Mercedes Benz e 300 de plugin hybrid med diesel
© Steen Bachmann

Mercedes E-klasse plugin-hybrid: Det bedste fra diesel- og elmotoren

Mercedes-Benz E-klasse med diesel- og elmotor fungerer simpelthen fejlfrit og er genial i både hverdagen og på langturen. Stik mig sådan en.

16. april 2021 af Steen Bachmann

Tak til regeringen!

Vi vil gerne sige tak til S-regeringen, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten. Forligspartierne står bag de nye bilafgifter, som løfter plugin-hybriderne til at være ikke bare gode køb, men de eneste relevante køb for mange. Du får masser af kræfter og lækkert udstyr for dine penge i stedet for afgifter, og selv om det givet vis ikke lige var dét, der var meningen, siger vi mange tak!

Jeg har testet den opdaterede Mercedes-Benz E-klasse som plugin-hybrid med både diesel/el og benzin/el. Begge har elmotor, batteri placeret under gulvet i bagagerummet og godt 50 km rækkevidde på el, hvilket vil sige 40 km i den virkelige verden. Batteriet stjæler plads i bagagerummet, men løfter E-klasse op på et S-klasselignede komfortniveau, hvad angår igangsætning og hverdagskørsel.

E 300 DE er det smarte dieselkøb

Her glider den store Mercedes ubekymret gennem trafikken med sin delvist selvkørende funktion og hurtigt reagerende fartpilot, der ser tingene an og advarer eller varsler sin fører om, at der sker noget, at der kører en langsommere bil foran. Slår man den fra, advarer den stadig om for kort afstand.

Hvis du har for eksempel 100 km til målet, og den sidste strækning er i byen, vil bilen gemme el, til der er brug for den i byen. Det er også muligt at gemme el manuelt, ligesom det er muligt at køre kun på el op til 135 km/t med blid speederfod.

Med firehjulstræk og et upåklageligt samarbejde med den 9-trins automatgearkasse er man i sikre hænder. E 300 de er en modnet pakke, der giver baghjul til den klassiske firmabilsløsning, E 220 d (som i øvrigt har samme dieselmotor), på alle parametre undtagen bagageplads. En 220 d med baghjulstræk koster næsten 30.000 kr. mere.

Mercedes Benz e 300 interiør og instrumenter

De digitale instrumenter kan frit konfigureres til klassisk stil som her eller hightech.

© Steen Bachmann
Mercedes Benz e 300 de plugin hybrid med diesel forbrug

Her har jeg kørt 107 km, heraf 24 km på el. Forbrug af ­diesel: 21,7 km/l.

© Steen Bachmann

Dommen over Mercedes E 300 DE

Jeg kørte 850 km inklusive tre fulde opladninger og dermed store dele af testen med “tomt” batteri. Det gav et snitforbrug af dieselolie på 21,7 km/l, hvilket er en modbevisning af myten om, at hybridbiler ikke kan køre langt på literen uden el på batteriet. Der blev kørt efter forholdene med adaptiv fartpilot under testen, som omfattede København-Skanderborg t/r i god fart.

Om forbrændingsmotoren skal være med benzin eller diesel, er op til smag og behag. Plugin-hybrid med benzin er lidt billigere i anskaffelse og årlig afgift, men i betragtning af den fremragende støjdæmpning af den 2-liters diesel og den lavere literpris for brændstof, ville jeg gå efter den.

Vi synes

Den foreløbige kulmination for Mercedes-Benz’ hybridbiler. Sikke en komfort og sikke en bil.

Denne test er fra Bil Magasinet, men der er meget mere at komme efter i bladet. Prøv at få 3 numre i postkassen for bare 99 kr.

Mercedes-Benz E 300 DE 4Matic Aut.

  • Pris: 646.799 kr.
  • Årlig afgift: 1.180 kr.
  • Ydelse: 306 hk og 700 Nm
  • Topfart: 235 km/t
  • 0-100 km/t: 5,9 sek.
  • Rækkevidde på el: 56 km.
  • Forbrug (WLTP): 83,3 km/l
  • Forbrug (test): 21,7 km/l
  • Mål: 494/185/146 cm L/B/H
  • Vægt: 2.130 kg
  • Last: 630 kg
  • Påhæng: 2.100 kg
  • Bagagerum: 370 liter

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...