Mercedes-AMG GT 63 S E Performance plugin-hybrid

Familievenlig plugin-hybrid med Formel 1-teknologi

Med over 800 hk og en 0-100 km/t-tid på under 3 sekunder er dette ikke en helt almindelig plugin-hybrid. Mød den nye AMG GT 63 S E Performance.

1. september 2021 af Mathias Brandt

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance er plugin-hybrid-varianten af den i forvejen vanvittige Mercedes-AMG GT 63 S 4-dørs coupé, som blev lanceret i 2018. Den nye plugin-hybrid-teknologi er udviklet med afsæt i Mercedes’ erfaringer fra Formel 1. 

Selv om Mercedes forsøger at overbevise os om, at man har valgt at tilkoble en elmotor for miljøet skyld, er der ingen tvivl om, at det i ligeså høj grad handler om at udvikle en fuldkommen sindssyg super-hatchback. 

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance plugin-hybrid

Højspændt teknologi fra Formel 1

Kombinationen af den velkendte 4,0-liters biturbo-V8’er, som på egen hånd yder 639 hestekræfter, og en elmotor, som alene yder op til 204 hestekræfter, giver nemlig en samlet systemydelse på intet mindre end 843 hestekræfter og et vildt drejningsmoment på 1.400 Nm.

Det er voldsomme tal, og med hjælp fra det variable 4MATIC+-firehjulstræk og integrerede elektroniske spærredifferentiale, som fordeler kræfterne til baghjulene, accelerer Mercedes-AMG GT 63 S E Performance fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder og til 200 km/t på mindre end 10 sekunder, mens speedometernålen først stopper ved 316 kilometer i timen.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance plugin-hybrid motor

Blot 12 km på el

Bilens batteri er på 6,1 kWh og vejer beskedne 89 kilo. Den lave vægt kan tilskrives en stor del af forklaringen på de hurtige præstationer. For nøjagtigt som i racerbilernes kongeklasse, F1, er den elektriske drivline ikke designet med længst mulig rækkevidde for øje, men derimod til at kunne afgive – og modtage – energi med størst mulig kraft. Alligevel er det muligt at køre op til 12 kilometer på strøm, før de otte cylindre tager over.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance plugin-hybrid kabine

Inspireret af racerbanen

Det karakteristiske design domineres af den særlige AMG-grill med lodrette lameller i krom, de aggressive LED-forlygter og den lave, voluminøse front med markante luftindtag, som sikrer tilstrækkelig køling til motor og de keramiske bremser. 

Den gennemførte coupéprofil understøttes af rammeløse døre og muskuløse linjer, som kulminerer over baghjulene og kun brydes af hækspoileren, der automatisk folder op ved høje hastigheder for ekstra vægt og greb på de bagerste hjul.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance plugin-hybrid på bane

Kører op til 130 km/t på strøm

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance repræsenterer foreløbig spydspidsen fra Mercedes-AMG, når det gælder performance til brug på offentlig vej og er blandt andet udstyret med nyeste generation af affjedringssystemet AMG Ride Control, mens kabinen blandt andet byder på MBUX med specifikke hybrid-displaydesigns og ikke færre end syv køreprogrammer, der gør det muligt at opsætte bilen præcis efter omgivelser, underlag og humør:

  • Electric (op til 130 km/t)

  • Comfort

  • Sport

  • Sport+

  • Race

  • Slippery

  • Individual

Den ny Mercedes-AMG GT 63 S E Performance forventes i Danmark i løbet af 2022.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance plugin-hybrid fra siden

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...