mercedes eqb elbil pris test

Kend EQB fra GLB på det tværløbende bånd mellem baglygterne.

© Mercedes

Test af Mercedes EQB: God pris på 7-personers elbil

Vi tester den familievenlige SUV fra Mercedes, der gør det godt som 7-personers elbil. Læs også om priser, rækkevidde og meget mere.

11. april 2023 af Redaktionen

EQB følger i fodsporene på EQA, med mange af de samme funktioner, men med en øget praktikalitet - særligt i form af muligheden for de syv sæder.

De danske priser starter ved 454.898 kr. for EQB 250, og for den hurtigste EQB 350 4MATIC kommer prisen til at starte ved 519.098 kr.

Hvad vil du gerne vide om EQB?

Test af Mercedes EQB

Mathias Brandt

Elbiler med plads til syv personer hænger ikke på træerne, og de forskellige alternativer henvender sig ikke alle til den mere stilbevidste køber. Indtil Tesla Model Y kommer som 7-personers elbil, ligner Mercedes EQB et oplagt bud på en elbil med plads til syv.

Der er dog nogle ting, som du skal være klar over, inden du farer ud at bestiller en EQB med syv sæder. For det første har denne vinter vist, at Mercedes’ mindre elbiler har rimelig store udfordringer ved at holde sig i nærheden af den opgivne WLTP-rækkevidde.

EQB er ingen undtagelse. Selv om det officielle tal er 420 km på en opladning, ligger det virkelige på omkring 300 km.

mercedes eqb elbil pris test

Snup de ekstra sæder

Den tredje sæderække er ekstra­udstyr til 12.334 kr. For den pris får man, udover de to ekstra bagsæder, også en justerbar anden sæderække.

Det er selvfølgelig primært for at lette adgangen til de bageste sæder, men det øger også fleksibiliteten af bagagerummet, når sæderne er lagt ned.

Selv om ­7-personers elbiler ofte har et enormt bagagerum, er det ikke helt tilfældet med EQB. Jeg savner specielt dybde i bagagerummet, der letter adgangen med barnevognen.

I mine øjne vil det være skørt ikke at tilkøbe de to ekstra bagsæder. Når de er slået ned, lægger man slet ikke mærke til dem, og i sidste ende får du en bil, der appellerer til et bredere publikum, hvis man på et tidspunkt skal sælge den igen.

Læs også: Mercedes GLC er måske den bedste plugin på markedet.

mercedes eqb elbil pris test

Hvad synes vi om EQB?

Den sidste sæderække er ikke et sted for voksne personer. Det kan godt lade sig gøre på korte ture – til gengæld er der ISOFIX-beslag deromme, så du sikkert kan installere de mindste familiemedlemmer.

Testbilen har panoramasoltag til 17.386 kr., men det rækker ikke til de bageste sæder, hvilket betyder, at det godt kan blive en anelse klaustrofobisk deromme.

En ting som Mercedes til gengæld er virkelig dygtige til at løse, er bilens komfortniveau. EQB udmærker sig positivt når det kommer til affjedringskomfort, men også støjniveauet er lavt.

Kombineret med bilens fremragende dynamiske fartpilot, som er ekstraudstyr i Førerassistentpakken til 19.040 kr., er EQB 350 4Matic virkelig en behagelig pendlerbil med plads til en stor familie. 

mercedes eqb elbil pris test
© Mercedes

Hvad koster Mercedes EQB?

  • EQB 250 m. forhjulstræk og 468 km rækkevidde - 454.898 kr.
  • EQB 250+ m. forhjulstræk og 468 km rækkevidde - 474.098 kr.
  • EQB 300 m. firehjulstræk og 419 km rækkevidde - 498.898 kr.
  • EQB 350 m. firehjulstræk og 419 km rækkevidde - 519.098 kr.

Endnu en elektrisk Mercer

En kompakt Mercedes i SUV-segmentet med elektrisk drivline og op til syv sæder rammer de danske veje i løbet af foråret 2022. EQB er en elektrificeret udgave af GLB, hvor benzintanken er byttet ud med et 66,5 kWh batteri. Den kommer med 4MATIC firehjulstræk, op til 419 km rækkevidde og mulighed for opladning til 80 procent på en halv time med hurtigladning.

Læs også: Er EQB ikke luksuriøs nok? Her er EQS SUV!

