Tekst & foto Carsten Nymann

Har du overhovedet lyst til at skulle tænke på brændstofforbrug og CO2-udledning, hvis du endelig har fået råd til en Mercedes?
Med en pris på over 650.000 kr. for en skrabet C-klasse kan du lige så godt gøre dyd ud af nødvendighed, og det forsøger tyskerne nu at imødekomme med en ny, downsizet C180 kompressor Blue Efficiency. Motorens volumen er skåret ned med cirka 200 cm3 til 1,6 liter, og sammen med nye hjul giver det en besparelse på 400 meter pr. liter brændstof. Det lyder umiddelbart som en meget beskeden gevinst, men på vores testtur, der helt tilfældigt foregik over 1.200 km gennem Sverige og Norge, var oplevelsen, at det er relativt enkelt at overstige de officielle tal. I hvert fald i det omfang bilens kørecomputer ikke er helt forkert på den.

Med let speederfod og ved at følge gearskifteindikatorens ordrer lykkedes det i hvert fald undertegnede at holde den på cirka 15 km/l. Men det kræver så også en vis portion tålmodighed. Noget man akkurat lige så godt kan vænne sig til, for motorens 156 hk rækker altså ikke til at kaste den halvanden tons tunge stationcar rundt som en anden GTI.

Når vognen endelig kommer op i fart, viser den imidlertid sin store styrke. Komfortniveauet og retningsstabiliteten er imponerende, og motoren med den diskrete kompressorhvinen forsvinder fuldstændigt fra lydbilledet ved 120 km/t, hvor o-tælleren i 6. gear ligger og hviler ved godt 2.000 omdrejninger.
Er du en af dem, der bare må have en stjerne på fronten, og er du den tålmodige type, er C180 Kompressor T (T for sTationcar ikke Tørvetriller) et udmærket bud. Især fordi Mercedes-Benz for tiden kører kampagne med fornuftige leasingpriser på C-klassen, hvilket betyder, at testbilen her kan erhverves for 6.000 kr/måneden. Det er bestemt ikke horribelt.