Kan du huske Mercedes 500E? Den som Porsche udviklede

Mercedes-Benz 500E gik fra 0-100 km/t på 6,1 sek. Det var 0,2 sek. hurtigere end datidens BMW M5, som var bilen, den var bygget til at kæmpe mod.

5. september 2020

Mød Mercedes 500E

Du kan ikke se det. Her er ingen fremskudt underlæbe, ingen svulmende overarme over hjulkasserne, intet Boeing-haleror på bagsmækken. Alligevel havde den helt særlige Mercedes-Benz 500 E, som tyskerne præsenterede på Paris-udstillingen i 1990, en X-faktor, som øjeblikkeligt naglede den fast i enhver bilglad knægts bevidsthed. Det var ikke bare, at der bag den yderst nænsomt modificerede front gemte sig en 5-liters V8-motor med 326 hk.

Udviklet og bygget af Porsche

Det var også det, at bilen var udviklet og bygget af Porsche. Den rå karrosse blev banket ud hos Mercedes i Sindelfingen og herefter fragtet til Zuffenhausen, hvor Porsche-ingeniørerne stod for resten. Undervognen blev naturligvis afstemt til at kapere de mange kræfter med kortere fjedre og andre dæmpere, men den stående ordre fra Mercedes-toppen var klar: E-klassen skulle stadig være komfortabel. 

Bil Magasinet er Danmarks mest bilnørdede redaktion, så start dit abonnement i dag ved at klikke hér!

500E blev en Autobahn-bombe!

Idéen om en stor sedan med sportsvognspræstationer kom ikke ud af ingenting. BMW havde allerede i 1985 lanceret sin M5 med række-6’eren fra sportsvognen M1, og ambitiøse Audi lod i 1988 porten gå op for topmodellen V8, som dog handlede mere om luksus end præstationer.

Mercedes gik efter at forhøje spillets indsats og hentede drivline (samt bremser) i Autobahn-bomben 500 SL. Den nye V8’er med koden M119 var i virkeligheden baseret på et design, der stammede tilbage fra 1969. Men med elekronisk Jetronic-system fra Bosch, dobbelt overliggende knastaksler, fire ventiler per cylinder og variabel ventilstyring på indsugningssiden havde den den nødvendige pondus.

500E blev hurtigere end datidens BMW M5

Da kravet om at bygge en ægte Mercedes og ikke en gadelovlig DTM-racer hang tungt over udviklingsteamet, blev udyret koblet til den sløve, 4-trins automatgearkasse fra Mercedes 500 SL. Dog med en lidt anden gearing af bagtøjet, hvilket sammen med ekstra 20 Nm moment betød, at 500 E gik fra 0-100 km/t på 6,1 sek. Det var 0,1 sek. hurtigere end SL. Og nok så vigtigt, 0,2 sek. hurtigere end BMW M5.  

500E var markant dyrere end BMW M5

Til 1,6 mio. kr. var det dog 0,2 sek. som var godt betalt, da en M5 var ca. 400.000 kr. billigere. Dette syntes dog ikke at genere bilens fans det mindste, for den var en bragende succes fra dag ét. I 1994 fik 500 E et mildt facelift sammen med resten af W124-familien. 500 E sluttede livet i april 1995, da E-klasse W210 debuterede. I alt 10.476 biler blev bygget, og Mercedes havde lært lektien. Lige siden har der altid været en power-sedan på programmet.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...