Mercedes C 300 d T aut.
Mercedes C 300 d T aut.© Søren Juul

Ny Mercedes C-klasse - her er alt, du skal vide

Mercedes C-klasse er kommet i en helt ny generation. Læs om priser, test og specialversion her

4. november 2021 af Redaktionen

Ny Mercedes C-klasse

Den komplet nyudviklede sjette generation af Mercedes C-klasse (W206) har noget at leve op til, for den tidligere model er solgt i mere end 20.000 eksemplarer herhjemme.

C-klasse er Mercedes´ mest solgte model i Danmark, og generelt er der tre store plusser:

  • Designstilen lægger sig overrumplende tæt op ad den nye S-klasse
  • Niveauet af standardudstyr er uhørt for en Mercedes-Benz.
  • Den nye model er marginalt længere, bredere og lavere, og har lidt længere akselafstand end forgængeren fra 2014.

Vi har samlet alt, du kan have brug for at vide om Mercedes C-klasse:

Mercedes C-klasse sedan stationcar plug-in hybrid 2021

Hvilke motorer kan man få i C-klasse?

Ved introduktion fås diesel og benzin med et nyt 48-volt-strømsystem. Det tillader et lille boost med el under acceleration, men fungerer mest som et udvidet automatisk start/stop-system, der standser motoren tidligt frem mod lyskryds og under lav belastning. Man kan ikke styre systemet eller vælge at køre på el, og det generer ikke nogen.

Diesel er langt fra udfaset som brændstof hos Mercedes-Benz, der har givet deres 2-liters biturbodiesel videre rammer for friløb samt elektrisk aircon-pumpe, der kan køre videre selv om motoren er standset. Her er et større Nox-filter og et nyt partikelfilter for at fange skadelige partikler og to i stedet for én katalysator, der tilsætter et rensende stof til udstødningsluften. 

Motoren fås i C 220 d og C 300 d med 200 eller 265 hk – begge med 19,2 km/l og et CO2-udslip på 136 g/km.

Mercedes C-klasse som plugin-hybrid?

C-klasse som opladningshybrid med forbrændingsmotor, elmotor og lithium-batteri får et gigantisk fradrag på registreringsafgiften. 

Batteriet bliver på 24,5 kWh og vil som noget nyt for plugin-hybrider også kunne lades i hurtiglader med op til 55 kW. I hjemmelader tager hybriderne imod 11 kW, hvilket er normalt.

Danske priser på Mercedes C-klasse

Benzin
C 200, 1,5-liters turbobenziner med 204 hk
C 300, 2.0-liters turbobenziner med 258 hk

Diesel
C 220 d, 2-liters biturbodiesel med 200 hk
C 300 d, 2-liters biturbodiesel med 265 hk

Plugin-hybrid

C 300 e, systemydelse 313 hk.

Ekstraudstyr

C 300-varianterne har AMG-pakke ude og inde med blandt andet 19" alu og skørtesæt, mens øvrige varianter har Avantgarde-pakke.

De to store skærme på hhv. 12,3" og 11,9" står side om side med standardudstyr som adaptiv fartpilot, bakkamera og fingeraftrykslæser.

Til 50.000 kr. kan tilvælges en Premium-pakke, der tilføjer 360-graders kamera, en memory-funktion til de el-justerbar sæder og Digital Light-forlygter.

Premium PLUS-pakken har blandt andet et Burmeister lydanlæg, 3-zoners klimaanlæg og head-up display til 100.000 kr.

Danske priser

C200

  • Sedan: 528.299 kr
  • Stationcar: 543.300 kr

C300

  • Sedan: 623.399 kr
  • Sedan, 4MATIC: 658.401 kr
  • Stationcar: 638.399 kr
  • Stationcar, 4MATIC: 673.398 kr

C220 d

  • Sedan: 567.197 kr
  • Stationcar: 582.192 kr
  • Stationcar, 4MATIC All-Terrain: 682.198 kr

C300 d

  • Sedan: 623.298 kr
  • Sedan, 4MATIC: 658.298 kr
  • Stationcar: 638.298 kr

C 300 e

  • Sedan: 548.301 kr
  • Stationcar: 558.351 kr
Mercedes C 300 d T aut.
Mercedes C 300 d T aut.

Både sedan og stationcar er klar hos de danske Mercees-forhandlere. Coupé og Cabriolet kører fortsat videre i den hidtidige generation.

© Søren Juul

Test af C-klasse med dieselmotor

Vi har fornøjelsen af en C 300 d stationcar med et solidt moment på 550 Nm fra 1.800 o/min, en effektivt dæmpet motorlyd, 9-trins automatgear og baghjulstræk (firehjulstræk kan tilkøbes). 

Det er en prægtig langtursbil med en brændstoftank på 73 liter og en angivet rækkevidde på omkring 1.200 km med fuld tank (!). 

Her er masser af goddaw i dieselmotoren, hvilket understreges af 0-100-tiden på under seks sekunder, men især i mellemaccelerationer, hvor drivlinen reagerer kontant på input.

Dieselbilen C 300 d er en skøn langtursbil

Der er noget næsten nostalgisk over at køre langt med dieselmotor, men statistikken siger, at diesel i høj grad er relevant: Det seneste år har 76 pct. af nye solgte C-klasse-biler i Danmark været diesel og 13 pct. benzin. Herudover talte plugin-hybriderne diesel/el 8 pct. og benzin/el 2 pct., mens AMG-udgaver af C-klasse stod for 1 pct.

