Mercedes EQE elbil elektrisk E-klasse Grå SedanFront Forfra Forende Side Køre


Populær business-Mercedes kommer som elbil

Mercedes går for alvor ind i elkampen med en elektrisk fætter til en af deres helt store volumemodeller - mød EQE.

6. september 2021 af Frederik T. Frey

Mercedes EQE er en elektrisk E-klasse

Du har sikkert allerede lært huskereglen: Hvis en Mercedes har bogstaverne “EQ” i sin modelbetegnelse, er der elektrificering i større elle mindre grad under motorhjelm og karrosse.

I Danmark har vi blandt andet allerede EQA, der er en elektrisk fortolkning af den kompakte SUV, GLA. Senest har folkene i Stuttgart imponeret med den luksuriøse og langstrakte EQS - en slags S-klasse med elmotorer.

Du kan derfor sikkert også regne ud, hvad den netop viste model, EQE, er for en størrelse… jeps, bilens sidste bogstav afslører klassen, så derfor er EQE naturligvis pendanten til en Mercedes E-klasse, hvis du ønsker at køre med batterier og ladekabel.

Masser af power

Den elektriske E-klasse kommer naturligvis i flere forskellige varianter, der bruger batterikapaciteten på 90 kWh på forskellig vis. I de mest nøjsomme varianter kan EQE præstere en WLTP-rækkevidde på op til 660 km, mens spændingen i andre EQE’ere bruges på power - tyskerne melder allerede nu, at de har planer om en hidsig EQE (vi gætter på, at AMG har været på spil) med op til 680 hk.

Mercedes EQE elbil elektrisk E-klasse Grå Sedan Bagende Bagfra Hæk

Mercedes EQE er indtil videre vist som sedan - om der følger en stationcar, som det er tilfældet med E-klasse, er endnu uvist.

Mercedes EQE elbil elektrisk E-klasse Grå Sedan Front Forfra Forende

I sin mest nøjsomme habit kan EQE køre op til 660 km, ifølge WLTP-målinger, på én opladning af det 90 kWh-store batteri.

To-, firehjulstræk og lynladning

Ligesom det er tilfældet med mere konventionelle Mercedes-modeller med fossilmotorer, vil det på sigt være muligt at få EQE med både bag- eller firehjulstræk. Lanceringsmodellen, EQE 350, har bare én elmotor på bagakslen der yder 292 hk. Varianter med firehjulstræk, kaldet 4Matic, vil have en elmotor på forakslen også.

Når batteriet er drænet, kan der på business-Mercedes’en lades op med en hastighed på op til 170 kW fra en lynlader under optimale forhold.

Mercedes EQE elbil elektrisk E-klasse Grå Sedan Kabine Interiør Hyperscreen

"Hyperscreen" hedder væg-til-væg-skærmen, der er tre skærme, som flyder elegant sammen.

Overdådig kabine

Kabinen byder på digitale løsninger en masse. Er pengepungen til det, kan der tilkøbes en såkaldt “Hyperscreen”, hvor en skærm til glæde for fører og passager strækker sig fra dør til dør i kabinens bredde. Det er endnu uvist, om dette ekstraudstyr bliver en mulighed i Danmark.

Ifølge Mercedes’ egne opmålinger er der mere kabineplads i den nye EQE sammenlignet med den nuværende E-klasse. Ved forsæderne, der er højere monteret, er der bedre plads i skulderhøjde, ligesom selve kabinen er 80 mm længere end E-klasses. Bagagerumskapaciteten i sedanen er 430 liter.

Mercedes EQE elbil elektrisk E-klasse Grå Sedan 170 kW opladning ladetid

Sættes stikket i en lynlader, kan Mercedes EQE modtage strøm med en hastighed på op til 170 kW.

Lancering i 2022

EQE låner gadgets, tech og mekanik hos storebror Mercedes EQS, og den kan blandt andet udstyres med firehjulstyring, enormt head up-display, ligesom det bliver muligt at få bilen med Matrix LED-lygter.

Vi forventer, at Mercedes EQE lanceres i midten af 2022. Priser, der vil være afgiftsfølsomme, er der intet officielt om.

Mercedes EQE elbil elektrisk E-klasse Grå Sedan Oppefra Bagfra Bagende Hæk

Set fra denne vinkel er det visuelle slægtskab med Mercedes EQS tydeligt.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...