Mercedes-AMG GT C Roadster forfra

Udenpå er faceliftet nærmest usynligt. GT Roadster er fortsat en lav, bred og muskuløs bisse, der får folk i alle aldre til at tabe kæben.

Mercedes-AMG GT intensiverer jagten på Porsche 911

En let revision af Mercedes-AMG GT gør en fremragende superbil lidt bedre – heldigvis er den stadig både larmende og vanvittig hurtig. Måske et alternativ til en Porsche 911 Turbo Cabriolet?

24. juli 2020 af Mikkel Thomsager

Mød den reviderede AMG GT

Det korte af det lange: AMG GT C Roadster har fået en mindre revision, men ændringerne er så få og små, at vi vil afstå fra at eksaminere dig i dem. De kræver i hvert fald, at du har før- og efter-billeder. Ikke desto mindre har vi testkørt den reviderede model – nogen skal jo gøre det!

Når det sagt, så vil man ­selvfølgelig altid gerne have den seneste generation af en superbil. I dette tilfælde fordi du får ny digital teknik i kabinen, nyt rat med trykfølsomme kontakter og nyt kørelys. Men motorprogrammet er uændret, og det samme er både vildskab, attitude og herlighedsværdi. 

Mercedes-AMG GT C Roadster fælge

Find rundt i de forskellige AMG GT’er

Har du glemt sammenhængen siden AMG præsenterede deres anden egenudviklede model i 2014, følger her et grundkursus. Den lukkede GT coupé blev præsenteret i to varianter, GT med 462 hk og GT S med 510 hk fra en ny 4,0-liters V8 biturbomotor, der blev introduceret i samme bil. Kort efter fulgte den endnu mere rå GT R med 585 hk.

Allerede i 2017 blev motorerne optimeret til henholdsvis 476 og 522 hk, samtidig med at den åbne udgave, GT C Roadster, blev lanceret med en ny og kraftigere variant af V8-motoren på 557 hk. Roadster, S Roadster, C Roadster og R Roadster går fra 0-100 km/t på henholdsvis 4,0, 3,8, 3,7 og 3,6 sekunder.

I 2018 præsenterede Mercedes en 4-dørs udgave af AMG GT kaldet 4-Door Coupé. Med den fulgte en ny kabine med opdateringer af LCD-skærme og brugerflade, og det er denne opdatering, der nu er introduceret i den ­2-personers AMG GT, som derudover har fået ændringer af blandt andet kørelysets design. 

Mercedes-AMG GT C Roadster airscarf

Forsæderne med integrerede nakkestøtter fås med nakkevarme for ekstra 15.091 kr.

AMG GT har Porsche 911 i sigtekornet

Grundlæggende er alt ved det gamle. Mercedes-AMG GT er fortsat en fuldblods superbil bygget af fine materialer og konstrueret med omhu og fokus på dynamik – og det i en sådan grad, at den overgår sin nærmeste konkurrent, Porsche 911 Cabriolet på det område. I hvert fald den voldsomme GT C-variant, der er tænkt som en bil, der kan bruges til køresjov ved en banedag, hvilket også vil være nødvendigt, hvis man skal fornøje sig med hele bilens potentiale.

På landevejen skal man til gengæld affinde sig med en fast undervogn, som dog overgår konkurrenten fra Porsche.

Den føles så hurtig, som topfarten på 316 km/t antyder, og opleves derfor mere som en superbil end Porsche 911. De tre andre effekttrin findes fortsat i AMG GT-programmet, så den fås både blødere og vildere. I den henseende sætter GT C sig måske lidt mellem to stole. Forskellene i effekt er næppe fysisk mærkbare, men det er den hårdere undervogn, så vil man bruge sin GT til gadebrug, ville den svageste GT Roadster måske være mere vellykket. Så sparer du også en pæn slat kroner. 

Mercedes-AMG GT C Roadster kabine

Den reviderede AMG GT har fået pegeplade i stedet for drejehjul. Det kræver tilvænning af bruge.

Kan du nøjes med den billigste AMG GT Roadster?

Den billigste AMG GT Roadster starter ved 2.717.698 kr. mens du skal slippe 3.350.698 kr. for en GT C Roadster.

I alle tilfælde oplever man opdateringen bag rattet, hvor AMG GT har fået de digitale instrumenter fra GT 4-Door Coupé og en ny større centerskærm, lige som drejehjulet til betjening af infotainment-systemet er erstattet af en pegeplade. Men det er næppe en undskyldning for ikke at købe eller lease en lettere brugt GT Roadster i stedet – modellen er netop fyldt tre år.

Mercedes-AMG GT C Roadster motor

V8-motoren fik i sin tid premiere i AMG GT-modellen. Det er en villig og voldsom sag med ­masser af tung lyd.

Mercedes-AMG GT C Roadster specifikationer

Hvad koster den:

  • Pris: 3.350.698 kr. (testbil 3.711.132 kr.)
  • Årlig afgift 9.800 Kr. 

Motor & ydelse: 

  • V8, 3.982 cm3, 32V, biturbo
  • 557 hk ved 5.750 o/min
  • 680 Nm ved 1.900 o/min

Præstationer:

  • Topfart: 316 km/t 
  • 0-100 km/t: 3,7 sek.
  • Forbrug: 7,8 km/l

Mål og vægt:

  • Dimensioner: 454/194/126 cm (L/B/H)
  • Vægt: 1.735/205/0 kg (Vægt/last/påhæng)
  • Bagagerum: 175 liter 
  • Dæk: For: 265/35R19 Bag: 305/30/R20
Mercedes-AMG GT C Roadster forfra

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...