Uge 40/10 Mercedes CLS HOT
Uge 40/10 Mercedes CLS HOT© bilmagasinet.dk

En Mercedes, der vil køres. Ja tak!

Uge 40/10 Mercedes CLS HOT

7. oktober 2010 af Mikkel Thomsager

Jeg er til præsentationen af den nye Mercedes CLS i Italien, og det er en dejlig overraskelse.

Jeg er ikke stor fan af Mercedes E-klasse, mest på grund af det vrangvillige styretøj, som gør den store Mercedes lad og uinspirerende at køre i. Den nye E-klasse er en my bedre end den gamle, hvad det angår, men rigtig godt er det ikke.

Den nye CLS er i princippet en firedørs coupé-udgave af den nye E-klasse, så mine forventninger til dynamikken var begrænsede. Men den nye CLS gemmer på en dejlig overraskelse: I forhold til både den gamle CLS og den nye E-klasse, har den nye CLS nemlig fået helt nyt (elektrohydraulisk i stedet for blot hydraulisk) styretøj og det er intet mindre end en revolution. 

Yt er det tunge, modstræbende styretøj. In er nyt kontant, direkte støretøj, der sender bilen præcis i den retning, du tror og gerne vil. Det er fantastisk. Efter den første dag, hvor jeg har kørt to varianter (350 benzin og diesel), vil jeg gå så vidt som til at sige, at den styrer bedre end BMW's nye 5-serie.

Jeg har endnu ikke kørt motorvej, så jeg ved ikke, om det har kostet på retningsstabiliteten, som jo ellers er en Mercedes paradedisciplin, men jeg er næsten ligeglad.

Resten af bilen er Mercedes, som du kender den. Lidt mere sporty, og masser af nye teknik. CLS bliver blandt andet den første bil i verden, hvor forlyset er 100 procent LED-lys. Det vil sig at både kørelys, nærlys og det lange lys udgøres af LED-pærer.

Du hører nærmere, når vi får en CLS til test på dansk jord.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...