Ny Mercedes-AMG E63's livret? En tur ned til grænsen og så et stykke med fri fart!

Du har brug for en bil, der har plads til 40 rammer Slots øl og samtidig kan herske over ydersporet på Autobahn? Heldigt at Mercedes-AMG E 63 S netop har fået et facelift

18. juni 2020 af Mikkel Thomsager

Facelift til Mercedes-AMG E 63 S

Mercedes er klar med en revideret udgave af sin store mellemklasse-model E-klassen. Den nuværende E-klasse stammer fra 2016, så en revision passer ind i modellen livscyklus. 

De visuelle forskelle er til at få øjeblik med redesign af både front og hæk. Teknisk set er revisionen dog til at overse. Det gælder også for AMG-udgaven af den nye E-klasse, som naturligvis får den samme opgradering. 

Mercedes-AMG E 63 S

Mercedes-AMG E 63 med samme motor

Manglen på tekniske nyheder går igen i AMG-modellen, som fortsætter med V8-turbo-motoren på 4,0 liter. Effekten er således uændret 571 hk eller 612 hk i S-versionen, mens momentet er på henholdsvis 750 Nm og 850 Nm. 

Begge har permanent firehjulstræk og en sportudgave af Mercedes' 8-trins automatgearkasse, kun S-versionen har et særlige program til drifting, selv om de 571 hk formentlig rigeligt rækker til det.

Programmet reducerer effekten af antiudskridningssystemet, og giver baghjulene mere magt.

Mercedes-AMG E 63 S

Mere luft i AMG-grillen

Blandt de få reelle tekniske ændringer, der er på den nye model, er revideret aerodynamik, først og fremmest med henblik på at sikre tilstrækkelig køling, der hvor der er behov for det. Ændringen ses i fronten, hvor de store, separate luftindtag i hver side under forlygterne har fået nyt design, og bag dem, reguleres luften mere effektiv. Synlig er dog også en ny grill, med 12 lodrette "tænder"

Bagtil har hækpartiet fået nye "afgangskanaler" også kaldet defuser, som også medvirker til mere effektiv udnyttelse af vindens arbejder omkring bilen. Med den reviderede E 63 AMG-model følger også en nydesignet 20" fælg.

Mercedes-AMG E 63 S

Ny rat og MBUX-system

I kabinen kendes den nye E-klasse AMG-version på et nydesignet rat, hvor de tværgående eger er dobbelte, og så er skiftepalerne bag rattet blevet større. 

Som hele det nye E-klasse program, nyder også AMG-version godt af seneste MBUX-version (Mercedes Benz User Expirience), som giver lettere adgang og flere nye funktioner.

Der er også opdateringer af E-klassen kendte sikkerhedssystemer, men vigtigst af skulle den ikonisk smældende AMG-lyd være i behold.

Mercedes-AMG E 63 S

Mercedes-AMG E63 også som stationcar

Som forgængere kommer den reviderede Mercedes-AMG E 63 som stationcar for staten. Den er lidt tungere end sedanen, hvorfor accelerationstiden fra 0-100 km/t også er en my langsommere (3,5 sekunder), hvilket er 0,1 sekunder hurtigere end hidtil. 

Sedanen som S-model er helt nede på 3,4 sekunder mod hidtil 3,5 sekunder, og det er i begge tilfælde 0,1 sekunder langsommere end den 40 hk svagere ikke"S" version.

Mercedes-AMG E 63 S

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...