mercedes eqs elbil luksus limousine topmodel
© Mercedes

Mercedes sætter pris på EQS: Så meget sparer du over S-klassen

Fra i dag er Mercedes-Benz klar med danske priser på den luksuriøse elbil - og den er billigere end dens fossildrevne klassekammerat

13. august 2021 af Mathias Brandt, Mikkel Thomsager, Frederik Hauschildt

Spar 350.000 kr. med Mercedes EQS

Mercedes-Benz i Danmark har langt om længe kommunikeret danske priser på den grænsebrydende EQS, og med en startpris på 1.050.000 kr., er EQS ca. 350.000 kr. billigere end den genopladelige S-klasse. 

Prisen køber dig longrange-varianten, EQS 450+. Her får du 333 hk og den længst-mulige rækkevidde på 743 km.

Vil du have den omtalte MBUX Hyperscreen på 141 cm, bliver du nødt til at rykke op til topversionen, 580 4MATIC. For 1.490.000 kr. får du udover den store MBUX Hyperscreen, også en Advancepakke PLUS, der indeholder ting som omfattende parkeringsassistent, en førerassistentpakke og luksuslyd fra Burmeister. 

Skal du bruge headup-display og remote-parking findes en Premiumpakke til 580 4MATIC for 30.000 kr., og for 80.000 kr. får du også PLUS-versionen af denne, der tilføjer et parfume-system, massagesæder og læderindtræk.

Vi kan umuligt gennemgå al ekstraudstyr, så hvis du selv vil danne dig et overblik, kan du lege med konfiguratoren til EQS her.

Mercedes-Benz EQS priser

EQS 450+

  • 1.049.998 kr
  • 333 hk
  • 743 km (WLTP)
  • Baghjulstræk
  • 12,3" instrumentdisplay
  • 12,8 touchskærm

EQS 580 4MATIC

  • 1.489.998 kr
  • 523 hk
  • 661 km (WLTP)
  • Firehjulstræk
  • Advancepakke PLUS
  • MBUX Hyperscreen

Artiklen nedenfor er første gang publiceret i juli 2021, og beskriver vores første erfaring med Mercedes-Benz EQS.

Hvor er vi?

Zürich i Schweiz. Mercedes har inviteret os på besøg for at køre den nye elektiske topmodel, Mercedes EQS. Og det øjeblik, man sætter sig ind i bilen, er der noget, der springer i øjnene: Hvis de hardcore Tesla-fans gik og troede, at deres store touchskærm i midten var imponerende, bliver de måske en anelse forsmåede, når de ser skærmen i EQS.

Skærmen er døbt “Hyperscreen” og dække området mellem de to A-stolper. På tværs måler den 141 cm og indeholder tre separate skærme: En til chaufføren, en til infotainmentsystemet og en til passageren. Skærmen er ikke flad som en iPad eller lignende, men buer indad på både den ene og anden led. Det giver en speciel dybde i skærmen. Herfra styres bogstavelig talt alt.

Hvad kører vi?

Den nye elektriske hypermodel er ikke blot er en ny topmodel i Mercedes-programmet, men lanceringen af en helt ny elektrisk platform, der præsenterer fremtiden for elektrificeringen af Mercedes' program. 

I den nye topmodel får kabinen monsterskærm, nyt lys- og lyddesign, luftfiltrering bedre en nogensinde før, alt sammen pakket ind i Mercedes' nye fortolkning af elbilens karrosseridesign.

Teknikken under EQS, der som navnet antyder er et el-sidestykke til Mercedes S-klasse, vil senere følge i en mindre version kaldet EQE, som et sidestykke til E-klassen, og en stor SUV.


© Mercedes

Er den hurtig?

Til at starte med lanceres EQS med to forskellige motorer. Den mindste bliver hedder EQS 450+. Den er udstyret med en enkelt elmotor, der trækker på baghjulene. Effekten er 329 hk og 385 Nm, hvilket er et udmærket match til bilen.

Den kommer aldrig til at føles rigtig hurtig, men med en 0-100 km/t-tid på 6,2 er den kvikkere end mange almindelige personbiler. Der hvor 450+’eren har sin force, er når det kommer til rækkevidde.

Hvor lang er rækkevidden da?

Med et officelt WLTP-tal, der lover 780 km på en opladning er EQS med langt fremme i kapløbet om rækkevidde. Til sammenligning har en ny Tesla Model S Long Range en rækkevidde på 652 km.

Den nye EQS er den første bil, der er udviklet på en helt ny grundlæggende teknik (platform), udelukkende til elbildrift. Bilen har således en flad bund uden kardantunnel og en rekordstor batteripakke, som en del af den bærende konstruktion.

Uanset hvilken EQS-variant, man vælger, er ladekapaciteten ens. Via et 400 volts ladesystem er det muligt at lade med maksimalt 200 kW. Det er et stykke fra Porsche Taycan’s 800 volts system, der kan lade med 350 kW. Men dykker man ned i tallene er forskellen ikke så stor, som den umiddelbart kan se ud. Med et 400 volts system, er det muligt at pakke strømmen på batteriet mere effektivt. 

Det betyder, at den er i stand til at holde en høj ladehastighed i længere tid ad gangen. Husk på, at når man siger en elbil har en maksimal ladehastighed, så er det langt fra ensbetydende med, at den lade med denne kapacitet hele tiden - langt fra i virkeligheden. 

Det væsentlige er, hvor længe den kan holde den høje kapacitet. Her er EQS i særklasse god. Da man gik i gang med udviklingen af batteri- og opladningsteknologien, satte ingeniørene sig et mål. EQS skulle kunne lade 300 km rækkevidde på maksimalt 15 min. Den opgave er de lykkes med.

Rekordlav vindmodstand

Ifølge Mercedes har EQS'en en vindmodstandskoefficient på 0,20, hvilket er ny rekord. Angiveligt skyldes den vindglatte form en nyt designkoncept beskrevet som "bow-shape" eller bue-form, som et udtryk for profilen, der - næsten - går i en lang bue fra for- til bagkofanger.

Bilen er 521 cm lang med 321 cm mellem akslerne, men fronten er kort, og Mercedes beskriver selv designet som værende af "Cab Forward"-typen. Det vil sige, at forruden starter foran forhjulets hjulkasse, set i profil.

Resultatet er en ekstremt rummelig kabinen, ud- og tilført luksus, du ikke vidste du havde brug for. En del af det nye luksus-udstyr, blev lanceret med den nye Mercedes S-klasse, men der er også nye indslag, som elektriske døre, der automatisk åbner, når føreren nærmer sig, og lukker igen, når man træder på bremsen.

Du kan se mere om udstyret i den nye S-klasse her eller i videoen:

Lys i syningerne

Kabinen sætter nye standarder på for luksuriøs indretning. 

Der er der mulighed for at lysdesigne EQS med farvebelysning utallige steder i kabinen, blandt andet i sædernes syninger. Lyset reguleres løbende som en del af køreoplevelsen, sammen med flere lydspor, som generes til aktuelle situationer eller stemningsvalg. Man kan også vælge motorlyd, lige som lydanlægget i sig selv naturligvis fås med lyd som en koncertsal.

mercedes eqs elbil luksus limousine topmodel
mercedes eqs elbil luksus limousine topmodel

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...