© bilmagasinet.dk

Mercedes-Benz 300CE aut.

Mercedes-Benz' coupéer har altid signaleret ­overskud på "jeg er direktør, men har ikke behov for at prale med det"-måden. Vi indtager lederrollen i coupéer fra 1991 og 2009

13. august 2010 af Steen Bachmann

1991 Mercedes-Benz 300 CE aut.

Chefer i korn- og foderstofbranchen kører ikke ud til forretningsforbindelser i en damebil som en Mercedes-Benz A-klasse. På den anden side kan man ikke trille ind på gårdspladsen til en storkunde i en S-klasse, der signalerer “goddag hr. landmand, jeg tjener RIGTIG mange penge på mine kunder”, for så bliver der ingen kontrakt ud af dét besøg. Her kommer Mercedes-Benz’ mellemstore coupé ind i billedet.

Den har været korn- og foderstofgrossererens foretrukne vogntøj siden sidst i 1950’erne og signalerer velstand uden at være i nærheden af at være vulgær. Du skal være excentriker som Lars Larsen eller Don Ø for køre Mercedes-Benz’ største coupé, men den mellemstore, der er baseret på E-klassen, og som vi kører i to generationer her en sensommerdag på Midtsjælland, kan alle slippe af sted med at blive set i.

Den fine gamle 300 CE er coupé-udgaven af den uopslidelige W124-model. Den tilhører Christian Brøgger-Jensen, der er far, Bil Magasinet-læser og direktør i eget reklamebureau.

“Jeg skulle bare ha’ sådan én. Jeg fulgte med i et halvt år på Mobile.de, og fandt så den her hos en privatmand i München. Det var en stor dag, da jeg fløj derned og købte den, og det gik faktisk utroligt nemt. Den stod til 4.500 euro (34.000 kr.), men jeg fik den ned på 3.500 (26.000 kr.), afleverede pengene kontant og kørte hjem i den,” fortæller Christian.

Den danske afgift landede på 91.000 kr., hvilket Christian finder rimeligt i forhold til den høje nypris og det faktum, at han har en bil, han er glad for hver eneste dag og som opfylder familiens behov.

Delene er billige og alt kan skaffes fra Mercedes-Benz’ centrallager i Hannover på 24 timer. Den eneste væsentlige udgift er brændstof, for 124’eren vil helst ikke længere end 8-10 km/l, og sådan er dét bare.

Håret støder mod himlen
Når du stiger ind i den behageligt dimensionerede og blødt affjedrede stol med beigefarvet læderbeklædning, begynder du med at rode forsigtigt, og så febrilsk efter højdejusteringen. Sædet kan justeres i højden, men det viser sig, at det er kørt helt i bund. Man sidder fint nok bag det enorme busrat, men det havde været rart at komme 10 cm længere ned, specielt når man kommer fra den sportslige og lave siddeposition i den nye E-klasse Coupé, hvor førersædet kan køres så langt ned, at man føler, man sidder i bunden af bilen.

Den gamle 3-liters 6-cylindrede rækkemotor har kun to ventiler pr. cylinder. Den fik et nyt topstykke med 24 ventiler året efter, ­Christians bil kom til verden, hvilket hævede ydelsen til 220 hk. Med 12 ventiler er her 188 hk, og selv om den halser efter den nye 292-hestes coupé på småvejene syd for København, føles den hverken lam eller kastreret. Stilen er at cruise derudad, og med kickdown fra 4. til 2. gear i den automatiske gearkasse kan man sagtens foretage en tjep overhaling, hvad en 0-100-tid på 8,5 sek. understreger. Der er også et femtegear, der fungerer som overgear.

Selv efter 280.000 km er her stadig den solide Mercedes-Benz-feeling. Det er som at køre rundt i et pengeskab. Ikke på grund af den høje nypris, men på grund af den følelse og de signaler, bilen udstråler. På grund af det tunge klonk, når du lukker den enorme dør, busrattet og de store, brede stole. Alt hører til en anden tid, og så alligevel ikke, for den er jo ikke umulig at bruge som hverdagsbil og selv Christians kone kan lide at køre i den.

Det er en bil, der passer til chefen.

 

2009 Mercedes-Benz 350 CGI Coupé aut.

© bilmagasinet.dk

E-klasse Coupé er baseret på den nye E-klasse og er strammere og mere sportslig i sin opførsel end forgængeren, CLK. Med ­avanceret affjedringsteknologi og sydtysk magi er det lykkedes at stramme op, uden at det er gået ud over komforten.

