Spottet i sneen: Ny '73'-variant af GT 4-Door
AMG GT 4-Door Coupe er en 4-dørs variant af sportsvogn/superbil AMG GT. Bilen er dog baseret på Mercedes' MRA-platform, der også er brugt i E-klassen og CLA. Bilen, der er spottet, er stort set blottet for camouflage: Kun de dele, der skelner den nye variant, ved navn GT 73, fra de øvrige er usynliggjort.
Både for- og bagkofanger (se billeder nedenfor) er dog stadigvæk dækket i camouflagefilm. Vi kan også se, at lufthullerne i forkofangeren endnu er meget skarpe, og en smule grove i udtrykket. Man kan altså postulere, at der stadig er gang i udviklingen på designet til GT 73, siden vi så den sidst.

En '73' med V8?!
Mercedes har de sidste par år været undervejs med en ny topvariant af AMG's GT 4-Door Coupe. GT 73, skal den hedde, og den har et legendarisk navn at leve op til: '73' kommer nemlig fra AMG's 7,3 liters V12-motor, der blev brugt i både S73 og SL73, tilbage i 1990'erne, og siden Pagani Zonda i 2000'erne.
I dag er historien en anden: Selvom vi er sikre på, at AMG gerne ville levere det, så kan en stor V12'er bare ikke svare sig. I stedet vil AMG levere GT 73 med en den same 4,0 liters biturbo V8, vi kender fra GT 63 og GT 63S. Men en topmodel skal være en topmodel, og de 639 hk fra benzinmotoren vil ikke alene være nok til navnets status.

Kompenserer med hybrid
Drivlinen på GT 73 skal være elektrificeret og med kabel. Når du er færdig med at gabe, så læs videre: Ligesom i Ferrari SF90, så kommer dette hybridsystem ikke til at fungere som en grøn dæmper på sjoven. I stedet skal elmotoren skubbe systemydelsen på GT 73 helt op til 816 hk. Det skal efter sigende give den forlængede coupe en 0-100-tid på godt under 3 sekunder.
Og selvom bilen med firehjulstræk kan fokuseres til udelukkende at producerer hurtige tal, så er den ikke humorforladt: De tidligere biler i rækken var udstyret med et såkaldt 'Drift Mode'. Altså et kørselsprogram, der skyder kraften til baghjulene, og promoverer, at bilen lægger sig sidelæns.
En anden heldig krølle, som PHEV-opbygningen tilføjer, er benzinøkonomi: Vi ved allerede, at bilen skal være udstyret med et batteri på omkring 20 kWh, der kan sørge for omkring 50 benzinfri kilometer.

Kigger man godt efter, er det muligt at spejde en opladningsluge, lige under venstre side af højre baglygte.
© AutomediaHvem er konkurrenterne?
AMG's GT 4-Door er, rent spirituelt, en forlængelse af AMG GT. I praksis er den bygget på MRA-platformen, og har således mere til fælles med en E-klasse. Med det i mente, vil AMG's umiddelbart tætteste konkurrent være Porsche, med deres Panamera e-Hybrid. Denne kan dog kun prale af 700 hk. Altså 116 hk i underskud.
Ét punkt, hvor AMG GT 73 måske kan komme i uføre, er bagagerumspladsen. MRA-platformen er udarbejdet med fossilbiler i tankerne, og er særdeles uoplagt til elbiler. Det betyder, at Mercedes er nødt til at være kreative, når de placerer det store hybridbatteri i bagagerummet. PHEV-varianten af E-klassen kæmper med netop dette problem.
Sammenlign forsikringer på Mercedes lige her (reklamelink)
