Mercedes C-klasse sedan stationcar plug-in hybrid 2021
Mercedes C-klasse© Mercedes

Så er der danske priser på Mercedes C-klasse!

Det er lige oppe over, at den nye Mercedes C-klasse havner i Danmark. Nu kommer der danske priser på de første af mange motor- og udstyrsniveauer.

15. april 2021 af Patrick Boje Jensen, Frederik T. Frey og Mikkel Thomsager

Danske priser på Mercedes' nye C-klasse

Mercedes har løftet sløret for de første danske priser på deres nye C-klasse. Det drejer sig om priser på fire forskellige motormuligheder, samt to forskellige karosseriopbygninger. Benzinmotorerne er C 200 og C 300, der kører med hhv. 1,5-liters firecylindret med 204 hk, og 2,0-liters firecylindret med 258 hk. Dertil støder to 2,0-liters dieselmotorer, C 220 d med 200 hk, og C 300 d med 265 hk. 300-motorerne kommer med AMG-udseende, mens de øvrige modeller kommer med Avantgarde-udseende.

De to store skærme på hhv. 12,3" og 11,9" som er beskrevet nedenfor, står side om side med standardudstyr som adaptiv fartpilot, bakkamera og fingeraftrykslæser. Til 50.000 kr. kan tilvælges en Premium-pakke, der tilføjer 360-graders kamera, en memory-funktion til de el-justerbar sæder og Digital Light-forlygter. Du kan one-uppe Premium-pakken med Premium PLUS-pakken. Den giver blandt andet et Burmeister lydanlæg, 3-zoners klimaanlæg og head-up display til 100.000 kr.

C-klassen får også en PHEV-variant i fremtiden. For nu er det dog kun benzin- og dieselvarianterne, som Mercedes har oplyst priser på. Vi venter spændt på opladningshybriderne, da de siden afgiftsopdateringen har kunnet prale af meget favorable priser. Mercedes siger, at hybriderne lander imod slutningen af 2021.

Ny Mercedes C-klasse (lanceringspriser)

  • C 200 Sedan 519.900 kr.
  • C 300 Sedan 589.900 kr.
  • C 220 d Sedan 519.900 kr.
  • C 300 d Sedan 589.900 kr.


  • C 200 Stationcar 534.900 kr.
  • C 220 d Stationcar 534.900 kr.
  • C 300 d Stationcar 604.900 kr.
Mercedes C-klasse sedan stationcar plug-in hybrid 2021

Det er ikke en gennemgribende designændring, C-klassen har fået.

© Mercedes

Når den nye Mercedes C-klasse kommer til Danmark senere i år, bliver opladningshybrid-udgaven givetvis storsælgeren. 

I lighed med konkurrenterne fra BMW og Audi, bliver plug-in-hybrid versionen formentlig den billigste i programmet, men dertil kommer, at den ikke bare får en hidtil uset el-rækkevidde i denne klasse, den fungerer som en reel el-bil, så længe der er strøm på det store batteri.

Batteriet på 24,5 kWh er det største i klassen, og det sikrer en rækkevidde på ca. 100 km ren elkørsel. Mercedes opgiver endnu ikke det præcise WLTP-tal for rækkevidden, men kun en cirka-opgivelse. Det gælder også forbrugstallet, men det bliver helt sikkert over 50 km/l og dermed under 50 g/km CO2, hvilket bringer Mercedes C300e ned i den billige afgiftsklasse. 

Men C300e, der i øvrigt senere kommer i en version med diesel-motor, kaldet C300de, er en reel elbil. Den kan hurtiglade fra ladestandere med DC-tilslutning, og under eldrift er kabinens klimaanlæg el-drevet, så forbrændingsmotoren ikke starter, selv om klimaanlægget kører på fuld kraft for at varme eller køle kabinen. 

Mercedes C-klasse sedan stationcar plug-in hybrid 2021

Benzin-motoren starter hver 3. måned

Heller ikke andre funktioner i bilen, herunder forbrændingsmotorens 12-volts system, er afhængig af, at fossil-motoren startes. Så Mercedes C300e og C300de kan reelt fungere helt som en elbil, så længe man holder sig inden for batteri-pakkens rækkevidde på ca. 100 km, med en maks hastighed af 140 km/t. 

Gør man det, og lader man hver dag, kan man fortsætte med eldrift i månedsvis. I  givet fald starter C-klassen benzin eller diesel-motoren hver 3. måned, kun for at sikre, at motoren fungerer, og at centrale dele af mekanikken holdes i form.

