Hvis ministerchaufføren kører forsigtigt, vil ministrene slet ikke bemærke, at de kører i en 4-cylindret ministerbil© Bil Magasinet

Mercedes-Benz S250 CDI L

For første gang er S-klassen reduceret til en 4-cylindret. Det fungerer forbløffende godt i praksis

23. september 2011 af Mikkel Thomsager

S-klassen er ikke bare en stor lækker limousine. Det er den bedste i sin klasse som følge af fremragende kabine, forfinet teknik i alle detaljer, fantastisk komfort, raffineret fremfærd og magtfulde V6-, V8- og V12-motorer. Men hvad sker der, hvis du piller de store motorer ud og erstatter dem med en 4-cylindret turbodiesel? Det forlig kan Danmarks ministre nu svare på. Den store S-klasse, som der findes fire af i ministerbilflåden, fås nemlig nu med den 4-cylindrede 250 CDI-turbodiesel­motor på 204 hk.

© bilmagasinet.dk

Sagt med det samme: Det forlig vil være spiseligt for samtlige ministre. 204 hk og 500 Nm er tilstrækkeligt til den store bil. Den føles hverken sløv eller uoplagt, og fra bagsædet vil ministeren overhovedet ikke bemærke forskellen. Skulle han eller hun forvilde sig om på fører­sædet er forskellen mere mærkbar alene af den årsag, at motoren er hørbar.

© bilmagasinet.dk

Malplaceret 4-cylindret brummen
Mercedes’ 4-cylindrede CDI-motorer har generelt en hård motorgang, og det er ikke lykkedes at dæmpe den væk i S-klassen. Den automatiske start/stop-funktion fungerer glimrende, men så snart du slipper bremsen og motoren starter, følges acceleration af en umiskendelig 4-cylindret dieselbrummen, som virker malplaceret i den lækre og luksuriøse bil.

I virkeligheden er forskellen den samme som i mindre Mercedes-modeller, der også fås både med 4- og 6-cylindrede dieselmotorer. Også her opleves en markant mere støjsvag og mere luksuriøs motorgang, når du går fra fire til seks eller flere cylindre. Overgangen føles blot mere markant i S-klassen, fordi det er en luksuslimousine, hvor du ikke forventer at høre den knurrende lyd af en pumpet turbomotor.

Genvinsten er lavt forbrug - men ikke indkøbspris. Til 1.670.600 kr. koster den 4-cylindrede 204-hestes version næsten præcis det samme som den hidtidige S 350 CDI med 235 hk. Til gengæld er brændstoføkonomien markant bedre. Den gamle V6-udgave gik 13,0 km/l; den nye S 250 CDI går imponerende 17,5 km/l.

6,6 l/100 km svarer til 15,2 km/l efter 405 km. Det er ikke bare flot, men imponerende

© bilmagasinet.dk

Over 15 km/l i en S-klasse
Og det er ikke bare på papiret, at den nye store Mercedes kan prale. Under vores test kørte vi knap 1.200 km med et gennemsnit på 14,0 km/l, og en enkelt dag tilbagelage jeg 405 km med et gennemsnitligt forbrug på 15,2 km/l. Det er imponerende af en bil med en køreklar vægt på over to ton, for til sammenligning går S400 Hybrid med el- og benzinmotor og i alt 279 hk kun 12,5 km/l.

Den årlige afgift falder til beskedne 3.860 kr., men det er næppe den eller brændstoføkonomien, der gør forskellen for en bil, hvis pris begynder ved 1,7 millioner kroner. Imageværdien er derimod ikke til at tage fejl af, og det vil være mere end dobbelt op af dobbeltmoral, hvis danske ministre i fremtiden vælger S-klasse med andet end den 4-cylindrede dieselmotor.

Noget andet er, hvad du gør, hvis du skal vælge S-klasse. Skal du selv sidde bag rattet, er der i hvert fald en anderledes, luksuriøs køreoplevelse i V6-versionen. Springet derop er ca. 100.000 kr. uanset, om du vælger benzin eller diesel. Personlig ville jeg gå efter en V6’er - og ikke engang have dårlig samvittighed over det.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...