Biltest af Mercedes A 210 Evolution
Biltest af Mercedes A 210 Evolution© bilmagasinet.dk

Mercedes A 210 Evolution

Bilen der ville være GTI

20. marts 2003 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Mercedes har forsøgt at lave en GTi ud af A-klassen. Men til prisen er der langt mere interessante alternativer

NÅR JEG SER navnet Evolution, dukker minder om rally og racing op på min indre film. Navnet har optrådt i forbindelse med biler som Lancia Delta HF Integrale, BMW M3 og Mercedes 190E 2,5-16, der alle har dybe rødder i motorsporten. Nu har Mercedes brugt Evolution som efternavnet på topmodellen i A-klassen. Men det tætteste en Mercedes A-klasse har været på motorsport, var da Mika Häkkinen havde en A-klasse som firmabil.

Men ikke desto mindre hedder Mercedes A 210 altså ‘Evolution’ og er vel det nærmeste, man i dag kommer på en GTi med en stjerne på kølergrillen. For at sætte lidt fut i A-klassen er den blevet udstyret med en 2,1-liters, firecylindret, otteventilet motor, der yder 140 hk og 205 Nm. Ikke meget i en tid, hvor GTi-klassens stærkeste drenge har over 200 hk, men det er nok til hæderlige præstationer: 0-100 km/t. på 8,2 sekunder og en topfart på 203 km/t. Motoren er glimrende – den er vibrationssvag og omdrejningsvillig med en snert af sportslig lyd over sig. Den trækker fint fra bunden, men det er alligevel, som om motoren spænder bøfferne lidt mere, når omdrejningstælleren runder de 3.000 o/min. Den femtrins, manuelle gearkasse er præcis og godt afstemt til motoren, selvom den kunne være en anelse strammere. Så langt, så godt.

A-klassen har aldrig været et køredynamisk vidunder, og den bliver det sandsynligvis aldrig, for der er en helt ny generation klar i 2004. Under normale forhold kører A-klassen fint med udmærket komfort og vejgreb, og den styrer nogenlunde præcist. Men bevæger du dig der ud, hvor en GTi normalt begynder at få adrenalinen til at løbe stærkere gennem årene, viser A-klassen en række svaghedstegn. Allerede ved kraftig acceleration bliver forenden utrolig let, og det virker som om, den hiver skørterne op og løber på tåspidserne. Styretøjet savner feedback og distancerer mig fra, hvad forhjulene foretager sig.

En pris på 503.000 kr. er i den grad også med til at distancere mig fra en A 210 Evolution. Hvis det er sport, du er efter, kan du spare lidt penge og få en 210 hk Seat Leon Cupra R eller lægge lidt mere og tage en 241 hestes VW Golf R 32. Det er to biler, der mere lever op til ånden bag Evolution-navnet, end A 210 formår.

Mercedes-Benz A 210 Evolution

Tekniske data: R4, 2.084 cm3, 8V. Ydelse: 140 hk ved 5.500 o/min, 205 Nm ved 4.000 o/min. 0-100 km/t.: 8,2 sek. Topfart: 203 km/t. Forbrug: EU-miks: 12,7 km/l,
årlig ejerafgift: 3.500 kr.
Totaløkonomi: En halv million kr. er mange penge for en bil i den størrelse, så afskrivningen er heftig, selvom navnet er Mercedes. Regn med næsten 40 pct. over treår eller 50.000 km.
Reservedelsindeks: 93
Service ekskl. materialer:
Mercedes har variable serviceintervaller
Pris: 503.000 kr.

Vi synes...Den er hurtig, men A 210 bliver aldrig en GTi

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...