4-cylindret c63 amg
© Glenn Lindberg

Dødsstødet til V8! AMG udgiver endelige detaljer om den firecylindrede C63

Det er meget snart slut med det fuldfede V8-brøl fra Mercedes-AMG C63. Mercedes præsenterer tre nye hybriddrivliner fra den næste generation af AMG.

1. april 2021 af Mathias Brandt & Frederik Hauschildt

Slut med V8

Så er det slut med brølet fra den 4-liters V8-motor, som vi kender det fra Mercedes-AMG C63. Mercedes har nu officielt bekræftet, at næste generation af C63 bliver udstyret med en 4-cylindret turbomotor, som får assistance fra en elmotor. Det fortæller Mercedes-AMG i en pressemeddelelse, der forklarer om mærkets retning fremad.

For purister med oktan i blodet er dette en trist dag. Og her på Bil Magasinet vil vi for altid komme til at savne brølet fra V8’eren, som i den nuværende generation kan fås med op til 510 hk.

Det nye 4-cylindrede konfiguration er ikke en helt ny ting for AMG. Motoren findes allerede i den nye A45 AMG, hvor den yder 421 hk, uden nogen form for elektrisk hjælp. For at håndtere de mange kræfter er motoren koblet sammen med et intelligent firehjulstræk, der kan sættes i “driftmode”, således at størstedelen af kræfterne sendes til baghjulene.

4-cylindret c63 amg
Drivlinen

til den nye C 63 AMG består af en batteri- og eldriftpakke, firecylindret benzinmotor og firehjulstræk

© Mercedes-AMG

Plug-in Hybrid med 600 hk

Den nye C63 fra AMG vil kunne producere over 600 hk fra en kombination af benzin- og elmotor, der sender kræfter til alle fire hjul. Elmotoren på 201 hk er forbundet til bagakslen igennem en totrins-gearkasse, der skifter ved omkring 140 km/t. Den toliters turbobenziner på over 443 hk sidder dér, hvor V8'eren plejede at ligge, og er forbundet til alle fire hjul.

Selvom lyd og baghjulstræk fra den kommende generation af C63 må overgå til historiebøgerne, så kan vi trøste os med 100 hk mere, end hvad V8'er-drivlinen kunne klare. 'Driftmode' er endnu ubekræftet, men med et bias, der foretrækker at sende kræfter til bagenden, er der lagt op til leg.

Turbo på eldrift

Et andet tvetydigt plus på C63 AMG er en elektrisk turbolader. Turboladeren bruger som udgangspunkt konventionel udstødningsgas til at generere tryk, men for at forbedre speederrespons i lave omdrejninger, er denne også forbundet med en elmotor. Det er altså et system, der minder meget om det MGU-H-system, der også bruges i Formel 1 bilerne. 

4-cylindret c63 amg 2021 Project ONE
© Mercedes-AMG

F1-gadebil og V12-efterkommer

Tidligere har Mercedes-AMG pirret og pralet med, at mærket ville udgive en gadebil med en tæt på én-til-én kopi af den drivline, der river Mercedes' Formel 1 biler til sejr sæson efter sæson. Udviklingen har været lang tid undervejs, men nu ser det endelig ud til, at de bestillende kunder kan vente en levering.

Hyperbilen er motoriseret med en 1,6-liters Formel 1-V6'er og et sæt af fire elmotorer, der ialt bringer systemydelsen til de omtrent 1.000 hk, man også kan finde i Formel 1-bilen i dag. Batteriet der skal drive disse elmotorer er nu også under detaljeret beskrivelse: Enheden på 400V og 6,1 kWh kan skyde bilen op til omkring 130 km/t, og opsamle meget af den energi, der er tilovers under nedbremsning. Batteriet holdes på konstante 45 grader af ialt 14 liters kølervæske, så det kan tåle tocifret antal omgange på grænsen.

V8'eren lever

V8'eren levere fortsat i AMG's lineup, men desværre på bekostning af dødsstødet til en helt anden motortype: V12'eren. Tidligere på året kunne vi rapportere på spionbillederne af en GT 73 af den såkaldte 'Four door'-type.

Bilen var udstyret med en biturbo-V8 i en hybriddrivline, der kunne sparke fra sig med 816 hk. Netop denne bil fremviste Mercedes også, og bekræftede ting som kraft, motor og drivhjul. Vil du læse mere om denne, så klik på linket ovenfor.

4-cylindret c63 amg GT73
© Mercedes-AMG

Nyd lyden

Vi fandt lige en video, som er 10 år gammel. Dengang spekulerede man overhovedet ikke på, om en Mercedes-AMG C63 skulle have andet end en V8'er.  

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...