Mercedes AMG E63 st.car
© bilmagasinet.dk

AMG E63 st.car med ekstra bøffer

Ny motorstyring giver 580 hk og topfart på 330 km/t

7. juli 2009 af Steen Bachmann

Den serieproducerede og delvist håndbyggede AMG-motor i den forrige E-klasse W211 yder 514 hk ved 6.800 o/min, hvilket i stationcarudgaven giver en 0-100-tid på 4,6 sekunder.

Mercedes AMG E63 st.car motorrum
© bilmagasinet.dk

Tuningssættet VÄTH V63 RS omfatter ny motorstyring, sportsudstødning med friere rør, ny katalysator og to nye lyddæmpere. Det medfører en maksimal ydelse på 580 hk ved samme omdrejningstal og en stigning i momentet fra 630 Nm ved 3.200 o/min til 770 Nm.

Mercedes AMG E63 st.car interior
© bilmagasinet.dk

Ombygningen omfatter kulfiberdetaljer og 360 km/t-speedometer.

Mens det ikke er nemt at få 0-100-tiden længere ned i en to tons tung bil, fjerner VÄTH topfartbegrænseren. Bilen er ifølge producenten god for 330 km/t.

Mercedes AMG E63 st.car interior
© bilmagasinet.dk

Alcantara-himmel er dyrt, men giver et eksklusivt præg

Bremserne for har 6-stemplede calipre og enorme skivebremser med en diameter på 390 mm, mens dækkene er 245" for og 285" bag på 20"-fælge. Ny unit til luftaffjedringen sænker undervognen 39 mm.

Mercedes AMG E63 st.car fronten
© bilmagasinet.dk

En frontspoiler i kulfiber giver angiveligt ekstra 9 kg downforce på fronten ved 300 km/t, mens en diffuser skal sikre stabilitet og ro over bagvognen

VÄTH ombygger gerne kundebiler, men sættets pris er ikke oplyst.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...