AMG-pakken med AMG-look ude og inde, 18" fælge, sportsundervogn, -bremser og -stole og meget mere koster 35.000 kr. Du kan også opgradere for 70.000 kr. fra C 220 d til C 300 d, hvor den er standard.

Udstyret er omfattende i forhold til forgængeren. Her er to skærme fra S-klasse, navigation med dansk stemmestyring, som fungerer nogenlunde, og en tyngde i interiør, stole og oplevelse af kvalitet, som lever op til forventningerne. Med én undtagelse:

Mercedes-Benz bruger fremover fnidrede berøringsfølsomme kontakter, som vi kender fra andre bilmærker. Her rører man ved kontakten og det er så et lotteri, om, og i så fald hvor meget, man har trykket. Det er umuligt at skrue en lille smule op eller ned for musikken og værre bliver det ved betjeningen af elstole: Her trykker man på stoleikonet, men det nytter ikke noget, for man skal kun røre.

Stolen i miniformat på døren har justeret sæder med solide klik i generationer. Det er slut nu og afløst af en fesen berøring. Det er teknologi for teknologiens skyld, og det gavner ingen!

Mercedes-Benz C300 Aut.
Mercedes-Benz C300 Aut.

Den flotte metallak er ekstraudstyr til 9.900 kr. Skjult anhængertræk koster 12.900 kr.

© Mathias Brandt

Test: C-klasse uden ladekabel er en ren fornøjelse

Den nye Mercedes-Benz C-klasse er på alles læber i bilbranchen – og det med rette. Mellemklassebilen fra Stuttgart bygger på en gevaldigt revideret platform fra den udgåede model, og indvendigt disker den op med luksus og tech lånt fra den seneste Mercedes S-klasse.

Testbilen sender forventningerne i vejret med “300”-emblemet på bagsmækken. Under motorhjelmen ligger en 2-liters, 4-cylindret benzinturbomotor med 258 hk og 400 Nm.

Selv om bilen ikke har et ladestik i siden, har elektrificeringen alligevel indfundet sig i motorrummet. Takket være et 48 volt-system kan C 300 anno 2021 kalde sig for mild-hybrid. Elmotoren råder over 20 hk udover benzin­turbomotorens 258 hk, men efter nytår vil flere opladningshybrider slutte sig til C-klasse-programmet.

C 300 har en 9-trins automatgearkasse, der tager sig af at sende kræfterne til bagakslen, hvis man da ikke har bestilt den med ­firehjulstrækket 4Matic. Det har denne sølvfarvede sedan ikke, hvilket fornuftigt nok sparer den for en ekstra post på slutsedlen på 35.000 kr.

Både de digitale instrumenter og infotainment-skærmen på 11,9” er standard i C-klasse.

Mercedes C300 - hvad er dommen?

Bag rattet er der rig mulighed for at indtage den nye kabine med samtlige sanser. Næsten alt betjenes med berøringsfølsomme knapper – selv sædeindstillingen på dørsiden kræver ikke længere, at fingeren fysisk skubber en knap. I den nye C-klasse er en let berøring tilstrækkeligt.

Vil du helt slippe for at bruge hænderne, er mange funktioner også mulige at beherske gennem talekommandoer takket være seneste udgave af tyskernes MBUX-system.

I den mere praktiske ende opleves kabinen rummelig og ikke mindst lys, mens der i bagagerummet er akkurat samme mængde plads som tidligere til trods for, at karrossen er seks cm længere, og akselafstanden er tre cm længere end i forgængeren.

Benzinturbomotoren går utrolig vibrations- og støjfrit, og dens kraftoverskud er også tilstrækkeligt, da C 300 løber til 100 km/t på bare seks sekunder. Bremsepedalen har dog en spøjs fornemmelse, hvor modstanden føles kunstig og derfor bliver svær at dosere.

Styretøjet er velbalanceret og undervognen rimelig komfortabel på 19” fælge, og det mærkes tydeligt, at C-klasse er sat i verden for at bevæge sig – den er sjov at køre.

Vi synes

Mercedes er gået tech-amok, men har heldigvis ikke glemt, at C-klasse skal køre godt.

© Daimler

Mercedes slipper C-klassen løs i terrænet med den nye All Terrain-variant

Hidtil har E-klasse All-Terrain været det eneste bud på en Mercedes stationcar, der kan tage fat, når asfalten slipper op.

Snart kan du også give gas i den mindre C-klasse på en skovvej, uden at frygte bilens bug får tæsk, og du efterlader kofangerne i grøften.

På de udsendte pressebilleder er den nye C-klasse All-Terrain bogstavelig talt flyvende i et stenbrud, men at dømme ud fra den medfølgende pressemeddelse er det ikke et decideret offroad-monster. Mercedes skriver selv, at bilen er skabt til at boltre sig på veje med ringe underlag – og også kan klare en stejl nedkørsel eller opkørsel.

For at tackle de udfordringer har designerne pakket karrosseriet ind i et robust skørtesæt i mat plastik og redesignede kofangere med påkørselbeskyttelse nedenunder.

Undervognen er med stålfjedre, men har fået hævet frihøjden 4 cm. Forhjulenes styrespindler er forstørret en smule, 4Matic firehjulstræk er standard og bilens ESC-system byder på med to deciderede offroad køreprogrammer beregnet til enten kørsel på løst underlag eller stejle bakker, hvor man kan få hjælp af en nedkørselsassistent. 

© Glenn Lindberg

Slut med AMG V8 i C-klassen

Den nye Mercedes C-klasse kommer med fire og seks cylindre, men det er slut med heftige V8-motorer. De fremtidige AMG-varianter med mere end 600 hk får 4-cylindrede hybriddrivliner. Læs om dem her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...