Mercedes-Benz S 500 Cabriolet
Mercedes-Benz S 500 Cabriolet

Første indtryk: S-klasse Cabriolet

Mercedes-Benz lancerer for første gang i 45 år en åben S-klasse. Vi er bag rattet af den firepersoners luksusbil

8. april 2016 af Steen Bachmann

HVAD ER DET?

S-klasse Cabriolet er en firepersoners bil med stofkaleche (der er frit valg mellem sort, rød, mørkerød eller beige kaleche). Den lanceres hos udvalgte danske Mercedes-forhandlere 16.-17. april og fås i to varianter ved lanceringen:

* Mercedes S 500 Cabriolet med 9-trins automatgear, baghjulstræk og V8 biturbo med 455 hk

* Mercedes-AMG S 63 4Matic Cabriolet med 7-trins AMG Speedshift automatgear, firehjulstræk og V8 biturbo med 585 hk.

HVAD SKAL DET TIL FOR?

Der har tidligere været tradition for en åben S-klasse, og det er denne, man gerne vil genoptage. Årsagen er et ønske om at kunne tilbyde et produkt i den øvre ende af luksusklassen. Mercedes har allerede en SL i modelprogrammet, men den har kun to sæder. S-klasse Cabriolet har fire sæder.

Ved lanceringen af den nuværende S-klasse for tre år siden lovede Mercedes, at der ville komme en hel familie af S-klasser. Med den nye cabriolet er familien komplet og tæller seks medlemmer:

* S-klasse sedan

* S-klasse sedan Lang

* S-klasse Coupé

* S-klasse Cabriolet

* Mercedes-Maybach S-klasse

* Mercedes-Maybach Pullmann

HVORDAN KØRER DEN?

S 500 Cabriolet har fokus på komfort. Med Airmatic luftundervognen i Comfort (luftaffjedring er standard) glider man behageligt gennem hårnålesving i de sydfranske alper eller snævre gader i Nice.

Her er en vis krængning ved entusiastisk kørsel, men vi er langt fra tidligere tiders blød hat og cigar-stil i store Mercedes'er.

Gearskift foregår roligt, og bilen udstråler overskud. I Sport eller Sport + er her hurtigere gearskift, en mere sportslig opsætning af dæmpernes arbejde, og den store turbomotor bliver længere i gearene, før den skifter. Her er en afdæmpet brummen fra motoren under acceleration, og et hørbart V8-brøl ved fuld gas.

S 500 kører 0-100 km/t på 4,6 sek. på trods af en kampvægt på over 2,0 ton.

HVAD SÅ MED AMG-udgaven?

Den er så meget dyrere, at du skal være Lotto-vinder eller russer for at gå efter den. Læs hvordan den kører i et kommende nummer af Bil Magasinet.

HVAD KOSTER DEN?

S 500 Cabriolet koster 2.446.000 kr. inklusive

* Airmatic luftaffjedring
* Thermotronic klimaanlæg, der tager hensyn til faktorer som lufttryk, temperatur og om taget er oppe eller nede
* Aircap, der er en nyudviklet spoiler oven på forruderammen og en vindstopper bag bagsædet, der nedbringer turbulens i kabinen
* Airscarf, der sender varm luft ned over passagerernes skuldre
* Læderstue og omfattende læderindtræk og -beklædning efter eget valg (uden merpris)
* Intelligente led-forlygter med konstant langt lys, hvor bilen selv blænder ned for modkørende.

Ekstraudstyr omfatter blandt andet designo interiør i talrige farvekombinationer og lædertyper, og forlygter med Swarovski-krystaller (65.012 kr.)

Mercedes-AMG S 63 4Matic Cabriolet koster 3.400.700 kr.

Mercedes-AMG S 65 4Matic Cabriolet med V12-biturbomotor kommer senere i år. Den vil lande på omkring 5 mio. kr.

Læs mere om den nye S-klasse Cabriolet i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Mercedes-Benz S 500 Cabriolet
Mercedes-Benz S 500 Cabriolet

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...