Mercedes-Benz GLE bagfra i grå

Første test: Forstørret og forbedret Mercedes-Benz GLE

Da tredje generation af Mercedes’ originale luksus-SUV blev faceliftet i 2015, skiftede den navn fra ML til GLE. Nu har vi kørt den fjerde generation af modellen, der snobber opad i både størrelse og udstyr.

23. november 2018 af Daniel Bohnsen

Hvor er vi?

De seneste par år har USA været det største marked for Mercedes-Benz GLE, og den første prøvetur foregik langs den mexicanske grænse i det allersydligste Texas. Det er i øvrigt ikke mere end et par tusinde kilometer fra, hvor modellen bliver produceret, for lige siden ML-modellens lancering i 1997 er SUV’en nemlig blevet lavet på Mercedes’ fabrik i Tuscaloosa, Alabama.

Hvad er nyt i GLE

Den synligste forskel er selvsagt designet, der har fået lidt mere afrundede former og Mercedes’ karakteristiske LED-boomeranger i forlygterne. Den GLC-lignende front og sortlakerede d-stolpe får GLE til at virke både mindre bombastisk end forgængeren, og generelt mindre end den er, for i virkeligheden er den vokset i både længden og bredden med 80mm øget akselafstand.

Det betyder også, at GLE for første gang har plads til en tredje sæderække og dermed syv personer, selvom de to bagerste sæder er forbeholdt børn. Uden de ekstra bagsæder er bagagekapaciteten 825 liter, en solid 125-liters forøgelse fra forgængeren. 

Mere plads i GLE

På de to forreste sæderækker er der mere plads til både ben og hoved, men sin udvendige størrelse til trods er GLE-kabinen ikke nogen katedral, man føler sig tværtimod trygt omsluttet af både et højt instrumentbord og kombineret midterkonsol/armlæn på førerpladsen. 

Derudover er interiøret blev udstyret med de to 12,3”-skærme, der gjorde deres indtog med E-klassen, men nu også sidder i S- og A-klassen, og så er der mulighed for at montere stort set alt det luksuriøse komfortudstyr, man kan forestille sig.

Mercedes-Benz GLE forfra i grå SUV

Masser af ny teknologi 

Ellers er det på teknologifronten, at de største nyheder skal findes, for GLE er pakket med elektronik både ude og inde. På ydersiden er Mercedes’ens trumfkort et nyt 48V elektrohydraulisk affjedringssystem med titlen E-Active Body Control, der kan tilkøbes GLE’er med seks eller flere cylindre. 

Det kan styre både affjedring og støddæmpning individuelt for hvert hjul og bruge det aktivt på vejen såvel som i terrænet, hvor GLE kan henholdsvis ”læne” sig ind i sving på samme måde som en motorcykel for at gøre kurvekørsel mere stabilt og behageligt, samt ”hoppe” op og ned nærmest som en mexicansk low-rider for at slippe ud af eksempelvis dybt sand. Jeps; 7-personers SUV, motorcykel og lowrider i ét – du læste rigtigt.

Avancerede assistentsystemer i GLE

Derudover er Mercer’en naturligvis et slaraffenland af avancerede køreassistent funktioner, der selv kan bremse, accelerere, styre og endda trække ud i den ene side af vejbanen, hvis der kommer et udrykningskøretøj. 

Navigationssystemet har en 3D-funktion, der projicerer digitale vejskilte og husnumre i realtid på et billede i instrumentbrættet, der filmes fra fronten, hvilket faktisk er en reel hjælp, hvis man forsøger at finde rundt i en pulserende texansk storby, man aldrig har været i før. 

Og så har GLE et nyt gestikulationssystem, der ikke bare reagerer på bestemte tegn, men forudser føreren eller passagerens hensigt ved hjælp af deres bevægelser – så bilen f.eks. af sig selv tænder loftslyset i højre side, hvis chaufføren læner sig over for at tage noget i passagersiden. Det virker i praksis mest som en gimmick og falder klart i kategorien ”det’ da meget sjovt” fremfor ”uundværligt udstyr”.

Mercedes-Benz GLE interiør

Hvilke motorer kommer der i GLE

Til en start lanceres GLE herhjemme med tre dieselmotorer og én benzinmotor. Den eneste firecylindrede motor er den billigste GLE 300 d 4Matic, der navnet til trods har en slagvolumen på to liter og yder 245 hk og 500 Nm. De to 6-cylindrede dieselmotorer 350 d og 400 d deler samme nye 2.925-kubiks rækkemotor med forskellig tuning, der giver 272 hk/600 Nm i GLE 350 d og 330 hk/700 Nm i GLE 400 d. 

Topmodellen hedder for nu GLE 450 4Matic, og den bruger en 367 hestes række-6’er med et mildt hybridsystem til at opnå bedre acceleration (EQ Boost giver kortvarigt 22 ekstra hk) og ditto brændstoføkonomi, selvom man stadig skal gøre sig umage for at runde 10 km/l i den tunge benzinbil. 

Senere kommer dog et par nye benzintopmodeller i form af AMG 53 og AMG 63 med hhv. seks og otte cylindre, og så har Mercedes også en ny diesel-plug-in hybrid i vente, der skulle have over 100 kilometers elektrisk rækkevidde – det er et pænt spring for plug-in-biltypen, så den bliver spændende at prøve.

Mercedes-Benz GLE bagfra i grå

Danske priser på ny Mercedes-Benz GLE

Indtil videre kender vi kun de danske priser på den mindste dieselmodel og benzin’eren, der begge kommer i handlen fra midten af marts. GLE 300 d sniger sig lige under millionen med en startpris på 979.998 kr., mens den 367-hestes GLE 450 starter ved 1.069.998 kr. – og GLE sælges altid med 4MATIC firehjulstræk og 9-trins automatgearkasse som standard. 

Det samme kan dog ikke siges om den nye E-Active undervogn, der er det dyreste punkt på ekstraudstyrsarket; den koster i sig selv 150.922 kr., og i forbindelse med den komplette Undervognsteknikpakke er det en ekstraudskrivning på næsten en kvart million kroner.

Den mest interessante motor må vi vente med at se til maj måned. Det er den mindste af de 6-cylindrede dieselmotorer, 350 d, der i den seneste GLE stod for 90 procent af salget. Priserne for den, og den lidt stærkere 400 d, er ikke helt på plads endnu, men de andre motorvarianter er faktisk en anelse billigere end de modeller, de erstatter – så er der nok ingen tvivl om, at de fleste GLE’er også fremover vil have seks dieselcylindre under hjelmen.

Mercedes-Benz GLE med syv sæder

Hvem er konkurrenterne?

GLE er Mercedes’ næststørste SUV efter den monstrøse GLS, og det placerer den i samme kategori som Volvo XC90, Range Rover Sport, Audi Q7 samt den ligeledes opdaterede tyske trio: Volkswagen Touareg, BMW X5 og Porsche Cayenne. Det er et hårdt felt, så der er ingen vej uden om at prøvekøre nogle af de forskellige, luksuriøse alternativer – øv altså hvor træls…

Hvordan kører GLE?

Uendeligt komfortabelt. Fremragende undervogn, automatgearkasse med ni trin og nok køreassistentfunktioner til praktisk talt at tage en lur bag rattet gør Mercedes GLE til en fantastisk behagelig rejsemakker – især hvis man holder sig fra de flotte (men støjende) 22” hjul. Der er dog klart visse opgaver, som SUV’en løser bedre end andre, og visse motorer der klæder den bedst, men det kan du læse mere om i et kommende nummer af Bil Magasinet!

Mercedes-Benz GLE bagfra i grå

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...