Man kan dog også vælge at bruge opladningshybriden som enhver anden hybrid - alså uden at lade batterierne op. Gør man det, anslår Mercedes, at brændstof-økonomien er ca. 20 pct bedre, end en C-klasse med fossil-motor.

Skærm som i Mercedes S-klasse

Det skal dog være en kraftig fossil-motor, for el-motoren i C300e og C300de bidrager med hele 128 hk. Benzin-motoren i C300e er den kendte 4-cylindrede 2,0 liters motor på 200 hk. Systemydelsen opgives til 308 hk.

El-motoren er placeret mellem motoren og gearkassen, så C300e kan fås med Mercedes' kendte, mekaniske 4Matic firehjulstræk, lige som al anden betjening, indretning og design, er uændret fra andre C-klasse versioner, bortset fra informationerne, der relaterer til eldriften, og nogle få dedikerede kontakter.

Den nye C-klasse bygger på den seneste generation af Mercedes teknologi, som netop er introduceret i S-klassen. Det vil sige en 12,3" stor skærm, der gør det ud for instrumenter, og en større centerskærm, der går op fra midterkonsollen, sådan som det ser ud i den nye S-klasse. Men altså ikke den ekstremt brede skærm, bestående af 2 x 12,3" skærm, som kendes fra Mercedes E-klasse. 

Mindre med bedre bagagerum

Den nye C-klasse er vokset, og der er blevet mere plads både i kabinen også i bagagerummet. Det gælder også i hybrid-versionen. Den udgående 300e havde batteri til bare 52 km elkørsel, og batteriet lå som en ekstra kasse, der fyldte uheldigt op i bagagerummet. 

Den nye 300e har altså en rækkevidde på ca. 100 km, og det større batteri fylder stadig godt op i bagagerummet. I stationcar-versionen er bagagerummet reduceret fra 490 til 360 liter og i sedan-versionen er bagagerummet reduceret fra 455 til 315 liter, men batterierne ligger nu i plan med kofangeren, når bagsmækken åbnes, så bagagerumsgulvet er plant. PHEV-modellen kan fås altså både som sedan og som stationcar.

Det vil fremover være standard med selvregulerende luftaffjedring på bagerste aksel, og nu vil du også kunne tilvælge medstyrende bagaksel, de vilde Digital Light-forlygter, og en stor del af det avancerede udstyr, der netop er introduceret i S-klassen.

Slut med AMG V8 i C-klassen

Den nye Mercedes C-klasse, kommer fra starten med både diesel- eller benzinmotorer med både 48 volts mild hybrid system med 4 og 6-cylindrede motorer, og altså som PHEV med både benzin og diesel-motor, men kun med 4-cylindre.

Til gengæld er det slut de heftige V8-versioner. De fremtidige AMG-versioner med mere end 600 hk får 4-cylindret hybrid-motor. Læs om dem her.

Herunder ser du artiklen fra de første spionbilleder af bilen, januar 2020

Her ser du fremtidens Mercedes C-klasse

Lige for tiden tester Mercedes den kommende C-klasse med modelkoden W206 i det nordlige Sverige. Vores fotografer melder, at bilen langturstestes med op til 800 km kørsel hver dag. Under karrossen gemmer sig en opdateret platform kaldet MRA2. Den er som udgangspunkt baghjulstrukken, men vil også have mulighed for Mercedes’ 4Matic-firehjulstræk. Platformen er lettere end tidligere og deler flere komponenter med tyskernes platform til elektriske biler, kaldet EVA.

Camoufleringen skjuler stadig mange detaljer, men det er tydeligt, at C-klassen fortsætter i samme spor som altid. Foto: Automedia

© Automedia

C-klasse kan køre op til 100 km på strøm

Vi forventer, at det bliver muligt at få C-klasse med enten 4- eller 6-cylindrede motorer, der kører på enten benzin eller diesel. En opladningshybrid bliver uden tvivl også en del af modelprogrammet. Sammenlignet med tidligere går rygterne på, at rækkevidden på eldrift alene vil stige markant – op til 100 km er ikke usandsynligt. Hvad der skal ske med en kommende AMG-variant, står hen i det uvisse. C-klasse vil også arve flere teknologier fra de større modeller inden for sikkerhed og kan i flere situationer blive tæt på selvkørende.

Denne artikel er taget fra et fremtidigt nummer af Bil Magasinet. Vil du gerne have Danmarks bedste bilnyheder, skal du have et abonnement på vores magasin. Lige nu får du 3 blade for kun 99 kr. Så hvad venter du på?

Her ses fremtidens Mercedes C-klasse skråt forfra. Foto: Automedia

© Automedia

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...