Mercedes AMG A 45 S
Mercedes AMG A 45 S

Vi tester Mercedes'en med verdens kraftigste 4-cylindrede turbomotor

Motoren i Mercedes AMG A 45 S er håndbygget og har 421 hk. Det er det kraftigste i en 4-cylindret bil, der er sat i serieproduktion. Vi tester turbobomben på de danske veje.

20. maj 2020 af Frederik T. Frey & Jacob Dalby

Mercedes-AMG A45: Første test i DK 

Hårdkogte hatchbacks er det nye sort. Det kan ikke blive vildt nok, og på toppen af stigen står Mercedes-AMG A 45 S. En bil, som på papiret ville have været ren fiktion for 20 år siden. Den tyske stjernekriger har sølle 273 cm mellem akslerne, og standarddækmonteringen på denne S-variant er 255/35R19. Godt nok har AMG-folkene givet koncernens klejneste bil firehjulstræk, men når man læser dataarket, skal øjnene alligevel løbe henover tallene et par gange, før hjernen fuldt ud er med.

Bil Magasinet er Danmarks mest bilnørdede bilblad! Start dit abonnement i dag ved at klikke hér, så du hver måned kan blive fyldt op med de vildeste facts om både nye og gamle biler...

A45 AMG har ladetryk på 2,1 bar

Motoren er på to liter, har fire cylindre og en turbo, som arbejder med et tryk på op til 2,1 bar. Med 421 hk og 500 Nm er den ultrakompakte motor ingen slapsvans, og tager man antallet af cylindre og slagvolumet i betragtning er motoren enormt kraftfuld – prøv du at rejse tilbage i tiden og fortæl dig selv for 10 år siden, at man har serieproduceret en 2-liters turbomotor med 421 hk i en praktisk familiebil med fem døre!

AMG A45 rammer 100 km/t på 3,9 sek.

Kan din højre hånd holde køreprogramvælgeren fra Sport- og Sport+, lever du videre uden en anelse om, at der bor et monster under motorhjelmen. I Comfort-indstillingen er A 45 S letkørt og fornuftig, og eneste tegn på dens mulighed for at skifte karakter er udstødningslyden og de faste sports­sæder, der er ekstraudstyr til 50.968 kr.

Men i de hidsige køreprogrammer vågner bæstet. Gearkassen, en dobbeltkoblingssag med otte trin, og den vilde motor forvandler A 45 S til et pragt­eksempel på tysk effektivitet. Nul til 100 km/t er overstået på 3,9 sekunder, og takket være firehjulstrækket er kræfterne ofte til at udnytte, da grebet ved begge aksler er højt.

AMG A45 kan køres med en lillefinger

A 45 kan meget af tiden køres med en lillefinger, og AMG’en føles sjældent skræmmende, selv om den fra tid til anden laver nogle spøjse bevægelser under hård acceleration. Bilen forskyder sig en smule til den ene side, men uden at det er med en udskridende bagende, der skal tøjles med kontrastyring. Men ellers opleves den mindste AMG mere effektiv og tøjlet end egentlig sindssyg, som dens data ellers antyder.

Har man lyst til at slå al hjælp fra, skal en serie af knapper og skiftepaler engageres i nøje anført rækkefølge. Pludselig dukker et kør-sidelæns-program op i bilens computer, og efter at have bekræftet, at alverdens fremtidige ulykker vil være din skyld, er du nu klar til at lægge A 45 S sidelæns i et kontrolleret køreprogram, der er opsat til at gøre netop den disciplin let. Sejt!

Bil Magasinet er Danmarks mest bilnørdede bilblad! Start dit abonnement i dag ved at klikke hér, så du hver måned kan blive fyldt op med de vildeste facts om både nye og gamle biler...

