Mercedes-AMG G63 sidepipes white
Mercedes-AMG G63

Danske priser på den nye G-klasse

Mercedes-Benz G-Klasse har undergået den største forandring i modellens næsten 40-årige historie. Nu præsenteres de danske priser

28. marts 2018 af Steen Bachmann

G-Klasse kom i 1979 og har vist sig at være udødelig. Fra at være en simpel arbejdsbil til krævende terræn er den i dag en luksuriøs SUV med mærkets seneste elektronik. Den nye og opdaterede udgave er blevet fem cm længere og 13 cm bredere.

Udvendige ændringer omfatter en ny front samt opdaterede for- og baglygter - modellen ligner dog sig selv, og detaljer som de markante dørhåndtag samt blinklysene på oversiden af forskærmene er bibeholdt. 

Mercedes-AMG G63 white front
Mercedes-AMG G63

AMG-versionen kører med 4-liters biturbo V8’er, som leverer 585 hk og et moment på 850 Nm. Sammen med 9-trins automatgearkassen og et firhjulstræk, der som noget nyt favoriserer baghjulene i forholdet 60:40, er de første 100 km/t overstået 4,5 sekunder. 

Topfarten er elektronisk begrænset til 220 km/t men kan forhøjes til 240 km/t med AMG Driver’s package.

Brutal lyd
De to dobbeltudstødninger, eller sidepipes, sidder stadig lige foran baghjulene som en høflig men bestemt påmindelse om, at G 63 er en barsk satan. Fra centerkonsollen kan udstødningsklapperne åbnes manuelt via enten en knap eller det valgte køreprogram, når kørestilen skifter fra diskret cruising til brølende acceleration.

Mercedes-AMG G63
Mercedes-AMG G63

G-Klasse har fået ny kabine med i samme niveau som S-Klassen. Her er digitale instrumenter med dobbelt 12,3” skærme, mens betjeningsknapperne til differentialespærrerne er placeret centralt i instrumenteringen.

Trækkrog og Parkeringspakke med bakkamera er standardudstyr sammen med læderindtræk, MULTIBEAM LED forlygter og multimediasystemet COMAND Online.

AMG G 63 er udstyret med automatisk cylinderfrakobling, som automatisk kan slå cylinder to, tre, fem og otte fra. Systemet er aktivt i ”Comfort”-mode, og skiftet fra otte til fire cylindre sker hurtigt og mærkes ikke i kabinen. Kun menuen i instrumenterne afslører, at motoren kører på nedsat kraft.

Danske priser

Indledningsviskommer G-Klassen til Danmark i to benzinudgaver:

G 500 med 422 hk/610 Nm med 9G-TRONIC automatgear. Priser fra 2.183.980 kr.

Mercedes-AMG G 63 med 585 hk/850 Nm med AMG SPEEDSHIFT TCT 9G automatgear. Priser fra 2.983.980 kr.

Til efteråret udvides modelprogrammet med dieseludgaven G 350 d.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...