mercedes eqs elbil luksus limousine topmodel
© Mercedes

Første fotos: Mercedes EQS med rekord i lav vindmodstand

Mercedes nye elektriske topmodel, EQS, præsenterer ny teknologi og hidtil uset luksus i den store klasse.

16. april 2021 af Mikkel Thomsager

Rekordlav vindmodstand

De første billeder af den endelige Mercedes EQS, afslører en ekstremt vindglat bil. Ifølge Mercedes har den en vindmodstandskoefficienten på 0,20, hvilket er ny rekord. Angiveligt skyldes den vindglatte form en nyt designkoncept beskrevet som "bow-shape" eller bue-form, som et udtryk for profilen, der - næsten - går i en lang bue fra for- til bagkofanger.

Bilen er 521 cm lang med 321 cm mellem akslerne, men fronten er kort, og Mercedes beskriver selv designet som værende af "Cap Forward"-typen. Det vil sige, at forruden starter foran forhjulets hjulkasse, set i profil.

Resultatet er en ekstremt rummelig kabinen, ud- og tilført luksus, du ikke vidste du havde brug for. En del af det nye luksus-udstyr, blev lanceret med den nye Mercedes S-klasse, men der er også nye indslag, som elektriske døre, der automatisk åbner, når føreren nærmer sig, og lukker igen, når man træder på bremsen. 

Elektrisk luksuslimousine

Den nye elektriske hypermodel er ikke blot er en ny topmodel i Mercedes-programmet, men lanceringen af en helt ny elektrisk platform, der præsenterer fremtiden for elektrificeringen af Mercedes' program. 

I den nye topmodel får kabinen monsterskærm, nyt lys- og lyddesign, luftfiltrering bedre en nogensinde før, alt sammen pakket ind i Mercedes' nye fortolkning af elbilens karrosseridesign.

Teknikken under EQS, der som navnet antyder er et el-sidestykke til Mercedes S-klasse, vil senere følge i en mindre version kaldet EQE, som et sidestykke til E-klassen, og en stor SUV.

Pr. 3. april 2021 er dette Mercedes officielle foto af den nye EQS

Rækkevidde: 770 km

Den nye EQS er den første bil, der er udviklet på en helt ny grundlæggende teknik (platform), udelukkende til elbildrift. Bilen har således en flad bund uden kardantunnel og en rekordstor batteripakke som en del af den bærende konstruktion.

Batteripakken er på op til 107,8 kWh, hvilket giver en officiel rækkevidde på 770 km. Det er imponerende i betragtning af, at EQS er det nye flagskab i Mercedes-programmet, hvorfor det er en stor og tung bil. En del af forklaringen er karrosseriets lave vindmodstand.

EQS kan lade med op til 200 kW, hvilket giver op til 300 kilometers kørsel på et kvarter. Med en 11 kW hjemmelader eller offentlig ladestander kan en fuld opladning klares på 10 timer.

EQS vil kunne fås med én eller to el-motorer med op til 520 hestekræfter. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er på under 4,3 sekunder, mens topfarten er elektronisk begrænset til 210 km/t.

mercedes eqs elbil luksus limousine topmodel
© Mercedes

Lys i sædets syninger

Kabinen sætter nye standarder på for luksuriøs indretning. 

Frontpanelet udgøres af én stor skærm, der er hele 141 cm i bredden. Under den store, glasagtige skærm, som Mercedes kalder for en ”Hyper Screen” gemmer der sig tre LCD-skærme, en på 12,3” der gør det ud for instrumenter, en tilsvarende programmérbar skærm ud for passagere og en vandretliggende skærm på 17,7” til al sekundær betjening.

Derudover er der muligheder for at lysdesigne EQS med farvebelysning utallige steder i kabinen, blandt andet i sædernes syninger. Lyset reguleres løbende som en del af køreoplevelsen, sammen med flere lydspor, som generes til aktuelle situationer eller stemningsvalg. Man kan også vælge motorlyd, lige som lydanlægget i sig selv naturligvis fås med lyd som en koncertsal.

Som tidligere beskrevet, vil EQS også kunne fås med el-betjente sidedøre, som automatisk åbner, når chaufføren nærmer bilen. Døren lukkes elektrisk, når chaufføren træder på bremsen.

mercedes eqs elbil luksus limousine topmodel
mercedes eqs elbil luksus limousine topmodel

Monsterfilter beskytter dig mod corona

EQS er en stor bil, og bagagerummet er på 610 liter, selv med to el-motorer. Men selvom fronten ikke skal rumme en benzin-motor, er der ikke bagageplads der. 

Her optages pladsen af en HEPA-filter, (High Efficiency Particulate Air) som filtrerer al luft, der ledes ind i kabinen. 

Luft skal således gennem tre separate filtre, som ikke bare fjerne støv og synlig forurening, men også virus og lugt. Man burde med andre ord være isoleret fra corona, så længe man sidder alene i sin EQS med lukkede døre og vinduer.

Først Mercedes på ny platform

Mercedes har allerede tre biler i elprogrammet af EQ-modeller. De er dog alle baserede på kendte benzin/diesel-modeller, konverteret til elbrug. Det gælder EQA, som er en eludgave af en Mercedes GLA, EQC, som er en eludgave af en Mercedes GLC, og EQV, som er en eludgave af minibusudgave af Mercedes V-klassen. 

EQS er den første Mercedes elbil, der er baseret på helt nyudviklet grundteknik, udelukkende til eldrift.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...