Mercedes-AMG EQS 43 4MATIC+

Den nye AMG vækker opsigt i reolen hos My Garage i Vejle blandt klassiske benzinbiler.

© Jeppe Dalby

Elektrisk muskelbil rammer PLET i første forsøg

Der er uvirkeligt mange kræfter på lager i AMG’s første bud på en eldrevet performancebil. Vi besøger benzintemplet My Garage i Vejle i den nye batteridrevne Mercedes

3. februar 2023 af Steen Bachmann

Den strømlinede og sølvgrå AMG løfter mere end et enkelt øjenbryn i de eksklusivt istandsatte gange på den gamle tæppefabrik i udkanten af Vejle, hvor bilhuset My Garage hører til

Vi er på visit i anden anledning en af de dage, hvor solen faktisk ikke står op, og fotografen er mere end tilfreds med, at vi får lov til at køre muskelbilen ind i bilhuset for at tage billeder.

Ikke en eneste elbil i My Garage

Der er ikke en elbil i syne blandt de specialbiler for flere hundrede millioner kroner, der er til skue for offentligheden med gratis entré, så det kommer lidt bag på flere håndværkere og en fører af en gaffeltruck, at vi kommer trillende uden lyd fra en forbrændingsmotor.

Vi kører ind i et tempel for benzin­biler i en elbil, og sådan er det. 

Mercedes-AMG EQE 53 4Matic er en 2,5 ton kleppert med fire døre, fem sæder, separat bagagerum, et stort batteri i bunden og en elmotor på hver aksel. 

Den kraftigste variant i EQE-familien har en avanceret drivline og bremser, der er dimensioneret til gentagne opbremsninger fra 200 km/t. Elmotorerne har optimeret køling og et kraftigere ledningsnet, der muliggør højere tophastighed og mere power.

Skærme i hele bilens bredde (hyperscreen) er ekstraudstyr til 106.992 kr. - det virker lidt nærigt at skulle finde ekstra penge frem i en bil til 1,2 mio. kr.

© Jeppe Dalby

Medstyrende baghjul sørger for større agilitet i sving og mere stabilitet i høj fart – og gør manøvrering i My Garage overraskende let. 

Dæk-størrelsen er 265/35R21 for og 295/30R21 bag, og dækkene er særligt udviklede Michelin Pilot Sport EV. 

Luftundervognen sænker karosseriet 15 mm i de sportslige køreprogrammer fra 0 km/t – og altid over 120 km/t – og AMG har installeret større bremser med 6-stemplede calipre foran. Har du 62.413 kr., kan du opgradere til keramiske bremseskiver, hvis du går fra 20” til 21” fælge.

Bedre komfort end ventet i EQE 53

På motorvejen på tværs af Fyn nyder vi musik fra Burmester lydanlægget med 15 højttalere, som er standard. Det er en fornøjelse at cruise i performancebilen, som yder en mere raffineret komfort end ventet på trods af de sportslige dæk.

0-100 km/t på 3,5 sek. føles som en eksplosion af fart, og vil du have mere, kan du få en Dynamic Plus-pakke til 59.440 kr., der hæver ydelsen til 687 hk og 1.000 Nm.

AMG EQE giver en anden og mere syntetisk form for køreglæde end, hvad AMG normalt står for, men det lykkes at skabe en sjov bil.

Belyste dørhåndtag popper automatisk ud, når ejeren nærmer sig med nøglen i lommen. Sølvgrå metallak er uden merpris.

© Jeppe Dalby

Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+

Opbygning 5-dørs sedan, 2 x elmotor, 90,6 kWh batteri, luftundervogn, firehjulstræk.

Ydelse 625 hk/950 Nm

Præstationer 0-100 km/t 3,5 sek., topfart 200 km/t, rækkevidde (WLTP) 523 km

Dimensioner L/B/H 495/196/151, akselafstand 312 cm, vægt/last/påhæng 2.525/570/750 kg, bagagerum 430 liter

Dæk for-bag 265/35R21-295/30R21 Michelin Pilot Sport

Pris 1.209.528 kr. (testbil 1.498.390 kr.), årlig afgift 740 kr.

AMG fortolker Mercedes EQE

Hvad sker der, når galningene fra AMG får fat i en elbil? Er den ligeså fed som fortidens AMG’er? Og er der dækrøg og vanvid? Det undersøgte Bil Magasinet i sommeren 2022 med den heftige Mercedes-AMG EQE 43:

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...