Mercedes C 300 d T aut.
Mercedes C 300 d T aut.© Søren Juul

Test: Helt ny Mercedes C-klasse er fed, men ikke perfekt

Bil Magasinet kører en stærk og sparsommelig Mercedes C 300 d stationcar – vi har detaljer og priser på den nye generation af mærkets mest solgte model

29. juni 2021 af Steen Bachmann

Hvilken bil taler vi om?

Den komplet nyudviklede sjette generation af Mercedes C-klasse (W206) har noget at leve op til, for den nuværende model er solgt i mere end 20.000 eksemplarer herhjemme.

C-klasse er Mercedes´ mest solgte model i Danmark, og efter 24 timer i en topudstyret C 300 d stationcar noterer vi foreløbig to plusser:

  • Designstilen lægger sig overrumplende tæt op ad den nye S-klasse
  • Niveauet af standardudstyr er uhørt for en Mercedes-Benz.

Den nye model er marginalt længere, bredere og lavere, og har lidt længere akselafstand end forgængeren fra 2014. 

Hvilke motorer i C-klasse

Ved introduktion fås diesel og benzin med et nyt 48-volt-strømsystem. Det tillader et lille boost med el under acceleration, men fungerer mest som et udvidet automatisk start/stop-system, der standser motoren tidligt frem mod lyskryds og under lav belastning. Man kan ikke styre systemet eller vælge at køre på el, og det generer ikke nogen.

Diesel er langt fra udfaset som brændstof hos Mercedes-Benz, der har givet deres 2-liters biturbodiesel videre rammer for friløb samt elektrisk aircon-pumpe, der kan køre videre selv om motoren er standset. Her er et større Nox-filter og et nyt partikelfilter for at fange skadelige partikler og to i stedet for én katalysator, der tilsætter et rensende stof til udstødningsluften. 

Motoren fås i C 220 d og C 300 d med 200 eller 265 hk – begge med 19,2 km/l og et CO2-udslip på 136 g/km.

Ny Mercedes C-klasse (lanceringspriser)

Benzin:
C 200, 1,5-liters turbobenziner med 204 hk
C 300, 2.0-liters turbobenziner med 258 hk

Diesel
C 220 d, 2-liters biturbodiesel med 200 hk
C 300 d, 2-liters biturbodiesel med 265 hk

C 300-varianterne har AMG-pakke ude og inde med blandt andet 19" alu og skørtesæt, mens øvrige varianter har Avantgarde-pakke.

De to store skærme på hhv. 12,3" og 11,9" står side om side med standardudstyr som adaptiv fartpilot, bakkamera og fingeraftrykslæser.

Til 50.000 kr. kan tilvælges en Premium-pakke, der tilføjer 360-graders kamera, en memory-funktion til de el-justerbar sæder og Digital Light-forlygter.

Premium PLUS-pakken har blandt andet et Burmeister lydanlæg, 3-zoners klimaanlæg og head-up display til 100.000 kr.

Danske priser

  • C 200 Sedan 519.900 kr.
  • C 300 Sedan 589.900 kr.
  • C 220 d Sedan 519.900 kr.
  • C 300 d Sedan 589.900 kr.
  • C 200 Stationcar 534.900 kr.
  • C 220 d Stationcar 534.900 kr.
  • C 300 d Stationcar 604.900 kr.
Mercedes C 300 d T aut.
Mercedes C 300 d T aut.

Både sedan og stationcar er klar hos de danske Mercees-forhandlere. Coupé og Cabriolet kører fortsat videre i den hidtidige generation.

© Søren Juul

Hvad med C-klasse plugin-hybrid?

C-klasse som opladningshybrid med forbrændingsmotor, elmotor og lithium-batteri får et gigantisk fradrag på registreringsafgiften. Den følger først sidst på året, for hverken C 300 e med benzin/el eller C 300 de med diesel/el er klar før eller har fået officiel rækkevidde på el i WLTP-normen (den vil lande mellem 90 og 100 km, lyder det). 

Batteriet bliver på 24,5 kWh og vil som noget nyt for plugin-hybrider også kunne lades i hurtiglader med op til 55 kW. I hjemmelader tager hybriderne imod 11 kW, hvilket er normalt.

Testbilen er en C 300 d diesel

Vi har fornøjelsen af en C 300 d stationcar med et solidt moment på 550 Nm fra 1.800 o/min, en effektivt dæmpet motorlyd, 9-trins automatgear og baghjulstræk (firehjulstræk kan tilkøbes). 

Det er en prægtig langtursbil med en brændstoftank på 73 liter og en angivet rækkevidde på omkring 1.200 km med fuld tank (!). 

Her er masser af goddaw i dieselmotoren, hvilket understreges af 0-100-tiden på under seks sekunder, men især i mellemaccelerationer, hvor drivlinen reagerer kontant på input.

Mercedes C-klasse sedan stationcar plug-in hybrid 2021

Dieselbilen C 300 d er en skøn langtursbil

Der er noget næsten nostalgisk over at køre langt med dieselmotor, men statistikken siger, at diesel i høj grad er relevant: Det seneste år har 76 pct. af nye solgte C-klasse-biler i Danmark været diesel og 13 pct. benzin. Herudover talte plugin-hybriderne diesel/el 8 pct. og benzin/el 2 pct., mens AMG-udgaver af C-klasse stod for 1 pct.

AMG-pakken med AMG-look ude og inde, 18" fælge, sportsundervogn, -bremser og -stole og meget mere koster 35.000 kr. Du kan også opgradere for 70.000 kr. fra C 220 d til C 300 d, hvor den er standard.

Udstyret er omfattende i forhold til forgængeren. Her er to skærme fra S-klasse, navigation med dansk stemmestyring, som fungerer nogenlunde, og en tyngde i interiør, stole og oplevelse af kvalitet, som lever op til forventningerne. Med én undtagelse:

Mercedes-Benz bruger fremover fnidrede berøringsfølsomme kontakter, som vi kender fra andre bilmærker. Her rører man ved kontakten og det er så et lotteri, om, og i så fald hvor meget, man har trykket. Det er umuligt at skrue en lille smule op eller ned for musikken og værre bliver det ved betjeningen af elstole: Her trykker man på stoleikonet, men det nytter ikke noget, for man skal kun røre.

Stolen i miniformat på døren har justeret sæder med solide klik i generationer. Det er slut nu og afløst af en fesen berøring. Det er teknologi for teknologiens skyld, og det gavner ingen!

Læs hele testen i den trykte udgave af Bil Magasinet - det originale danske bilblad – tjek de aktuelle tilbud til at få magasinet ind af din brevsprække hver måned (det er billigere end du tror).

Slut med AMG V8 i C-klassen

Den nye Mercedes C-klasse kommer med fire og seks cylindre, men det er slut med heftige V8-motorer. De fremtidige AMG-varianter med mere end 600 hk får 4-cylindrede hybriddrivliner. Læs om dem her.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...