© bilmagasinet.dk

Mercedes-Benz C200 T Kompressor aut.

184 hk er nok til at gøre C-klasse flyvende på Autobahn

14. december 2009 af Søren Juul

Skulle til München i redaktionelt øjemed og overbeviste redaktøren om, at turen MÅTTE ske i den smukke Mercedes-Benz E-klasse Coupé, vi fik til test de dage. Bilen blev forsinket, og i stedet sendte importøren en C-klasse stationcar med programmets næstmindste motor. Antiklimaks!

Bortset fra metallak (19.530 kr.), eftermonteret Comand-system (29.500 kr.) og automatgear (48.630 kr.) var den helt standard. 2.200 km senere fortryder jeg den arrogante tilgang til den 750.630 kr. dyre Mercedes-Benz C 200 TK aut. Bevares, den forvirrede automatgearkasse skal have tilsendt en fax, før den overvejer at skifte gear, men derudover spiller det hele ret godt.

Kompressormotoren yder 184 hk, men flere gange bliver vi i tvivl, om der reelt er flere bøffer under motorhjelmen. Den trækker ubesværet forbi 200 km/t - og runder 240 km/t ned ad bakke på speedometret. Kombineret med et præcist styretøj, god retningsstabilitet, faste og komfortable (men lidt for flade) forsæder og navi-anlæg med knivskarp grafik er det svært tilfredstillende at æde kilometer efter ­kilometer med udsigt til den forjættede stjerne, mens undervognen smidigt absorberer betonsamlingerne i vejbanen.

“Jaja, hva’ ellers til den pris!”, tænker du nok. Og jo, testbilen er dyr, hvis du køber den kontant, især når BMW kun tager ca. 20.000 kr. mere for den stærkere og mere underholdende 330i Touring aut., men en C 200 TK er mindre uopnåelig, hvis du privatleaser den for 6.495 kr. pr. md.

---opdateret 4/1 2010--

Efter Mercedes-Benz´ generelle prissænkning koster testbilen 657.660 kr. C 200 T fås med manuelt gear fra 560.000 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...