AMG Motor M 139 engine A46 fire cylindre twin scroll turbo 421 hk 310 kw

Kommende Mercedes-AMG A 45 får 421 hk

Mercedes-AMG skubber til grænserne for, hvor mange hestekræfter man kan få ud af en serieproduceret 4-cylindret motor på to liter.

7. juni 2019 af Frederik T. Frey

Kan du huske, dengang 200 hk blev betragtet som meget? Hvis du kan det, er du sikkert ude af dine teenage-år – for de seneste år er effekt-racet eksploderet, og nu er tyske Mercedes-AMG klar til at hæve barren yderligere.

Til at drive kommende modeller som bl.a. A 45 4Matic, CLA 45 4Matic og muligvis en hidsig variant af den kommende crossover, GLB har ingeniørerne i Affalterbach tryllet en imponerende sag af en benzinmotor frem.

AMG Motor M 139 engine A46 fire cylindre twin scroll turbo 421 hk 310 kw arbejder

Yder op til 421 hk

Med en slagvolumen på to liter fordelt på fire cylindre med hjælp fra twin scroll-turbo-teknik har AMG klemt hele 421 hk og 500 Nm ud af en serieproduceret motor. 

Motorkoden er M 139, og turbobenzinmotoren kommer også i en lidt mindre pumpet udgave – uden tvivl til AMG-modeller uden det eftertragtede "S" som efternavn. Kan du leve uden motoren fra den øverste hylde, yder denne motor 387 hk. Begge effektvarianter snurrer i øvrigt lystigt til 7.200 o/min., men yder det maksimale mellem 5.000-5.250 o/min.

Forskellen i effekt de to motorer imellem skyldes bl.a. mængden af turbotryk. Motoren med 421 hk kører med et tryk på 2,1 bar, mens varianten med 387 hk er skruet ned til 1,9 bar.

Turbomotoren med dobbelte overliggende knastaksler og 16 ventiler har en boring på 83 mm og en slaglængde på 92 mm – den samlede vægt for enheden er 160,5 kg.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.