© bilmagasinet.dk

Mercedes C-Klasse 32 AMG

Ingen sport - kun komfort

26. juli 2001 af Bilmagasinet

Af: Thomas Wulff

Forskellen mellem C 32 AMG og BMW M3 har aldrig været mindre - og større

SOM KOLLEGA Christian Frost så rigtigt skrev i sidste nummers reportage fra Bil Magasinets årlige Handling Day, er det slut med bulder og brag i Mercedes-Benz sportslige C 32 AMG. Hvor forgængeren C 43 AMG blev drevet af en 4,3 liter stor V8-motor, har Mercedes valgt en sekscylindret maskine til deres nye model - ligesom BMW til M3. I bytte for den buldrende V8 har de flinke Mercedes-folk udstyret den nye 3,2-liters V6 med en kompressor, der skyder effekten op fra C 43s 306 hk til nu fantastiske 354 hk. Der er altså tale om en fair byttehandel, i hvert fald på papiret.

For du kan ikke undgå at savne den sprøde V8-lyd, der kendetegnede C 43 AMG. Så er det sagt, og lad det være ved det, for første gang, du sender speederen i kælderen i C 32, glemmer du alt om fyldig V8-baslyd. De 354 hk kombineret med et moment på hele 450 Nm, der kan gøre et tankskib misundeligt, er nok til at sende den 1.575 kilo tunge luksusbil forbi de første 100 km/t på 5,2 sekunder. 13,4 sekunder senere har du rundet 200 km/t, og morskaben slutter første ved 250 km/t, hvor elektronikken blødt holder motorens potentiale i skak.

Hvis det ikke er nok til at få sved på panden, kan bilen bestilles uden begrænser, og så hedder topfarten 300 km/t.

Bilen, vi benyttede til Handling Day, blev hentet i Mercedes-hjembyen Stuttgart. Alt i alt blev det til 3.322 kilometer i en bil, der mere end rigeligt er klar til at tage kampen op med BMWs nye M3. Designet er mere anonymt end M3s, og C 32 har ingen svulmende skærmkasser og potente buler. Stilen er klassisk og elegant, og det er også tilfældet i kabinen, hvor C 32 byder på al tænkelig elektronik og fantastiske sæder.

Men det hele lugter mere af komfort end sport, og det understreges af det faktum, at C 32 kun tilbydes med en femtrins Speedshift-automatgearkasse. Den skifter til gengæld så hurtigt og blødt, at du dårligt kan registrere dens gøren og laden, og det eneste forstyrrende element, når bilen med ophøjet ro cruiser med 210 km/t, er alle insekterne, der siger av, når de bliver mast mod frontruden.

C 32 AMG er ikke en BMW M3, men eftersom jeg alligevel ikke har råd til nogen af dem, vil jeg fortsat drømme om dem begge to. En til sport og en til komfort…

Mercedes-Benz C 32 AMG 1.225.000 Kr.

Tekniske data
Motor: V6, 3.199 cm3, 18v. Ydelse: 354 hk ved 6.100 o/min. 450 Nm ved 4.400 o/min. 0-100 km/t: 5,2 sek. Topfart: 250 km/t. EU-mix: 8,7 km/l. Årlig ejerafgift: 7.200 kr.

Totaløkonomi:
Hvad tror I selv? Til 1.225.000 kroner er det svært at tale fornuftig økonomi. Regn med en afskrivning på minimum 40 procent eller 490.000 kroner over tre år/50.000 km.
Reservedelsindeks: 236
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst - serviceintervaller og -omfang beregnes elektronisk, alt efter køremåde

Vi synes:
Stjernen på fronten siger det hele

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...