Mercedes CLS 53 AMG

Mercedes-Benz CLS: Test af selvsikkert stilikon

Der er grund til en ekstra overvejelse, inden du sætter underskriften på købet af den nye Audi A7, for Mercedes har en spritny CLS på programmet

25. august 2018 af Jacob Dalby

Mercedes CLS er ikke bare det mere lækre alternativ til den ordinære Mercedes E-klasse. Den er mere end det. CLS-modellen grundlagde klassen for 4-dørs coupéer i 2004. Det var et halvt årti inden, de andre konkurrenter kom i gear. Derfor har Mercedes også et navn og rygte, de skal leve op til, når de introducerer tredje og nyeste generation af designer-limousinen.

Rent design i Mercedes CLS

Modsat hvad man kunne have forventet, har Mercedes arbejdet på et mere rent design. Linje efter linje er blevet fjernet lige indtil, der kun var det mest basale tilbage. Det har skabt et glat og nærmest Stealth­­agtigt udtryk, der især kommer til sin ret i levende live. 

En enkelt af testbilerne står på de standard 18” fælge, hvor CLS faktisk bliver lige lovlig anonym at se på. Især sammenlignet med hovedkonkurrenten Audi A7, der modsat ikke er ude på at skjule sig selv. Heldigvis skal der ikke meget mere end et par 19” fælge til at vække designet og “hajnæse”-fronten til live, så det kan følge med det nye motorprogram i CLS.

CLS kommer også med 4 cylindret motor

Under motorhjelmen er der nemlig fuld gang i udviklingen. Ved lanceringen kommer CLS enten med en benzinmotor med 367 hk og et 48V elektrisk system eller en dieselmotor med enten 286 hk eller 340 hk. Begge motorer har seks cylindre på række, firehjulstræk og 9-trins automatgearkasse som standard. Senere på året kommer der også en 4-cylindret benzinmotor og en 4-cylindret dieselmotor. Og så er der selvfølgelig dén med AMG-logoet.

Mercedes CLS 53 AMG  interiør

En af de fine detaljer i kabinen er luftdyserne. De er oplyste og lyser rødt, når de varmer, og blåt ved køling.

Dieselmotor er vejen frem i CLS

CLS 350d er navnet på den billigste variant, selv om der slet ikke er noget billigt over den. Motorgangen er raffineret og utrolig støjsvag selv ved høje hastigheder. De 286 hk er desuden mere end rigeligt til, at du aldrig mangler overskud, og så går den 17,9 km/l. Kombineret med luftundervogn, som alle testbilerne er udstyret med, samt den 9-trins automatgearkasse, giver det tilsammen en vældig komfortabel langtursvogn.

Samme komfort fås i CLS 450, selv om benzinmotoren ikke er helt så godt et match til resten af bilen som dieselmotoren – til gengæld mangler der heller ikke kræfter her. De 367 hk fra benzinmotoren og turboen er flankeret af det lille 48V elektriske system, monteret mellem motoren og gearkassen. Det giver 22 hk og 250 (!) Nm ekstra under hård acceleration. Samtidig hjælper en elektrisk kompressor med at minimere tøven fra turboen.

Systemet har tilmed en positiv effekt på brændstoføkonomien ved at lade bilen “coaste” uden indvirkning fra benzinmotoren. Samlet giver det en 0-100 km/t tid på 4,8 sekunder og et forbrug på 12,8 km/l. Udfordringen ligger i, at CLS bør køres komfortabelt frem for sportsligt, og her passer dieselmotoren bedre.

Mercedes CLS 53 AMG  bagfra

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+

Vil du køre sportsligt i CLS, skal du vælge en AMG CLS 53 4Matic+, som kommer til andet i september. Den har nemlig været forbi AMG-fabrikken i Affalterbach og er blevet justeret ind til at være en hårdere nyser. Motoren er godt nok den samme som i CLS 450 men i CLS 53 yder den 435 hk og 520 Nm plus de 22 hk og 250 Nm fra det elektriske system. 

