© Søren Juul

Hold dig langt væk fra den her bil

Med 761 hk og 1.020 Nm mangler EQS 53 AMG ikke kræfter – til gengæld mangler den en masse andet, som de mindre EQS-varianter kan levere.

11. juni 2022 af Mathias Brandt

EQS-AMG er bare forkert

I mine øjne er Mercedes EQS en af de bedste elbiler, der er findes på markedet, af den simple årsag, at den er vanvittig komfortabel og støjsvag. Den lukrerer på alle de fordele, som en elbil har og samler det til en luksuriøs oplevelse.

Men så valgte Mercedes at lade sin EQS inficere med AMG-DNA, og den splejsning er langt fra så vellykket. AMG har ikke kun udvandet sig selv med EQS, de har også udvandet selve essensen af EQS. Den fænomenale affjedringskomfort og støjsvage køreoplevelse er reduceret markant i EQS 53 AMG. De store 22” hjul ser godt ud, men de støjer mere end et sæt 20” hjul, der sidder på en EQS 580 4Matic. Derudover føles det ikke længere som at svæve på en sky, når man kører EQS – nu er affjedringen blevet mere kontant.

Se testen af Mercedes EQS 580 4Matic uden AMG-lir lige her: 

Mercedes AMG-EQS er farlig for dit kørekort

Standard yder en EQS 53 AMG 658 hk og har et drejningsmoment på 950 Nm. Testbilen har dog endnu flere kræfter, eftersom den er opgraderet med en AMG Dynamic Plus-pakke til 59.440 kr., der hæver ydelsen til 761 hk og 1.020 Nm. Det er nok til at sende den 2.655 kg tunge luksusbil fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder og hæver topfarten fra 220 km/t til 250 km/t.

Tallene er sindssygt imponerende, men i virkeligheden føles det overhovedet ikke så hurtigt. Det er en farlig cocktail, hvis man har sit kørekort kært. Alle disse kompromisser har AMG selvfølgelig gjort for at kunne levere en bil, der trods sine knap 2,7 ton faktisk ikke er sendt helt bag om dansen på en racerbane.

Under min testuge var jeg så heldig at få lov at køre nogle runder på det køretekniske anlæg FDM Sjællandsringen. Her føles den store luksusflyder overraskende godt hjemme, og sættes bilen i køreprogrammet “Sport+”, får man en følelse af, hvordan bilen opfører sig. 

22” hjul (32.693 kr.) ser godt ud, men koster på komforten.

© Søren Juul

Ikke pengene værd

Lige meget hvad, er det nok de færreste, som planlægger at tage deres elektriske AMG med på en bane. I en EQS giver en AMG-behandling ganske enkelt ikke mening i min verden. Jeg kan forstå de folk, der vælger en S-klasse i AMG-trim, da man får en V8- eller V12-motor, som bidrager med kolorit på tilværelsen med et himmelsk lydbillede – så kan man gå en smule på kompromis med komfort og støjniveau. I en EQS får man ikke andet end en lidt hurtigere bil, med dårligere komfort og højere støjniveau, som du tilmed skal betale 327.442 kr. mere for sammenlignet med en EQS 580 4Matic.

Vi synes

EQS 53 AMG er hurtig, men det sker på bekostning af komfort og støjniveau, og det går ikke.

Testbilen: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic Dynamic Plus

  • Pris: Fra 1.865.440 kr. (2.083.191 kr. som testet).
  • Årlig afgift: 680 kr.
  • Ydelse: 761 hk og 1.020 Nm
  • Topfart: 250 km/t
  • 0-100 km/t: 3,4 sek.
  • Rækkevidde (WLTP): 578 km
  • Mål: 521/193/151 cm L/B/H
  • Vægt: 2.655 kg
  • Last: 570 kg
  • Påhæng: 750 kg
  • Bagagerum: 610-1.770 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...