Første indtryk: Masser af power i ny topløs Mercedes

Tyskerne fra Stuttgart er klar med den første C-klasse Cabriolet, der naturligvis også fås i AMG-trim!

14. juni 2016 af Mikkel Ryrsø

Hvor?

Det nye familiemedlem af C-klassen skal naturligvis tage sig bedst muligt ud, så derfor er vi inviteret til Trieste i det nordlige Italien. I praksis blev det noget lidt andet. Vejret var nemlig ikke just cabrio-venligt.

Hvad er det nye?

Det hele. Sådan da. C-klassen har aldrig før kunnet fås som cabriolet, men den er baseret på C-klasse coupé. Kalechekonstruktionen er selvfølgelig ny, men ellers er teknik og design magen til coupéen.

Hvem er konkurrenterne?

Den nye mercer skal primært kæmpe om kunderne med hang til åben himmel med Audi A5 Cabriolet og BMW 4-serie cabriolet. Prismæssigt ligger de tre konkurrenter lige i slipstrømmen af hinanden.


Hvordan kører den?

Vi kørte blandt andre C300 cabriolet, der med luftundervogn leverede et fint kompromis mellem sport og komfort.

Styretøjet var det sportslige af slagsen (ekstraudstyr), der er mere direkte i sin udveksling. Udvekslingen er dog konstant, hvilket føles mere naturligt frem for de variable tandstænger. Motoren er en nyudviklet turbomotor, der erstatter V6’eren, der før lå i C300.

Trækkraften fejler intet trods to cylindre mindre. Af en firecylindret har den en udmærket, snerrende lyd, men nogen V6’er er den ikke. Den nye motor leverer 245 hestekræfter og 380 nm. allerede fra 1.300 o/min. Det er rigeligt for, at C cabriolet’en føles kvik.

Hvad koster den og hvornår kommer den til Danmark?

Importøren regner med, at C300 cabriolet vil blive den mest solgte model i Danmark, der koster fra 836.400 kr. Den billigste variant bliver C180 med 156 hestekræfter og manuelt gear til 688.700 kr.

Den nye stjerne kommer til Danmark i september.

VI SYNES...

Den nye C-klasse er en velkørende bil, og det er lykkedes tyskerne at bibeholde stivheden i chassiset, så den stadig føles sjov at køre som cabriolet. Og så er muligheden for at høre C63-v8’eren brøle jo endnu bedre med kluden nede!

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...