AMG-gearkassen, med sine ni trin, er en drøm at betjene. Ved lave hastigheder og bykørsel skifter den hurtigt og præcist. Jeg får alligevel lyst til at aktivere bilens paler og massere motoren ved lave omdrejninger. Det giver en dejlig følelse at høre motorens rumlen og de små skud fra udstødningen, når vi skifter gear mellem husmurene.

Mercedes CLS 53 AMG bagsæde

Selv om taglinjen buer, er der stadig plads til voksne mennesker bagi.

Priser på Mercedes-Benz CLS

Dieselmotor

CLS 300 d: 1.005.380 kr.

CLS 350 d: 1.103.980 kr.

CLS 350 d 4Matic: 1.157.580 kr.

CLS 400 d 4Matic: 1.357.580 kr.

Benzinmotor

CLS 350: 1.053.980 kr.

CLS 450 4Matic: 1.153.980 kr.

AMG CLS 53 4Matic+: 1.761.200 kr.  

Se priserne på ekstraudstyr her

Stort overskud

Når vejene bliver snoede liver CLS 53 for alvor op. Motoren trækker i ét væk i stort set hele omdrejningsfeltet. Her er konstant overskud til at fare fra det ene sving til det andet. Selv om underlaget er en smule fedtet fra gårsdagens regnvejr, hjælper firehjulstrækket til at holde de knap to ton i skak.

CLS 53 kommer standard med luftundervogn og mulighed for at indstille i enten Eco, Comfort, Sport, Sport+ eller Individual, hvor du kan sætte speederrespons, gearkasse, undervogn og styring op til dine favoritindstillinger. Vi kan godt lide at have det fulde lydbillede fra rækkemotoren samtidig med, at undervognen er i sin mest komfortable indstilling. Hvor den almindelige CLS krænger, når den bliver presset, ligger 53’eren mere stabilt.

Kabinen i CLS er tilmed gennemført lækker i hele modelporteføljen. Mikset fra E-klassen og S-klassen er tydeligt, hvor to store 12,3 tommer skærme dominerer instrumentbordet. Den ene som digitalt speedometer og omdrejningstæller og den anden (med touch) på instrumentbordet til at styre bilens infotainment system. Kabinen fremstår ikke helt så digitaliseret som den nye Audi A7 men til gengæld med mere tyngde og luksusfølelse end konkurrenten.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ aut.

Pris: 1.761.200kr.  

Motor:  R6, 2.999 cm3, 24V, turbo/komp. + el  

Ydelse: 435 hk ved 6.100 o/min 520 Nm ved 1.800 o/min  

Topfart: 250 km/t

0-100 km/t: 4,5 sek.  

EU-miks: 11,5 km/l

Hvis du tilkøber en såkaldt “Drivers Package” til din CLS 53 AMG, hæves den elektroniske begrænser fra 250 km/t til 270 km/t.

Mercedes CLS 53 AMG  motor

Fede facts om Mercedes' nye rækkesekser

I mange år har vi været vant til at mærke V6-motorens summen under kølerhjelmen på mange af Mercedes’ modeller. Den tid er dog ved at være forbi, for en ny generation af rækkeseksere er på vej ind i programmet. 

Den kraftigste variant kaldes “53”, og den introduceres i den nye CLS. Motoren er baseret på den nye rækkeseksergeneration kaldet M256, men lige præcis denne er alligevel lidt speciel. Den er nemlig udstyret med en turbo og en elkompressor, som bruger opsamlet energi fra bl.a. bremser til at levere et spark bagi.

1) Motoren er nu en rækkesekser

I modsætning til den gamle CLS-generation, som havde V6’ere og V8’ere under hjelmen, er den nye udstyret med en generation af rækkeseksere, som breder sig i Mercedes’ modelprogram.

2) Den er udstyret med turbo...
Motoren har turbo, hvilket fremtryller 435 hk, men det er ikke det eneste, den gemmer på.

3) ... men den har også kompressor
Der er nemlig også monteret en elektrisk kompressor, som giver et boost ved de lavere omdrejninger, hvor turboen ikke er kommet i sving endnu.

4) 70.000 o/min på et splitsekund
Den elektriske kompressor kan snurre op til vanvittige 70.000 o/min på kun 300 millisekunder.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...