Mercedes nye skærm til EQS 2021
© Mercedes-Benz

Du behøver IKKE tælle tommer i Mercedes' nye skærm

Mercedes pirrer med billeder af den skærm, der skal sidde i luksus-elbilen EQS. Og den er ikke lille

11. januar 2021 af Frederik Hauschildt

Ny skærm til EQS

Mercedes kæmper en historisk kamp med øvrige, tyske premium-mærker. Den udkæmpes i øjeblikket i infotainment, og Mercedes falder ikke bagefter. 

Mange af mærkets løsninger kan degradere selv de mest teknologimodne teenagere til en farfar-status, ingen troede mulig. Den nyeste iteration af MBUX, som er Mercedes' infotainmentsystem, ser ikke ud til at skuffe.

Mercedes kalder den for MBUX Hyperscreen, og den er svær at måle størrelse på: Den skal nemlig sno sig mellem ratstamme, centerkonsol og luftdyser, helt fra den ene A-stolpe til den anden. 

Men udover at pumpe skærmens størrelse op, så har Mercedes også pumpet skærmen med nye features:

Mercedes nye skærm til EQS 2021
© Mercedes-Benz

Haptisk feedback og kunstig intelligens

Skærmen er som noget nyt udstyret med haptisk feedback. Mercedes siger, at skærmen er udstyret med 12 feedback-maskiner, der giver pladen et ryst, når man trykker på den. Vi kan altså forvente at have et Audi-lignende haptisk-feedback system i den elektriske EQS.

Selvom Mercedes har brugt tid på sådan en funktion, lader det til, at de har gjort deres ypperste for, at du skal bruge skærmen så lidt som muligt: Automatisk justering af lysstyrke vha. kameraer, og et kunstigt intelligenssystem gør, at du i princippet skal røre mindre ved skærmen, jo mere du bruger bilen.

Mercedes nye skærm til EQS 2021
© Mercedes-Benz

Hæver og sænker undervognen automatisk

Den kunstige intelligens skal prøve at strømline bilens funktioner, så de automatisk aktiveres, når bilen forudsiger, at du skal bruge dem. 

Mercedes nævner selv nogle eksempler på, hvornår det er brugbart: Hvis du altid tænder for massage i sæderne, når det er koldt, så vil EQS lave en kobling mellem massage og temperatur. Næste gang det er koldt, spørger Mercedes dig så, om du vil have massage i sædet.

Det samme princip gælder også den højdejustérbare undervogn, som EQS benytter. Skal bilen hæves for nemmere at komme op ad en stejl indkørsel, kan EQS huske GPS-positionen, og vil selv anbefale at hæve undervognen, næste gang man kommer forbi.

Mercedes nye skærm til EQS 2021

Et nyt design i instrumentbordet erstatter de hidtidige runde skiver.

© Mercedes-Benz

"Et digitalt lasersværd i en glas-linse"

Den nye generation af skærm betyder også, at Mercedes opdaterer designet af deres hidtige MBUX-system. 

Indtil nu har Mercedes været relativt konservative i instrumentbordets design: Cirkulære ure med normale visere har været at finde i næsten alle biler fra Mercedes-Benz siden 2018. 

I den nye generation erstattes skiverne af det, Mercedes i deres egne ord beskriver som "Et digitalt lasersværd i en glas-linse." Resultatet kan ses ovenfor. 

Mercedes lover også, at der vil være mange forskellige design-temaer, at skifte igennem, skulle førnævnte lasersværd ikke lige være dig.

Hvad synes du om Mercedes-Benz' nye kæmpeskærm? Ser du frem til et glascockpit, eller så du hellere, at sekundærbetjening forblev så analogt og håndgribeligt som muligt? Kommentér på Facebook!

Mercedes nye skærm til EQS 2021
© Mercedes-Benz

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...