Den særlige DTM variant bygger på C209-generationen af CLK, der var i produktion mellem 2002-2010.

Glem Black Series – denne CLK AMG DTM har mere power

Mercedes satte trumf på den åbne CLK, da den blev lanceret i en DTM-variant.

3. maj 2021 af Frederik T. Frey

Navnet “Black Series” får hårene på ryggen til at rejse sig på de fleste bilentusiaster. Men faktisk findes der en variant af CLK i C209-generationen, som både er mere sjælden og har flere kræfter under hjelmen.

DTM-mesterskab

I 2004 vil tyskerne fejre, at de har vundet konstruktørernes mesterskabstitel i det tyske mesterskab, DTM året forinden. Man vælger, at modellen, der skal begaves og stå model til fejringen, er CLK – måske som en form af afskedsgave, da Mercedes året efter i DTM-løbsserien satser på en ny racerbil bygget med udgangspunkt i en kulfiberforstærket monocoque, der på ydersiden ligner en C-klasse sedan.

Den topløse variant af CLK DTM AMG er lavet i 80 eksemplarer. Fire af disse er lakeret i den iøjnefaldende Fire Opal Red-farve.

322 km/t på toppen

Med CLK DTM AMG bliver der ikke sparet på noget, og den yderst limiterede bil bygges som både coupé og cabriolet. Mens det bliver til 100 coupéer, ruller der 80 åbne CLK’er ud af produktionshallen, inden eventyret er slut. Under motorhjelmen ligger en V8-motor på 5,4 liter med tre ventiler per cylinder, der med hjælp fra en kompressor klemmer 582 hk ud mellem sidebenene. Topfarten er 322 km/t for coupéen. Præstationerne står bøjet i neon, og i sammenligning med CLK Black Series har DTM 75 hk mere og en topfart, der er 23 km/t højere.

V8-motoren på 5,4 liter har kompressor og er utroligt højtydende med 582 hk og 800 Nm.

Komfort og sport

Kræfterne bliver tøjlet af ændringer i bilens affjedring, der kræver en forøgelse af sporvidden ved forakslen på 74 mm og 110 mm på bagakslen, ligesom krængningsstabilisatorerne er gjort tykkere og stærkere. Ombygningerne kræver, at karrossen får udbyggede skærme for og bag, ligesom der monteres en fast hækvinge på coupéerne såvel som på cabriolet-udgaverne. Kabinen er et spøjst miks af vanlig Mercedes-komfortudstyr, der møder racerdetaljer som flade dørsider udført i kulfiber og uden praktiske lommer.

Populær blandt F1-kørere

Den ekstreme Mercedes tiltrak en masse blikke og interesse – også fra celebre mandfolk med motorsport som hjemmebane. Juan Pablo Montoya, Mika Häkkinen, Kimi Raikkonen og Jenson Button, alle med forbindelse til Formel 1, er blandt tidligere førere af CLK DTM AMG.

Kabinen er et miks af Mercedes-luksus og afpillet racerdetaljer som de “nøgne” metalknapper foran gearvælgeren.

Vidste du?

Bernd Schneider, der har erfaring fra Formel 1 men særligt er kendt for fire mesterskabstitler i DTM, var med til at udvikle DTM-gadebilen. Schneider vandt sit seneste DTM-mesterskab i 2006.

Mercedes CLK DTM AMG Cabriolet

  • Pris: 2,1 mio. kr. u/a. i 2004
  • Ydelse: 582 hk og 800 Nm
  • Topfart: 300 km/t
  • 0-100 km/t: 4,0 sek.
  • Forbrug (WLTP): ca. 7,0 km/l
  • Mål: 465/180/136 cm L/B/H
  • Vægt/last/påhæng: 1.840/260/0 kg
  • Bagagerum: 395 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...