Biltest af Mercedes C 230 K Sports Coupe
Biltest af Mercedes C 230 K Sports Coupe© bilmagasinet.dk

Mercedes C 230 K Sports Coupe

Pelle Haleløs

20. februar 2002 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche

C-klasse Sports Coupe er den billigste Mercedes-Benz, der ikke bliver forvekslet med en taxi

DU SPARER 30.000 kr. hvis du vælger en Mercedes C-klasse uden hale. Det officielle navn er Sports Coupe og med en startpris på under 500.000 kr. er den Mercedes-Benz billigste Coupe.

Udvendigt er Mercedes-Benz sluppet betydeligt mere elegant fra at omskære C-klassen end BMWs forsøg med Compacten. Linjerne er harmoniske, og selv om bagenden er høj, er udsynet bagud overraskende godt. Det skyldes den ekstra lille rude mellem baglygterne, som Honda også havde på CRX-modellen i 80erne.
Testbilen var endvidere udstyret med Panorama-tag, der reelt gør taget til et stort vindue. Det giver masser af lys i kabinen, både på for-og bagsæde, og den forreste del af glastaget fungerer som et stort soltag, der skydes hen over den bageste del af taget. Måske var det kun en fejl på testbilen, men i vinterkulden kom der små knirkelyde fra taget, og havde det været min egen bil, havde jeg på stedet sendt bilen hen på det lokale Mercedes-værksted til nærmere inspektion.

En anden vinterskavank var bagklappen, der var usædvanlig tung at åbne. Lidt stressende, når man står med fire indkøbsposer og en irriterende unge, man skal holde øje med.

Når poserne er på plads og ungen spændt fast, kan du nyde køreturen bag rattet. En Mercedes er ikke skabt til race, men til cruising, og det klarer C 230 K Sports Coupe til UG. Manuelt gear som standard, men når du alligevel skal låne en halv million, så sørg for, at feltet med automatgear er hakket af på slutsedlen. Der fås ikke bedre automatgearkasser end Mercedes-Benz , og som sagt er en Mercedes ikke skabt til race.

Men kompressormotoren var jeg ikke vild med. Den brummer for meget, og så skal den have mange omdrejninger for at yde noget. Vælg hellere den 2,1-liters commonrail-diesel, for den larmer ikke mere end 230 K, er mere økonomisk, og så har den flere kræfter i det omdrejningsregister, du bruger til hverdag.

C-klasse Sports Coupe er en smuk bil, men den giver mig ikke samme eksklusive fornemmelse som en CLK, der stadig er baseret på den gamle C-klasse. Derfor vil jeg hellere ofre 30.000 kroner ekstra og føre mig frem i en almindelig C-klasse sedan. Også selv om jeg en gang imellem vil blive forvekslet med en taxichauffør.

Tekniske data: R4, 2.295 cm3, 16v, kompressor. Ydelse: 197 hk v. 5.500 o/min. 280 Nm v. 2.800 o/min. 0-100 km/t: 8,1 sek. Topfart: 237 km/t. EU-Mix: 9,8 km/l. Årlig ejerafgift: 6.480 kr.

Totaløkonomi: Mercedes-Benz er et anerkendt varemærke, og det giver lav afskrivning. Selv en speciel model som Sports Coupe nyder en relativt lav afskrivning på ca. 34 pct., hvilket for 230 K svarer til ca. 217.000 kr.
Reservedelsindeks: Ikke oplyst
Service ekskl. materialer:
Beregnes automatisk efter køremåde

Pris: 637.394 kr.

Vi synes...
Lækker coupe, men drop benzinmotorerne og vælg en diesel i stedet

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...