“Calcit hvid”-lakeringen fremhæver de sportslige og elegante linjer i E-klassens design. Testbilen er helt standard udadtil bortset fra sine 17”  i stedet for 16” alufælge© bilmagasinet.dk

Mercedes-Benz E 200 CDI BlueEfficiency aut.

Mindste dieselmotor med kun 136 hk flytter E-klassen med bravour

11. maj 2010 af Søren Juul


"Kæft, den er fed!” Håndværkeren tager et hvæs af en Corner og kniber øjnene sammen: “AMG?”. “Æhm...nej!”, må jeg erkende. Den hvide indstigningsmodel står standard på forlagets p-plads, men dens hvide lak fremhæver de sportslige linjer, så man skulle tro, at den var iklædt et AMG-skørtesæt. Og det er ikke kun udseendet, der holder.

Under motorhjelmen ligger den vel nok bedste løsning til E-klassen (hvis vi glemmer den pragtfulde 6,2 liters V8 AMG-motor): En 2,1-liters commonrail dieselmotor med 136 hk. Ikke voldsomt til 1,7 ton vogn, men en E200 CDI skyder fremad med et mageligt overskud, når momentet på 360 Nm tager fat ved 1.600 o/min.

Okay, det går roligt for sig fra 0-100 km/t, men i mellemaccelerationer og på motorvejen stor­trives E200 CDI. Og allervigtigst: i forhold til de mere hårdtpumpede varianter af samme motor i E220 og E250 CDI, der kører med biturbo og mere avancerede Piezo-elektriske indsprøjtningsdyser, leverer den varen mere ­raffineret. Væk er motorvibrationerne, og lydbilledet er blevet mindre råt. En fin, fin motor.

Træls automatgear
Det samme kan ikke siges om den 5-trins automatgearkasse, der synes hentet i en 20 år gammel Mercedes W124’er. Den tøver, når du sætter i gang, skifter langsomt og kan ikke rigtig bestemme sig for, hvilket gear den vil være i. Sæt fartpiloten på 50 km/t - og den skifter hvert 10. sekund mellem 4. og 5. gear, selv om du kører i Comfort. At Mercedes’ forbeholder den fine, 7G Tronic automatgearkasse til de 6- og 8-cylindrede varianter er synd og skam, når vi ved, at den matcher den 4-cylindrede motor så godt (SUV’en GLK 220 CDI er flyvende med denne gearkasse). Glæden, du får bag rattet, undertrykker dog den trælse gearkasse.

Prisen blev sænket med omkring 150.000 kroner i februar 2010, og det har afgørende betydning for det totaløkonomiske regnestykke. Mange vil være overraskede over, at privatleasing ikke er billigst, men helt usædvanligt for en E-klasse er konklusionen, at det er billigst at låne pengene og købe den.

Den lille E200 CDI føles overraskende tilstrækkelig, ser godt ud, kører langt på literen og er til at betale i forhold til, hvad en E-klasse plejede at koste.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...