Mercedes-Benz a250e

Giver en Mercedes A-klasse mening som plug-in hybrid?

Hvordan lyder det med en luksuriøs hatchback, der rivaliserer en GTI på kræfter, men er nøjsom med benzinen? Det lyder som utopi, men Mercedes A 250e gør et hæderligt forsøg.

7. september 2020 af Frederik T. Frey

Vi har tidligere testet GTI’en Mercedes A 250 med 224 hk fra en 2-liters benzinturbomotor. Ind på scenen træder nu en bror med et “e” til efternavn. Det giver flere ændringer under karrossen, selv om kræfterne på 218 hk lyder snublende tæt på 250 uden “e”.

Mercedes A 250e er en opladningshybrid med en kombination af turbobenzinmotor, elmotor, batteripakke og dobbeltkoblingsgearkasse. Batteripakken har en kapacitet på 15,6 kWh, hvilket giver op til 69 kilometers teoretisk eldrift. Under vores test nåede vi gentagne gange ikke over 45 km, før batterierne var flade – meget kommer an på kørselsmønster. 

Mercedes-Benz a250e

Ladestikket sidder bag en klap på bilens højre bagskærm - på samme placering i venstre side er påfyldningen til benzin

Turbobenzinmotoren er mindre end i den vanlige A 250. I plugin-hybriden må du leve med 1,3-liters motoren fra A 200. Selv om præstationerne på papiret er meget lig A 250, føles A 250e mere tøvende, når de to motorer og gearkassen skal spille sammen. Skiftet mellem motorerne mærkes, og der kan under pludselige accelerationer opstå en tøven, der bliver afløst af benzinmotorens småtrælse lyd. Men man må give A 250e, at den er både kvik og behagelig, når tingene går op i en højere enhed.

Til gengæld er de dynamiske egenskaber fra styretøj og undervogn næsten forsvundet. Slippes gassen i en kurve, er motorbremsen så meget i baggrunden, at bilens linje forbliver uændret – her skulle snuden pege mere indad, mens bagende skulle forskubbes en smule ud. I disse situationer er der ikke meget GTI-følelse over den. 

Mercedes A 250e

I ombygningen til elektrificering har A-klasse mistet op til 85 liters bagagerumsplads alt efter sædeindstilling. Forbruget er vigtigt i en opladningshybrid, og glem alt om de oplyste 90,9 km/l, medmindre du bliver inden for by­murerne. Under vores test præsterede vi 35,7 km/l i snit.

Vi synes

A 250e er fantastisk på papiret, og flere aspekter fungerer også i
virkeligheden – men en én-til-én-erstatning for A 250 er den ikke.

Mercedes A 250e

  • Pris (testbil) 369.900 kr. (481.476 kr.)  
  • Motor R4, 1.332 cm3, 16V, turbo + el
  • Systemydelse 218 hk ved 5.500 o/min, 450 ved 1.620 o/min  
  • Topfart 235 km/t   
  • 0-100 km/t 6,6 sek.  
  • EU-miks (WLTP) 90,9 km/l  
  • Årlig afgift 820 kr.
  • Mål (L/B/H) 442/180/144 cm  
  • Vægt/last/påhæng 1.680/475/1.600 kg
  • Bagagerum 310-1-125 liter  
  • Dæk 225/40R19

OBS! Nyhedsartiklen herunder stammer fra 9. september 2019.

Mercedes-Benz satser ligesom stort set alle andre bilproducenter på el- og plug-in hybridbiler. Nyeste skud på sidstnævnte er A 250 e plug-in hybrid, som kommer til Danmark med et prisskilt, der starter fra 384.997 kr. for en hatchback og 394.997 kr. for en A-klasse sedan..

Mercedes-Benz har en ambition om at plug-in hybrider og fuldt elektriske biler skal udgøre mere end 50 % af det globale salg om 10 år, og inden 2039 skal hele porteføljen af nye biler gøres CO2-neutral. 

Mercedes-Benz a250-e

Op til 70 km på ren el

De to nye modeller tilhører den nye generation af plug-in hybrider fra Mercedes-Benz, og det betyder blandt andet, at bilerne kan køre op til 70 km på ren el (WLTP).

Fuldt digitalt display og mere standardudstyr

Mercedes A 250 e, er højere udstyret i standardversionen. Det betyder blandt andet at den har de store digitale instrumenter. Derudover er bilen også udstyret med bakkamera og parkeringssensorer både foran og bagi, nøglefribetjening, 17” letmetalfælge, LED-forlygter og navigation.

Mercedes-Benz a250-e

Ekstraudstyr og premiumpakker

Skal din bil alligevel have lidt ekstra pynt, kan man fx tilvælge den større skærm til instrumenteringen til 10.448 kr. eller AMG-pakken til 25.000 kr. for et mere sportsligt look. Derudover har Mercedes-Benz samlet noget af det mest populære ekstraudstyr i pakker for at gøre det hele endnu mere enkelt. 

Premiumpakken til 25.000 kr. indeholder blandt andet et opgraderet lydanlæg, den større 10,25” skærm til instrumenteringen (standard er 7”) og ambientebelysning med 64 forskellige farver. 

Hvis det ikke er nok, kan man vælge Premiumpakke PLUS til 50.000 kr., som foruden al indhold i førnævnte blandt andet også giver elektrisk justerbare forsæder med hukommelsesindstillinger og panorama el-skydetag.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...