Biltest af BMW Z4 2,5i
Biltest af BMW Z4 2,5i© bilmagasinet.dk

BMW Z4 2,5i

Sportsvogn fra A til Z

19. juni 2003 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche

BMW har zappet ind på det helt rigtige program med Z4-roadsteren er superseværdig og lækker at lytte til

BMW Z4 KOM på de danske veje for nogle måneder siden, og det er helt tydeligt, at danskerne endnu ikke har haft så meget lejlighed til at nyde synet af den dristige sportsvogn. Alle vender hovedet, når den lave, men lange roadster smyger sig forbi. Og den er da også smuk. Designet er gennemført, og den er udvendigt som indvendigt begavet med stilrene linjer og detaljer, som løfter øjenbryn overalt. Tag for eksempel de omtalte blinklys, som er placeret bag BMW-emblemet. Fed detalje! Inde i kabinen er der også små, lækre detaljer. Eksempelvis de små rum mellem sæderne, hvor der er plads til din mobiltelefon og kuglepen.

Bilen har en lang front, som gemmer på en velfungerende, sekscylindret maskine af en brummer. Holder du den nede i omdrejninger, synger motoren en sexet bas, og presser du den lidt op i omdrejninger, synger den en fantastisk halv-hysterisk alt. Sikke en sang! De 192 heste, som den mindste 2,5-liters motor yder, sætter liv i den smukke bil og er helt sikkert stor nok til at tilfredsstille selv den mest kræsne. Men har du ikke fået nok, så tryk på den lille sportsknap, der sidder på midterkonsollen. Så bliver både speeder og styretøj mere aggressive. Men aldrig så aggressive, at du kommer til at køre ´på kanten´, og det er nok bilens største problem, hvor paradoksalt det end kan lyde. For Z4’erens sportslige køreegenskaber er hele vejen igennem så præcise, kontrollerede og BMW’ske, at de kommer til at mangle spræl og nerve.

En god del af ansvaret for de mangler bærer alt det elektroniske sikkerhedsudstyr - ABS, CBC (Cornering Brake Control) og DSC (Dynamic Stability Control) - som gør, at bilen er som limet til asfalten. Du mærker nærmest ikke, at den er baghjulstrukket. Der er masser af guf i øsen, men prisen taget i betragtning overrasker det, at en fuldautomatisk kaleche ikke er standardudstyr. Den koster 25.475 kr. ekstra.

Du kan få BMW Z4´eren med to forskellige motorer; den sekscylindrede 2,5-liters motor med 192 hk og den ligeledes sekscylindrede 3,0 med 231 hk. Den mindste motor er blandt andet kendt fra BMW 325, men den træder mere i karakter i Z4´eren.
BMW Z4 2,5i er svær at placere på markedet. Den er ikke til at sammenligne med forgængeren BMW Z3, da prisen gør BMW Z4 til en helt anden bil.

Prismæssigt vil Mercedes-Benz SLK 200 kompressor og Audi TT Roadster nok være BMW Z4-s største konkurrenter, men de er efterhånden forældede. Derudover er Mercedes-Benz SLK og Audi TT Roadster udstyrede med firecylindrede motorer og byder på færre heste og mindre motorkraft.
Så perfekt eller ej er BMW Z4 2,5i et af de bedste bud på en sportsvogn til den kræsne, som er ude efter stringente køreoplevelser samt smukt og særegent design.

BMW Z4 2,5I

Tekniske data: Motor: R6, 2.494 cm3, 24V. Ydelse: 192 hk ved 6.000 o/min, 245 Nm ved 3.500 o/min. 0-100 km/t.: 7,0 sek. Topfart: 235 km/t. Brændstofforbrug: EU-miks: 11,2 km/l. Årlig ejerafgift: 4.500 kr. Vægt: 1.225 kg. Mål (L/B/H): 409/178/130 cm. Bagagekapacitet: 240/260 liter.
Totaløkonomi: BMW har sat prisen på Z4 rigtig fornuftigt i forhold til konkurrenterne. Så også på brugtmarkedet kan Z4’eren få succes. Efter tre år og 50.000 km har den tabt 36 pct. (ca. 236.000 kr.)
Reservedelsindeks: 204
Service ekskl. materialer:
25.000 km: 1.500 kr.
50.000 km: 2.300 kr.
75.000 km: 1.500 kr.
Pris: 656.000 kr.

Jeg synes...BMW Z4 er intet mindre end billedsmuk - jeg bliver aldrig træt af at se på den. Men køreegenskaberne lever ikke helt op til det flotte ydre.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...