Coupéen føles behagelig, hvad enten du kører på lappet asfalt i byen, over jernbaneskinner eller på ru motorvejsbelægning, og helhedsindtrykket af undervognen er, så selv den mest forbenede BMW 3-tifosi må om ikke overgive sig, så i hvert fald anerkende, at det ikke er HELT galt. I praksis bevæger E-klasse Coupé sig som en tung SLK, hvilket er en stor kompliment.

På de smalle og snoede veje tager vores E350 Coupé svingene i overraskende godt humør, og det er nemt at komme op på en god kadence med den omdrejningsglade V6’er og det ratbetjente 7-trins automatgear, der fungerer præcist og med hurtige, bløde skift. Det bliver i gearene, når du beder om det, og kræver kun lidt tilvænning.

Først da vi tager et lille hop med en 120-130 stykker på speedometeret afsløres det, at det altså er en bamse på 1,7 tons, men det bliver aldrig dramatisk, for det er ikke konceptet. Testbilen har Dynamic-pakke med sænket undervogn, der kan indstilles til Komfort og Sport, og hastighedsafhængig Direkte Styring, til en merpris af 24.440 kr.

V6-motoren er på 3,5 liter og yder 292 hk ved 6.400 o/min. I løbet af testugen med både offensiv og defensiv kørsel lander vi på et snitforbrug på 10,7 km/l, hvilket egentligt ikke er galt med så høj en ydelse og vægt. Skal du køre langt, kan vi anbefale coupéen med 3-liters V6-diesel og et enormt moment på 540 Nm helt nede fra 1.600 o/min. Den skulle kunne gå 15 km/l på en god dag.

Kilde: Bil Magasinet nr. 220
Fotos: Søren Juul

Vil du ha´ den gamle?

Mercedes-Benz 300 CE aut., 1991

Brugte coupéer af model 124 fås fra nærmest ingenting for et rustent lig og op til over 200.000 kr. for en perfekt bil med lavt km-tal.

Vil du have den ægte, uforfalskede oplevelse af en luksusbil i tidløst design, så udfør den polske finte. Den går ud på at købe en billig bil i Tyskland, få den vurderet af Skat og betale danske afgifter på den. Kør så til Polen og få den helt store renovering, og du har en bil i tiptop stand til rimelige penge. Specialisten PolCars giver her et tilbud på en konkret bil fundet på www.mobile.de:

Mercedes-Benz 300 CE aut., 1991, 212.700 km, originale alu, elsoltag, aut.gear skifter uden mislyde, kabine komplet og uden defekter, aldrig skadet.

Indkøbspris: 13.900 kr.

Tyske prøveplader 1.365 kr.

Transport Jylland/Polen ialt 3.949 kr.

Lakering gråmetal* 11.372 kr.

Læderkabine** 12.636 kr.

Undervognsbehandling 1.625 kr.

Stort service*** 16.091 kr.

Honorar PolCars 3.610 kr.

Danske afgifter ca. 90.000 kr.

PRIS PÅ GADEN ca. 150.000 kr.

* i original metalfarve inkl. montering og nødvendigt pladearbejde
** stole, nakkestøtter, døre, instrumentbord og himmel
*** skift af alle filtre, motorolie, bremse-, gear- og hydraulikvæsker, bremseskiver og -klodser for/bag, ­­for- og baglygter, komplet udstødning, driv- og tandrem.

Vil du ha´ den nye?

© bilmagasinet.dk

Mercedes-Benz E350 Coupé CGI Blue Efficiency aut.

Der er ingen, der i praksis giver en million kroner for en ny E-klasse Coupé. De, der har mulighed for at få en så lækker bil, leaser den. Til privat brug kan du få den i tre år eller maks. 60.000 km, hvorefter du afleverer den igen og ikke har flere udgifter. Forsikring fås til ca. 12.000 kr./år, mens vi her i regnestykket anslår gebyrer til 5.000 kr. Brændstof er ikke med i regnestykket.

Privatleasing via Mercedes-Benz Finans

1.-gangsydelse/mdr. 3.472 kr.

Leasingydelse/mdr. 9.495 kr.

Forsikring/mdr. 1.000 kr.

Gebyrer/mdr. 139 kr.

IALT PR. MÅNED 14.106 kr.

* testbil har sort læder, lyspakke med bixenon og kurvelys, justérbar undervogn, Harmann/Kardon surround-hifi, panorama-elsoltag, harddisk, navi, stemmestyring, m.m. Nypris ialt: 1.345.422 kr.

Se Sørens Juuls flotte billeder af de to coupéer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...