Mercedes-Benz A 250 e
Mercedes-Benz A 250 e

Mercedes A-klasse med kabel er på vej til Danmark

Udvider familien af opladningshybrider med A- og B-klasse med benzin- og elmotor, og et lithiumbatteri, der kan lades inden afgang

22. august 2019 af Steen Bachmann

Mercedes-Benz præsenterer deres næste plug-in hybrider på IAA-udstillingen i Frankfurt i september. Det er A- og B-klasse, der nu kommer som opladningshybrider med benzin- og elmotor, og lithumbatteri, der kan lades inden afgang.

A-klasse med benzin- og elmotor  

A- og B-klasse deler platform med forbrændingsmotor placeret på tværs. I plug-in hybriderne er den 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse bygget sammen med en elmotor. Den bruges for første gang i en Mercedes også til at starte benzinmotoren, så man undgår en traditionel 12V-startermotor. Det sparer vægt.

Mercedes-Benz A 250 e
Mercedes-Benz A 250 e

Elmotoren yder 75 kW. Sammen med den 4-cylindrede, 1,3-liters turbobenzinmotor er den samlede systemydelse 218 hk og et momnt på 450 Nm. 

Takket været elmotoren reagerer A 250 e og B 250 e omgående på speederinput. 0100-tiden fr A 250 e er 6,6 sek. og topfarten 235 km/t. 

Lithium-ion batteriet på 15,6 kWh opsamler energi fra nedbremsninger og kan lades i en hjemmelader eller offentlig hurtiglader. 

Med en 7,4 kW hjemmelader (AC) er ladetiden en time og 45 minutter fra 0-100 pct., mens 10-80 pct. i en hurtiglader (DC) tager omkring 25 minutter.

Batterierne leveres af Mercedes´ datterselskab Deutsche ACCUMOTIVE. Batteripakken er vandkølet og vejer cirka 150 kg.

Mercedes-Benz B 250 e
Mercedes-Benz B 250 e

Plug-in hybriderne lancerer samtidig et nyt udstødningssystem for Mercedes. I stedet for at føre udstødningsrør under bilen og hen til bagende, ender røret midt. Lydpotten er integreret i kardantunnelen i midten. 

Med denne løsning og ved at integrere brændstoftanken i den ledige plads, der før blev udgjort af udstødningsrør, skabes plads under bagsæderne til lithium-batteriet. Det betyder, at her næsten er lige så meget bagageplads som i fossiludgaverne af de to modeller.

Der loves en rækkevidde på strøm på omkring 60 km i WLTP-normen.

A 250 e og B 250 e forventes til Danmark i foråret 2020.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...