Biltest af Mercedes C 320 Aut
Biltest af Mercedes C 320 Aut© bilmagasinet.dk

Mercedes C 320 Aut

C-klasse til forskel

26. oktober 2000 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen

Køb en C 320er - så er pøbelen hægtet af

- ER DET DIN?, spurgte tankpasseren. Jeg svarede bekræftende. Har man ingen fjer selv, må man pynte sig med lånte. Sådan!, var den imponerede kommentar.

Måske troede han, at testbilen var en S-klasse. Forståeligt med den hækprofil, den nye Mercedes Cer har arvet fra S’eren. Og de smukke forlygter - bilens nok lækreste designgimmick. Den ny lille-Ser er en klassisk smuk bil i ren tyskertradition, men den rummer ikke antydningen af avantgarde som Audi A6.

Den 6-cylindrede V-motor kan du også finde i S-programmet. En kultiveret og magtfuld motor, befordrende for den ægte Mercedes-feeling. En naturlig marchfart er 170 km/t - lige under 4.000 o/min. Mere end de 218 hk, som vi leger med hér, behøver de færreste.

Kabinen er en blanding af gammelt og nyt fra Stuttgart. Den udstyrspumpede testbil byder på omfattende computerinfo via et stort display og ratbetjening af funktionerne - pas på, hvis du leger med radio, telefon eller tripcomputer. Skulle det gå galt, er der seks airbags og antiskridsystem til at hjælpe dig.

I afdelingen for teknik-freaks finder du bl.a. front- og bakkesensor med grafik og lydsensor, når du er ved at være for tæt på. Og den fjernbetjente bagklap er også helt sjov at forskrække folk med. Bagagerummet er i øvrigt blevet 10 liter mindre end i forgængeren.

Fartpiloten har en fiks limit-funktion, der sikrer, at du ikke kører for stærkt. Sæderne følger Mercedes-traditionen - store, flade og ikke så velstøttende, som vor redaktør udråbte dem til ved den første test. Siddepositionen er ikke dårlig, men fremragende? Nej.

Bilen føles komfortabel og gedigen, ikke sportsligt agil. Baghjulstrækket mærker du ikke meget til, men styretøjet er stadig en smule mindre præcist end i flere konkurrenter. Det på trods af, at Mercedes nu anvender tandstang i stedet for kuglekredsløb. Skal C-klasse have flere roser, må de hentes andre steder. F.eks. i den effektive split-aircon og automatgearet med sekventiel funktion.

Det er meget muligt, at Mercedes vil have yngre kunder til at overveje deres mindste sedan, men i Danmark skal der sælges noget software, før der bliver til en C 320.

Så heldigvis er der blevet mere plads på bagsædet, hvor de fleste vil opleve bilen, mens taxameteret tikker.

Mercedes-Benz C 320 aut. 789.000 kr.

Tekniske data
V6, 3.199 cm3, 18V. 218 hk ved 5.700 o/min. 310 Nm ved 3.000 o/min. 0-100 km/t: 7,8 sek. Topfart: 245 km/t. EU-mix: 9,3 km/l: Årlig ejerafgift: 5.940 kr.

Totaløkonomi:
Selvom bilen hedder Mercedes, taber den i værdi, ikke mindst når vi er oppe over trekvart million kr. Det eneste af ekstraudstyret, der betaler sig på sigt, er læderkabinen, som brugtkunden vil efterspørge. Efter tre år/50.000 km udgør værditabet 300.000 kr. (38%)
Reservedelsindeks: 110
Service ekskl. materialer:
Opgives ikke efter km-tal. En Mercedes køres til service efter bilens aktive service system (ASSYST), og kørselsmønstret afgør, hvornår bilen skal til service. Regn med et A (lille service), et B (stort service) og et A (lille service) på 3 år/60.000 km.

Vi synes:
Prøv en C 200 Kompressor til 549.000 kr. i stedet

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...