De optiske ændringer sammenlignet med GLB er primært lavet for at forbedre aerodynamikken. På fronten har EQB en sort lukket ”kølergrill” med tværgående LED-lys og stor stjerne ligesom på de øvrige EQ-modeller EQA, EQC, EQE og EQS. Fælgene, som fås op til 20”, er ligeledes optimeret for bedre aerodynamik. Bagfra adskiller den sig ved at baglygterne er forbundet med et gennemgående lygtebånd.

mercedes eqb elbil pris test

EQB kommer som standard med 18” alufælge, som kan opgraderes op til 20”. Som det ses her, klæder det bilen med 20”.

© Mercedes

Fleksibel kabineindretning

Akselafstanden på 2,8 meter giver god plads i kabinen, hvor sædeindretningen, ligesom i GLB, er fleksibel. I basismodellen har EQB fem sæder. Som ekstraudstyr fås en tredje sæderække med to ekstra sæder, som dog er forbeholdt de små.

Ifølge Mercedes skal du nok ikke være meget over 1,65 m høj for at kunne være på bagerste række, så brug det når de yngste skal køres med kammerater til fællesfødselsdage eller sportsstævner.

I forbindelse med præsentationen i Stuttgart viser Mercedes, at der kan være fem autostole i EQB, så mulighederne i den kompakte Mercedes er mange.

Når de bagerste sæder ikke bruges, foldes de nemt sammen i bunden af bagagerummet. I versionen med syv sæder er længdeforskydning af anden sæderække standard. Det fås som ekstraudstyr i femsæders versionen og er et must at få med, da det øger brugsværdien.

Muligheden for syv sæder er sjældent i en elbil (men de findes dog), og EQB står derfor med et stærkt kort på hånden. Den fås ikke med anhængertræk, hvilket trækker ned i forhold til den alsidighed, der ellers præger bilen. Som et lille plaster på såret er der mulighed for at smide 75 kg last på taget.

Se alle de bedste og største familiebiler.

mercedes eqb med fem autostole

De to padler bag rattet kan bruges til at dosere bilens regeneration af energi i højere eller lavere grad. Indstillingen ”auto” giver den bedste køreoplevelse. 

© Mercedes

To version med firehjulstræk

EQB deler drivline med EQA og lanceres til at starte med i to versioner: EQB 300 4MATIC (228 hk/390 Nm) og EQB 350 4MATIC (292 hk/520 Nm). Den primære forskel på de to versioner er, at den kraftigere model med flere heste er hurtigere. Her klares 0-100 km/t på 6,2 sekunder, mens den lidt mindre skal bruge 8 sekunder.

Topfarten er begrænset til 160 km/t. Batteristørrelse, rækkevidde og ladetid (hjemme/hurtiglader) er ens for begge: 11 kW/100 kW. En variant med forhjulstræk kommer senere, og en long-range version kommer formentlig også.

Vi har kørt begge udgaver på vejene omkring Stuttgart, og første indtryk er godt. Komfort og et yderst lavt støjniveau imponerer. Det kan du læse mere om i næste nummer af Bil Magasinet.

Aktivér dit prøveabonnement på Bil Magasinet - læs mere her!

Bag rattet findes de samme digitale løsning med en stor tværgående skærm og MBUX-system, som kendes fra andre kompakte Mercedes-modeller. Det ser godt ud og fungerer, som det skal. Navigationen er optimeret til elbildrift, så ruten kan tage højde for tilbageværende rækkevidde og nærliggende ladestationer. Udetemperaturens påvirkning af rækkevidden indregnes også.

Som standard har EQB bl.a. nødbremse og vejbaneassistent. Yderligere assistentsystemer kan tilkøbes og adaptiv undervogn er også en mulighed.

De danske priser, udstyrs- og ekstraudstyrspakker er endnu ikke på plads, men da EQB modelmæssigt lander mellem EQA og EQC til hhv. 435.000 og 589.900 kr. i de billigste 4MATIC-udgaver, prissættes EQB nok et sted midtimellem. Udstyrspakker og styling vil i høj grad baseres på det, vi kender fra EQA, hvilket bl.a. giver mulighed for AMG-styling.

Facts om Mercedes EQB

  • Batteriet i EQB er placeret under bagsæderne.
  • EQB 4MATIC har et avanceret system, som koordinerer kræfterne fra elmotorerne på for- og bagakslen 100 gange i sekundet.
  • Batteriet har en garanti på 8 år eller 160.000 km.
  • EQB bygges side om side med GLB på Mercedes-fabrikken i Ungarn.
mercedes eqb fælge


© Mercedes

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...