flotte 18" alufælge.

© S. Bachmann

Men kan den flytte sig?

Ja, det går helt godt. Systemydelsen fra de to motorer er 313 hk, hvilket rækker til en 0-100-tid på 6,1 sek. og en topfart på 245 km/t.

Hvis du af og til skal til udlandet eller kører lange strækninger herhjemme på samme arbejdsdag – og du ikke har mod på en elbil – giver C 300e mulighed for lange stints uden at bekymre sig om rækkevidden. 

Hvad med C-klasse firmabil?

Til landevejens folk med over 30.000 km om året er diesel stadig det mest fornuftige valg - bare ikke i Danmark, hvor biltypen får tæsk af afgifter.

* Mercedes C 300e Business aut.
Testbilen har en utrolig attraktiv beskatningsværdi på 466.048 kr. inklusive Business-pakke med alt det udstyr, du har brug for for at have den som rejsemakker.

* Mercedes C 220d T Business aut.
Den klassiske dieselfirmabil har 2-liters turbodiesel med 200 hk og op til 21,7 km/l. Beskatningsværdien er 451.000 kr.

* Mercedes C 200 T Business aut.
Som benzinbil med 1,5-liters turbomotor har C 200 stationcar en beskatningsværdi på 451.000 kr.

Se priser på C-klasse plugin-hybrid hos Mercedes (åbner som pdf i nyt vindue)

Se priser på C-klasse plugin-hybrid firmabil hos Mercedes (åbner som pdf i nyt vindue)

Mercedes-Benz C 300 T e Advantage aut.

Opbygning
Stationcar, benzin- og elmotor fortil, 25,4 kWh opladeligt lithium-ion batteri bag, 9-trins automatgear, baghjulstræk

Drivline 
R4, 2,0 liter, 16V, turbobenzin med 204 hk + elmotor med 129 hk

Systemydelse
313 hk/550 Nm

Præstationer
0-100 km/t 6,1 sek., topfart 245 km/t, forbrug 166,7 km/l, rækkevidde el 107 km (WLTP)

Dimensioner
L/B/H 475/182/146 cm, køreklar vægt/last/påhæng 2.120/535/1.800 kg, bagagerum 360-1.375 liter, dæk for/bag 225/45R18-245/40R18

Pris
579.198 kr. (testbil 649.933 kr.)

Beskatningsgrundlag
466.048 kr. (testbil 580.033 kr.)

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...