En tur til Flensburg Fjord faldt heldigt sammen med nogle solskinsdage, hvor den sølvfarvede C 200 Cabriolet holdt og hyggede sig i redaktions testgarage.
Derfor fyldte jeg det lille bagagerum op med fotoudstyr og tog den et smut syd for grænsen med et pitstop i Fredericia, hvor en ven af redaktionen hoppede ind i kabinen.
Hallo, er det en AMG?
“Hey mand, er det en AMG-Mercedes?”, lyder spørgsmålet, da han spænder selen og spotter skriften på gulvmåtterne.
Det er den næstmindste motorvariant med 1,5-liters benzinmotor og grønt eltilskud, men AMG-fælgene, sportsbremserne, skørtesættet og gulvmåtterne fra AMG-pakken får den til at ligne noget, du kan finde i en indkørsel på Strandvejen med otte propper under motorhjelmen.
Denne artikel stammer fra Bil Magasinet. Gå ikke glip af dit månedlige bilfix! Husk at starte dit abonnement i dag ved at klikke hér!

Aircap-vindbryderen i sjælden aktion. Den ser smart ud som hvide tennissokker i sandaler...
© Søren JuulSyd for Padborg ryger speederen i bund så snart det hvide skilt med skråremmen dukker op. Autobahn er en pragtfuld ting og særligt i en baghjulstrukket Mercedes, der bogstavelig talt er på hjemmebane.
Testbilen hygger sig op til omkring 180 km/t, hvor den cruiser mageligt afsted på skinner, men herefter virker den lidt forpustet.
C-klasse kan sagtens køre stærkt
Den vil tilsyneladende ikke køre mere end 225 km/t med taget oppe, selv om den er opgivet til 235 km/t. Måske den skulle have lidt mere betænkningstid, men vi når at konstatere, at C-klasse cabriolet også er støjsvag, hvis det skal gå stærkt.

1,5-liters benzinmotor med 184 hk plus 14 hk i eltilskud er i underkanten, hvis du vil mere end cruise.
På vej igen hjem til Sjælland i høj solskin tager jeg den mere med ro med taget nede. Du kan sagtens køre 130 km/t uden at få uglet frisuren – hvis du altså ikke sidder omme på bagsædet, hvor det stormer.
Som et par underhylere uden på et jakkesæt
Med en “cabriolet komfortpakke” til 9.519 kr. får bilen små varmeblæsere i nakkestøtterne, så du kan holde varmen også i efteråret. Der følger også “Aircap” med, et automatisk vindreflektorsystem, der kører op over vinduesrammen og mellem de bagerste nakkestøtter ved tryk på en knap.
Det er ikke særligt effektivt og spolerer fuldstændigt bilens elegante ydre som et par underhylere trukket udenpå et jakkesæt. Det rammer forfængeligheden at køre med det på.

Som cruiser, der kan bruges året rundt, gør C 200 det godt, men styretøj og undervogn lægger op til mere gang i gaden, end de 184 hk kan flytte 1,7 ton bil. Vi savner lidt vitalitet til at bakke det gode liv op med. Må vi foreslå en C 300 til 798.498 kr. med 258 hk?
Alt i alt synes vi, at det er en yderst behagelig og lækker cabriolet med flot eksteriør, der trænger til en større motor.
Mercedes-Benz C 200 Cabriolet aut.
- Økonomi:
- Pris: 707.098 kr.
- Årlig afgift: 2.380 kr.
- Motor:
R4, 1.497 cm3, 16V, turbo, + el
- Ydelse
- 184 hk ved 5.800 o/min
- 280 Nm ved 3.000 o/min
- Præstationer
- Topfart: 235 km/t
- 0-100 km/t: 8,5 sek.
- Forbrug (WLTP): 13,7 km/l
- Mål og vægt
- Længde/Bredde/Højde: 469/181/141 cm
- Vægt/last/påhæng: 1.730/465/1.600 kg
- Bagagerum: 285-380 liter
- Dæk:
- Michelin Pilot A. 225/45-245/40R18