Mercedes-AMG A45 S 4MATIC+ DCT specs

Pris

  • 965.098 kr.
  • 4.860 kr. Årlig afgift)

Motor & ydelse 

  • R4, 1.991 cm3, 16V, turbo
  • 421 hk ved 6.500 o/min
  • 500 Nm ved 5.000 o/min

Præstationer 

  • 270 km/t Topfart)
  • 3,9 sek.  0-100 km/t)
  • 11,6 km/l WLTP)

Mål og vægt 

  • 444/185/141 cm L/B/H)
  • 1.635/465/1.500 kg Vægt/last/påhæng)
  • 370-1.210 liter Bagagerum)
  • 255/35R19 Dæk)

Artiklen herunder stammer fra 31/7-2019, hvor vi testede Mercedes-AMG A45 S til præsentationen i Madrid, Spanien.

Hvor er vi?

Kun 45 minutters kørsel fra centrum i Madrid ligger Jarama Race Track. Den kuperede og ret snørklede bane har tidligere lagt asfalt til det spanske Formel 1 Grand Prix. I dag få vi lov at teste den nye Mercedes AMG A45 S til grænsen i tæt på 40 graders varme. Efter de værste racer-abstinenser er holdt nede kører vi nordpå i jagten på hårnålesving.

Bil Magasinet var inviteret af Mercedes.

Mercedes AMG A 45 S
© Andreas Lindlahr

Hvad er nyt i AMG A45 S?

Den samme mand følger sin motor fra start til slut indtil han til sidst sætter metalskiltet med sin signatur på motoren. Det sikrer kvalitet og en medarbejder, der gør sit bedste for at være sikker på, at det ikke er hans motor, der springer i luften.

En eksplosion lyder ellers ikke usandsynligt for en motor på to liter med fire cylindre, der yder 421 hk og 500 Nm. Den lille motor er tunet, tunet og så tunet lidt mere for at nå de vilde kræfter. Monteret i en lille bil som A-klassen betyder det præstationer, der fejer konkurrenterne af banen.

Mercedes AMG A45 S når 100 km/t på 3,9 sekunder og topper ved 270 km/t. Det hele er hjulpet på vej af dobbeltkoblingsgearkassen med otte trin, som skifter lynenes. Accelerationen føles bestemt også hurtig men med en lidt Mercedes’sk ordnung muss sein-tilgang.

Mercedes AMG A 45 S
© Andreas Lindlahr

A45 AMG har drift-mode

For at det ikke skal blive al for stift kommer A45 AMG med ’drift mode’. I stedet for at cutte alle kræfter fra forhjulene er det i stedet ESP-systemet, der sørger for at baghjulene snurrer hurtigere end forhjulene. Det betyder, hvis der er plads nok, at du kan lave vilde firehjulsdrift så længe der er dæk tilbage på fælgene.

Vi får systemet demonstreret til præsentationen af en instruktør. Drift mode virker utrolig simpelt. Aktiver drift mode, kør stille frem, drej på rattet, træd til på højre pedal og ud ryger bagenden med røg fra alle fire hjul. ESP-systemet hjælper til så at udskridningen er relativ nem at holde.

Mercedes AMG A 45 S
© Andreas Lindlahr

Hvem er konkurrenterne til A45 AMG?

Rivaliseringen handler mest af alt om flest kræfter i denne klasse. Mercedes har taget et stort spring til Audi RS3, der ”kun” har 400 hk og klarer sprinten til 100 km/t på 4,1 sekunder. BMW's nærmeste konkurrent er den nye M2 Competion med 410 hk. Modsat A45 og RS3 har M2 dog baghjulstræk og skal bruge 4,2 sekunder til 100 km/t.


Hvornår lanceres Mercedes-AMG A45?

Den hårdtpumpede motor vil også være at finde i den designmæssigt mere yndefulde CLA45. Begge udgaver kommer i to motorvarianter. Basisvarianterne A45 og CLA45 har 387 hk hvor de i S-trim yder 421 hk. Vi kender endnu ikke hverken priser eller en endelig lanceringsdato for de små raketter, men forhåbentlig til vinter - og vi glæder os.

Mercedes AMG CLA 45 S
© Andreas Lindlahr

Vi synes...

Læs i et kommende nummer af Bil Magasinet, hvorfor Jacob smiler så stort.

Mercedes AMG A 45 S
© Andreas Lindlahr

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...