EQB følger i fodsporene på EQA, med mange af de samme funktioner, men med en øget praktikalitet - særligt i form af muligheden for de syv sæder.
De danske priser starter ved 454.898 kr. for EQB 250, og for den hurtigste EQB 350 4MATIC kommer prisen til at starte ved 519.098 kr.
Hvis du har brug for den ekstra sæderække bliver prisen 12.334 kr. ekstra. Til gengæld får du med i alle priser ét års abonnement på Mercedes me Charge, hvilket giver adgang til 90% af alle ladestationer, hvor du så kan lade til fordelagtige priser i hele Danmark og Europa.
Herudover bliver du gratis medlem af IONITY-netværket. Dette medlemsskab gør det muligt at lade til en pris på 2,20 kr. pr. kWh, hvor normalprisen ligger på 6,20 kr.
Herunder kan du læse mere om vores førstehåndsindtryk af den kompakte familiebil fra Mercedes.

Hvad koster Mercedes EQB?
- EQB 250 m. forhjulstræk og 468 km rækkevidde - 454.898 kr.
- EQB 250+ m. forhjulstræk og 468 km rækkevidde - 474.098 kr.
- EQB 300 m. firehjulstræk og 419 km rækkevidde - 498.898 kr.
- EQB 350 m. firehjulstræk og 419 km rækkevidde - 519.098 kr.
Endnu en elektrisk Mercer
En kompakt Mercedes i SUV-segmentet med elektrisk drivline og op til syv sæder rammer de danske veje i løbet af foråret 2022. EQB er en elektrificeret udgave af GLB, hvor benzintanken er byttet ud med et 66,5 kWh batteri. Den kommer med 4MATIC firehjulstræk, op til 419 km rækkevidde og mulighed for opladning til 80 procent på en halv time med hurtigladning.
Læs også: Er EQB ikke luksuriøs nok? Her er EQS SUV!
De optiske ændringer sammenlignet med GLB er primært lavet for at forbedre aerodynamikken. På fronten har EQB en sort lukket ”kølergrill” med tværgående LED-lys og stor stjerne ligesom på de øvrige EQ-modeller EQA, EQC, EQE og EQS. Fælgene, som fås op til 20”, er ligeledes optimeret for bedre aerodynamik. Bagfra adskiller den sig ved at baglygterne er forbundet med et gennemgående lygtebånd.

EQB kommer som standard med 18” alufælge, som kan opgraderes op til 20”. Som det ses her, klæder det bilen med 20”.
© MercedesFleksibel kabineindretning
Akselafstanden på 2,8 meter giver god plads i kabinen, hvor sædeindretningen, ligesom i GLB, er fleksibel. I basismodellen har EQB fem sæder. Som ekstraudstyr fås en tredje sæderække med to ekstra sæder, som dog er forbeholdt de små.
Ifølge Mercedes skal du nok ikke være meget over 1,65 m høj for at kunne være på bagerste række, så brug det når de yngste skal køres med kammerater til fællesfødselsdage eller sportsstævner.
I forbindelse med præsentationen i Stuttgart viser Mercedes, at der kan være fem autostole i EQB, så mulighederne i den kompakte Mercedes er mange.
Når de bagerste sæder ikke bruges, foldes de nemt sammen i bunden af bagagerummet. I versionen med syv sæder er længdeforskydning af anden sæderække standard. Det fås som ekstraudstyr i femsæders versionen og er et must at få med, da det øger brugsværdien.
Muligheden for syv sæder er sjældent i en elbil (men de findes dog), og EQB står derfor med et stærkt kort på hånden. Den fås ikke med anhængertræk, hvilket trækker ned i forhold til den alsidighed, der ellers præger bilen. Som et lille plaster på såret er der mulighed for at smide 75 kg last på taget.

De to padler bag rattet kan bruges til at dosere bilens regeneration af energi i højere eller lavere grad. Indstillingen ”auto” giver den bedste køreoplevelse.
© MercedesTo version med firehjulstræk
EQB deler drivline med EQA og lanceres til at starte med i to versioner: EQB 300 4MATIC (228 hk/390 Nm) og EQB 350 4MATIC (292 hk/520 Nm). Den primære forskel på de to versioner er, at den kraftigere model med flere heste er hurtigere. Her klares 0-100 km/t på 6,2 sekunder, mens den lidt mindre skal bruge 8 sekunder.
Topfarten er begrænset til 160 km/t. Batteristørrelse, rækkevidde og ladetid (hjemme/hurtiglader) er ens for begge: 11 kW/100 kW. En variant med forhjulstræk kommer senere, og en long-range version kommer formentlig også.
Vi har kørt begge udgaver på vejene omkring Stuttgart, og første indtryk er godt. Komfort og et yderst lavt støjniveau imponerer. Det kan du læse mere om i næste nummer af Bil Magasinet.
Aktivér dit prøveabonnement på Bil Magasinet - læs mere her!
Bag rattet findes de samme digitale løsning med en stor tværgående skærm og MBUX-system, som kendes fra andre kompakte Mercedes-modeller. Det ser godt ud og fungerer, som det skal. Navigationen er optimeret til elbildrift, så ruten kan tage højde for tilbageværende rækkevidde og nærliggende ladestationer. Udetemperaturens påvirkning af rækkevidden indregnes også.
Som standard har EQB bl.a. nødbremse og vejbaneassistent. Yderligere assistentsystemer kan tilkøbes og adaptiv undervogn er også en mulighed.
De danske priser, udstyrs- og ekstraudstyrspakker er endnu ikke på plads, men da EQB modelmæssigt lander mellem EQA og EQC til hhv. 435.000 og 589.900 kr. i de billigste 4MATIC-udgaver, prissættes EQB nok et sted midtimellem. Udstyrspakker og styling vil i høj grad baseres på det, vi kender fra EQA, hvilket bl.a. giver mulighed for AMG-styling.
Facts om Mercedes EQB
- Batteriet i EQB er placeret under bagsæderne.
- EQB 4MATIC har et avanceret system, som koordinerer kræfterne fra elmotorerne på for- og bagakslen 100 gange i sekundet.
- Batteriet har en garanti på 8 år eller 160.000 km.
- EQB bygges side om side med GLB på Mercedes-fabrikken i Ungarn.
