Det er helt nostalgisk igen at komme bag rattet af en dieselbil. Diesel er stadig det mest fornuftige bud til store kørselsbehov for dem, der ikke har adgang til en hjemmelader og ikke vil have en plugin-hybrid.
Mens en C-klasse plugin-hybrid med benzin/el kørte 13 km/l i snit med “tomt” batteri i min test, kører den tilsvarende diesel 19 km/l i snit på samme strækning på tværs af Sjælland med god fart.
Mercedes diesel er næsten en letvægter
Den køreklare vægt for dieselbilen inklusive fører og fuld brændstoftank på 66 liter er 1.835 kg. Plugin-hybriden vejer hele 285 kg mere, så vil du have muligheden for at køre sportsligt, så tag dieselen.
Diesel er langt fra udfaset som brændstof hos Mercedes-Benz, der har givet deres 2-liters biturbodiesel videre rammer for friløb samt elektrisk aircon-pumpe, der kan køre videre selv om motoren er standset.
Her er et større Nox-filter og et nyt partikelfilter for at fange skadelige partikler og to i stedet for én katalysator, der tilsætter et rensende stof til udstødningsluften. Motoren fås i C 220 d og C 300 d med 200 eller 265 hk – begge med 19,2 km/l og et CO2-udslip på 136 g/km.
Den har 48V mild-hybridsystem med et lille batteri, der opsamler energi fra nedbremsninger og kan standse dieselmotoren ved lav belastning, men man kan ikke køre konsekvent på el.

Med AMG-pakken følger sportsstole. Førerassistentpakke Plus med aktive assistenter og delvist selvkørende funktioner koster 10.000 kr.
© S. BachmannMercedes C 300 er født med Advantage-pakke, AMG-pakker ude og inde, 18” AMG-fælge, digitale instrumenter, 11,9” skærm i midten, en glimrende adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, ambient belysning og meget mere.
Læs også: Duel mellem to af de bedste plugin-hybrider - BMW 330e vs Mercedes C300e
Træls betjening af elstole i C-klasse
Udstyret er omfattende i forhold til forgængeren. Her er to skærme fra S-klasse, navigation med dansk stemmestyring, som fungerer nogenlunde, og en tyngde i interiør, stole og oplevelse af kvalitet, som lever op til forventningerne. Med én undtagelse:
Mercedes-Benz bruger fremover fnidrede berøringsfølsomme kontakter, som vi kender fra andre bilmærker. Her rører man ved kontakten og det er så et lotteri, om, og i så fald hvor meget, man har trykket.
Det er umuligt at skrue en lille smule op eller ned for musikken og værre bliver det ved betjeningen af elstole: Her trykker man på stoleikonet, men det nytter ikke noget, for man skal kun røre.
Læs alt om Mercedes-Benz C-klasse
Tjek Bil Magasinets test af den benzindrevne C-klasse og plugin-hybriden med 100 km elektrisk rækkevidde

Berøringsfølsomme knapper virker som teknologi for teknologiens skyld - det er i hvert fald ikke en forbedring for føreren.
© S. BachmannSymbiosen mellem dieselmotor med elassistance, en velkalibreret 9-trins automatgearkasse og topmoderne sikkerheds- og assistentsystemer giver en pakke, man fryder sig over at køre i.
0-100-tiden er under seks sekunder, så bilen er hurtig, men det er mere overskuddet i alt, hvad den foretager sig, der giver et blivende indtryk.
Læs også: Test af Audi A4
Afgifter slagter diesel-Mercedes
C-klasse plugin-hybrid har benzinmotor, stor elmotor og stort batteri, og fås med samme udstyr som testbilen. Den kørte op til 80 km kun på el i vores test og har en højere systemydelse, og er derfor foran på præstationer på papiret. Da udstyret er identisk, er det muligt at foretage en direkte sammenligning:
En Mercedes C 300 d stationcar med Advantage-pakke og 265 hk koster 678.286 kr. og har en årlig ejerafgift på 4.040 kr.
En C 300 e plugin-hybrid stationcar med benzin- og elmotor har en systemydelse på 313 hk og kan køre op til 80 km på el i praksis. Den har en årlig ejerafgift på 680 kr. og koster 657.491 kr.
Selv om dieselbilen kun er 20.000 kr. dyrere, er det op ad bakke for den, selv om den gør et usædvanligt godt indtryk.
* priser 1 nov. 2022

Her er masser af goddaw i dieselmotoren, hvilket understreges af 0-100-tiden på under seks sekunder, men især i mellemaccelerationer, hvor drivlinen reagerer kontant på input.

Diffuser under bunden og falske forkromede “AMG” afgangsrør er standard på C 300 d, der også fås som sedan og med firehjulstræk.
© S. BachmannMerecdes-Benz C 300 d T Advantage aut.
Drivline
Diesel, baghjulstræk
R4, 1.993 cm3, 16V, biturbo
265 hk ved 4.200 o/min
550 Nm ved 1.800 o/min
Præstationer
250 km/t Topfart
5,8 sek. 0-100 km/t
19,2 km/l Forbrug (målt: 19,0 km/l)
136 g/km CO2-udslip
Mål og vægt
475/182/146/287 cm L/B/H/akselafstand
1.835/565/1.800 kg Vægt/last/påhæng
490-1.510 liter Bagagerum
225/45R18-245/40R18 Dæk for-bag
Pris 1. nov. 2022
678.286 kr.
723.322 kr. (testbil)
4.980 kr. årlig afgift
Læs også: Mercedes GLC er måske den bedste plugin på markedet.