Mercedes-AMG G 63 har fået en nyt ansigt

Test: Brutalis brøler stadig!

Mercedes’ ikoniske Geländewagen har fået den største makeover siden fødslen i 1979. Vi prøver den gale AMG-variant med 585 hk og 850 Nm.

14. marts 2019 af Anders Richter

Hold døren åben, og mærk brølet fra de dobbelte udstødningsrør, der er monteret foran baghjulet, når du starter det 4-liters atomkraftværk. Vi sidder i en Mercedes-AMG G 63 og har lige aktiveret dens 585 hk, der rumler som en fiskekutter glidende hen over horisonten i måneskin.

Silhouetten er klassisk, men alligevel er alt nyt. G-klassen har nemlig gennemgået sin største forandring siden modellens fødsel i 1979. Faktisk er der kun tre ting, som er taget med fra den gamle model: Dysen til at sende sprinklervæske ud på forlygterne, dørhåndtagene og så kappen til reservehjulet på bagklappen – alt andet er nyt.

G63 AMG bygger stadig på gamle principper 

Bilen er stadig bygget på en stålramme. Det er en gammeldags konstruktion, som gør den ekstremt holdbar, men samtidig også tung. Mercedes har dog prøvet på at skære lidt kg fra på de ydre paneler, og derfor har G-klassen tabt sig omkring 170 kg. Den vejer stadig 2.560 kg, så nogen sylfide bliver den aldrig. AMG-afdelingens filosofi har tydeligvis været at kompensere for den tunge vægt med store overarme.

Den nyeste generation af G63 AMG har derfor fået den 4-liters V8-motor, vi kender fra resten af modelprogrammet. I G63 AMG yder den 585 hk og 850 Nm. Det er rigeligt med kræfter, skulle jeg hilse at sige. Den tyske mursten skyder til 100 km/t på bare 4,5 sekunder, og hvis du nogensinde har kørt en “GD’er” i militæret, vil oplevelsen forekomme fuldstændig surrealistisk. Det virker som en Leopard-kampvogn, der er blevet udstyret med jetmotorene fra et russisk Antonov-fly. G63 AMG er decideret voldsom!

interiøret i Mercedes-AMG G 63 er blevet digitalt

G63 AMG er blevet markant bedre

Har du prøvet den gamle G-klasse på asfalten, har du rigtig meget at glæde dig til. Hvor den gamle havde stive aksler både for og bag, er den nye udstyret med uafhængige hjulophæng foran. Det blandet med et sæt adaptive støddæmpere gør en kæmpe forskel. G-klassen vælter ikke længere rundt på vejen som en fordrukken svensker på afveje i Nyhavn. Styretøjet er også blevet forbedret markant. Hvor det førhen var et gammeldags snekke-rulle-styretøj med dårlig føling og masser af slør, er den nu udstyret med tandstangsstyring.

Ændringerne gør, at du nu faktisk tør have fart på, når du angriber et sving. Jo, det er stadig en stor basse på 2,6 ton, men den kan mere, end man skulle tro.

Kabinen er blevet et markant bedre sted at opholde sig. På trods af de ydre mål er der stadig lidt trangt indendørs, men når først du sidder der, kan du glæde dig over en masse nyt lir fra Mercedes-hylderne. Der er kommet to store digitale skærme til, lækre luftdyser i midten, og så har du samtidig adaptiv fartpilot og en lang stribe intelligente elektroniske gadgets, som hjælper dig. 

Mercedes-AMG G 63 har stadig samme ikoniske form

G-klassen elsker stadig terrænkørsel 

Der er dog stadig en klassisk detalje, som gemmer sig midt på instrumentbordet. Ved hjælp af tre knapper kan du låse bilens tre differentialer, hvis du skal ud at vise dig i terrænet. Aktiverer du samtidig bilens low-range-gearkasse, er du praktisk talt ustoppelig.

Sammenligner du en G-klasse med nogle af nutidens konkurrenter, er den stadig rustik på mange punkter. Sammenligner du i stedet bilen med dens forgænger, er der sket en kæmpe udvikling. For første gang kan du faktisk leve med en G-klasse i hverdagen – forudsat at du har adgang til din egen oliebrønd.

Kører du pænt, går den fem kilometer på literen. Svinger du pisken over Brutalis og lade den brøle frit, går den det halve. Jep, det er galskab, men hvor er det befriende, at modeller som disse stadig findes på markedet. Også selv om der kun vil blive solgt en håndfuld om året. 

Mercedes-AMG G 63 motor, 4-liters V8 med 585 hk

Mercedes-AMG G 63 aut.

Pris 2.983.980 kr.  

Motor V8, 3.982 cm3, 32V, biturbo

Ydelse 585 hk ved 6.000 o/min, 850 Nm ved 2.500 o/min

Topfart 220 km/t  

0-100 km/t 4,5 sek.

EU-miks (NEDC) 7,6 km/l

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.