Mercedes Benz E300e
Mercedes Benz E300e © Mercedes Benz

Første test: Hybridbilen Mercedes E 300e med diesel- og elmotor er stærk som en bjørn

Vi kører den nye Mercedes E-klasse plug-in hybrid med 320 hk, der forener det bedste fra diesel- og elmotoren

23. oktober 2018 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Vi er i centrum af Stuttgart i en typisk dagligdagssituation med tung trafik og et utal af benzin- og dieselmotorer i tomgang. Undertegnede sidder til gengæld i en helt lydløs kabine, uden støj eller vibrationer fra en forbrændingsmotor, kun afledt af en let summen når køen bevæger sig få meter. 

Hvad er nyt?

Mercedes har netop introduceret tredje generation af deres hybriddrivlinje i C-, E- og S-Klassen, der nu bærer mærkatet EQ-Power. Samtidig bliver det muligt, for første gang hos Mercedes, at kombinere elmotoren med en dieselmotor.

Fælles for alle modellerne er en rækkevidde på ren el op til 50 km og 130 km/t samt en elektrisk ydelse på 120 hk. Det er nok til at klare mange menneskers daglige kørselsbehov på ren el og samtidig have glæde af rækkevidden fra forbrændingsmotoren på længere ture.

Vi kører i Mercedes Benz E 300e, der med sin 4-cylindrede motor i forening med elmotoren yder 320 hk og hele 700 Nm. 0 – 100 km/t er klaret på 5,7 sekunder og forbruget er opgivet til 50 km/l.


Hvordan opnår vi det?

For at opnå det opgivne forbrug skal vi som minimum gøre brug af de nye assistentsystemer, der forudser ruten og foreslår den mest miljøvenlige kørestil.

Systemet fortæller føreren, ved hjælp af skiltegenkendelse, data fra navigationen samt radarer og kameraer, hvornår det er mest hensigtsmæssigt at løfte foden fra gassen. Systemet forudser for eksempel om vi kommer til en bakke og giver besked om, hvornår vi skal lette på gassen for at holde samme hastighed ned ad bakken.

Hvem er konkurrenterne?

Nærmeste konkurrent lige nu er BMW 530e iPerfomance, der ligesom Mercedes E300e er en Plug-in hybrid. BMW 530e har en samlet ydelse på 297 hk og et opgivet forbrug på 47,6 km/l.


Hvornår lanceres Mercedes E 300e?

Hverken lanceringsdato eller priser er endnu på plads. Der regnes på livet løs hos importøren men øvelsen bliver ikke nemmere af vores skiftende afgiftssystem.


Vi synes...

Læs vores dom over E-klassen som hybrid i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.