Mercedes eActros elbil

Eldrevet Mercedes lastbil ruller ud til de første kunder

De første eksemplacerer af Mercedes eActros er på vej ud til test hos kunder i Tyskland og Schweiz. De eldrevne lastbiler er i det almindelige modelprogram om nogle år

24. marts 2018 af Steen Bachmann

Det er ikke kun Tesla, der arbejder på eldrevne lastbiler. Efter Mercedes-Benz i 2016 viste en eldrevet konceptlastbil beregnet til distribution i byområder, har interessen været stor. 

Daimler har udviklet en fuldt fungerende, eldrevet lastbil, og de første ti eksemplarer vil om kort tid blive leveret til kunder, som skal teste bilerne ude i virkeligheden.

Fokus kommer til at være på bytransport. De kortere distancer gør elektrisk transport oplagt til eActros. Samtidig er det netop i byområder, at mindre lokalforurening og støj står højst på ønskelisten.

”At høre stilheden fra en eldrevet personbil er én ting. Men når man står ved siden af en stor lastbil, som er helt lydløs, går det op for én, hvor vant til larmen vi er. Det er en sjov fornemmelse, når den ruller videre uden en lyd, ” siger Martin Hink, chef for Mercedes-Benz Trucks i Sverige og Danmark.

”Når lastbilerne er lydløse, åbner det op for mulighederne for forskellige former for distributionskørsel om natten i byerne. Og det betyder, at vi mindsker trængslen i byerne om dagen,” siger salgs- og marketingchef for Mercedes-Benz Trucks Danmark, Jens Tittel.

Op til 25 ton og tre aksler
eActros bygges i et antal forskellige test-udgaver med både to og tre aksler og med totalvægt på 18 eller 25 ton. Blandt mulighederne for eftermontering er fast kasse med og uden køl samt lad og tank.

Lasteevnen bliver sammenlignelig med tilsvarende dieseldrevne lastbiler. I alt anvendes 11 batteripakker, og der er så vidt muligt anvendt komponenter, som allerede – eller snart – serieproduceres. 

Ti kunder i Tyskland og Schweiz skal bruge eActros til distribution af alt fra fødevarer og råvarer til byggematerialer over en periode på et år. Når perioden slutter, leveres bilerne videre til nye kunder for yderligere et års tests og evalueringer. Resultatet skal dels anvendes til at optimere og udvikle lastbilerne, men vil også blive publiceret, så interesserede kunder kan planlægge i god tid.

Målet er at serieproducere eldrevne, tunge lastbiler til konkurrencedygtige priser fra 2021.

Teknikken bag

Actros er baseret på samme chassis som Mercedes-Benz Actros, men har en helt ny arkitektur. 

Lastbilen drives af to 400 volts elmotorer med sammenlagt 335 hk og 485 Nm hver. 

Udvekslingen transformerer dette til 11.000 Nm hver, hvilket giver en ydeevne, som rigeligt lever op til den, der findes i de dieseldrevne modeller. 

Elleve batteripakker på i alt 240 kWh giver en rækkevidde på 200 km. Også bilens 24 volts-system får strøm herfra via en jævnstrømsomformer og to separate batterier. Dermed fungerer bilens vitale systemer som bremser, servo, lys og andet fortsat, hvis højspændingssystemet afbrydes eller er defekt. 

Afhængigt af oplader er ladetiden på eActros mellem tre og 11 timer.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...