Mercedes GLB 4matic aut. MBUX forfra front forende syv sæder
Mercedes-Benz GLB

FØRSTE TEST! Danmarks nye SUV-darling hedder Mercedes GLB og koster fra 445.000 kr.

Mercedes GLB kan fås med syv sæder, AMG-motor og har rigtig godt fat i de danske kunder. Vi tester den nye SUV.

17. april 2020 af Frederik T. Frey & Mathias Brandt

Mercedes GLB gør den evigt voksende skare af modeller fra Mercedes selskab med en kombination af praktik med stort bagagerum samt muligheden for syv siddepladser – altsammen overdrysset med pomp og pragt fra prestigemærket.

”GL”-navnet følger alle Mercedes’ rustikke livsstilsmodeller med offroad-stil, der bl.a. tæller GLC, GLE og GLS. ”B’et” forbinder bilen til det mere konventionelle modelprogram rent størrelsesmæssigt. B-klasse er mindre end E-klasse, og på samme måde har GLB og GLE et lignende styrkeforhold.

I familie med A-klasse

GLB bygger på Mercedes A-klasse, men har bl.a. fået forlænget akselafstanden med 10 cm, hvilket åbner op for muligheden for en tredje sæderække med dertilhørende i alt syv siddepladser, hvis budgettet kan klare 17.414 kr. oven i frapriserne, der begynder ved 445.098 kr. 

Mercedes GLB 4matic aut. MBUX Kabine interiør syv sæder læderrat

Kabinen er både rummelig, digital og yderst luksuriøs, hvis der sættes mange krydser på ekstraudstyrslisten.

MBUX er blæret

Det nære slægtskab med A-klasse, giver dig også det velfungerende MBUX-infotainmentsystem. Skærmen er naturligvis trykfølsom men også kalibreret til talekommandoer. Man behøver ikke befale ”Find Café”, men kan nøjes med ”Jeg er sulten”, hvorefter systemet bringer spiseforslag op via navigationssystemet. Systemet lærer præferencer med tiden, og under testen oplevede vi også, at systemet kunne regne ud, hvilken plads i bilen, kommandoen kom fra – på den måde kan MBUX f.eks. regne ud, hvilken sædevarme, der skal aktiveres.

Vi savner særligt én motor

Mekanikken er ligeledes udlånt af A-klasse-familien. Men på nuværende tidspunkt er den fine 4-cylindrede turbobenzinmotor i 220-varianten desværre ikke en mulighed. Det betyder, at du på benzinfronten må nøjes med 200-motoren, der er udviklet sammen med Renault og efterlader meget at ønske.
Næste trin på benzinvariant-stigen er 250-varianten med 224 hk. Motoren føles en smule fejlcastet i en biltype som GLB, hvor den virker for ivrig og skinger. Endelig er der AMG 35-varianten med 306 hk. Der findes tre dieselmotorer med et powerspænd på 116 hk-190 hk. Firehjulstrækket 4Matic er ikke muligt på de mindste motorer – det er gearkasser med automatiske skift gennem dobbeltkoblingsteknologi derimod.

Mercedes GLB 4matic aut. MBUX Kabine bagagerum syv sæder

Bagagerummet har en volumen på 570-1.805 liter. En tredje sæderække, der anbefales til personer op til 168 cm i højden, koster 17.414 kr. Anden sæderække kan indstilles i længden individuelt.

Har Geländewagen-detalje

Mercedes GLB er rummelig, og pladsen i kabinen er gavmild, ligesom den høje siddeposition giver en god SUV-fornemmelse. Bag rattet hersker en snert af Geländewagen-aura, da forruden virker tæt på og ret stejl – fed detalje.
Køreegenskaberne er komfortable, og GLB er retningsstabil. Men det er ikke pga. lysten for en udfordrende eller spændende køremakker, at du skal besøge din lokale Mercedes-forhandler med håbet om at kunne parkere en GLB i indkørslen.

Mercedes GLB 250 4Matic DCT

Pris (testbil) 539.900 kr. (723.897 kr.)  

Motor R4, 1.991 cm3, 16V, turbo

Ydelse 224 hk ved 5.500 o/min, 350 Nm ved 1.800 o/min

Topfart 236 km/t  

0-100 km/t 6,9 sek.

EU-miks (WLTP) 12,3 km/l

Mercedes GLB 4matic aut. MBUX Kabine bagfra bagende hæk syv sæder

Den lange akselafstand sikrer en rolig og stabil fremfærd, der gør den høje GLB behagelig men ikke spændende at køre.

OBS! Nedenfor ses nyhedsartiklen fra 11. juni 2019 omkring Mercedes GLB

Verdens bilproducenter har travlt med at få udviklet den ene nye SUV efter den anden for at kunne tilfredstille de europæiske kunder.

Den nye Mercedes-Benz GLB bliver den første 7-personers mellemstore-SUV fra Mercedes. Med en akselafstand på 283 cm er 10 cm længere end den nye B-Klasse. Det giver plads til en ekstra sæderække, hvor Mercedes lover, at der er plads til personer på op til 168 cm højde. 

GLB bliver en konkurrent til VW Tiguan Allspace, som ligeledes er en 7-personers SUV.

Mange deltaljer fra A- og B-Klassen

Hvis man ikke bruger den tredje sæderække, er der plads til 560 liter i bagagerummet, og hvis man lægger sæderne ned sluger GLB 1.755 liter. 

Hvis du kender interiøret i en A- og B-klasse, så er der ikke de store overraskelser i den nye GLB. De ligner til forveksling hinanden med den nye store skærm, der både fungerer som infotainmentsystem og instrumentbord.

Som i A- og B-Klassen vil her være et udvalg af 4-cylindrede motorer. Benzinere bliver GLB 200 og GLB 250, mens der på nuværende tidspunkt er en dieselmotor  på programmet, nemlig GLB 220 d. 

Alle motorer er koblet sammen med Mercedes´  fremragende 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse.

GLB fås med firehjulstræk

GLB er baseret på samme platform som A- og B-Klassen og har som udgangspunkt forhjulstræk, men den kan også udstyret med 4matic-firehjulstræk. 

Via kørecomputeren kan det permenente firehjulstræk indstilles på tre måder: I ’Eco/Comfort’ trækkes der 80 pct. for forakslen og 20 pct. bagpå. I ’Sport’ hedder fordelingen 70:30 og i ’Offroad’ fordeles kræfterne 50:50.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...