Test: Forfinet køremaskine fra AMG

Mercedes-AMG A35 har mange flere kundskaber end blot rå motorkraft. Det er en svært underholdende GTI med køreegenskaber, der ligger helt i top. Læs Bil Magasinet's første test hér

8. april 2019 af Frederik T. Frey

Kan du hitte rundt i Mercedes’ store og evigt ekspanderende modelprogram? Nå, ikke. Desværre bliver det ikke lettere, efter du har læst denne prøvekørsel af den nye Mercedes-AMG A 35. Ikke nok med at hver model får en AMG-behandling, men nu har tyskerne fået ind i deres hoveder, at det slet ikke er nok.

Ud over de mere jævne benzin- og dieselvarianter skal der nu to AMG-varianter til af hver model. Den skæbne får den nye Mercedes A-klasse naturligvis også, og den gule bil i denne test er derfor ikke en søn i lige linje fra forrige generations Mercedes-AMG A 45. En arvtager til toppen af kransekagen i A-klasse-familien er på vej, men den er endnu ikke helt grydeklar. Indtil da kan vi så fornøje os med lillebror A 35, som har 306 hk og firehjulstræk.

A 35 AMG er optimeret på mange punkter

For at leve op til AMG-betegnelsen har ingeniørerne ikke bare fyldt den lille karrosse med flere hestekræfter. De har også gjort sig bestræbelser andre steder end i motorrummet i håbet om at væbne A 35 tilstrækkeligt.

Affjedringen ved forakslen har modtaget flere komponenter i aluminium for at sænke den uaffjedrede vægt. Under motoren har ingeniører monteret en aluminiumsplade, der gør fronten mere stiv, hvilket skal give hatchbacken en skarpere indstyring. På trods af det arbejde er A 35 stadig ikke verdens skarpeste, da den fortsat også skal besidde flere af de magelige kvaliteter, der karakteriserer A-klassen generelt.

Indstyringen er dog godkendt, og feedbacken gennem rattet på Pirelli P Zero 235/35R19-dæk er betydeligt højere end i gennemsnittet af halvhurtige hatchbacks.

Bagi har AMG-folkene fiflet med bl.a. stræberarme og hjullejer for at sikre en god balance mellem greb og manøvredygtighed. Bagtil er bilen strammet op med en ny krængningsstabilisator. 

A 35 trækket hovedsageligt på forhjulene

På de fugtige bjergveje på den spanske ø, Mallorca, føles bagenden meget stabil, og eneste situation, hvor den kommer i spil med let skred, er under nedbremsninger og ved vægtforskydning i sving. Med klampen i bund bider bagenden flot i asfalten takket være firehjulstrækket, og det hjælper A 35 til at nå 100 km/t på bare 4,7 sekunder.

Det meste af tiden er A 35 forhjulstrukket, men 4Matic kan sende op mod 50 pct. af kræfterne til bagakslen, når der er brug for det. Koblingen, der engagerer baghjulene, sidder umiddelbart foran bagakslen og er elektrisk mekanisk styret til forskel fra det tidligere 4Matic-firehjulstræksystem på A 45, som var elektrisk hydraulisk. Fordelen er en hurtigere tilkobling. Af andre detaljer er det værd at bemærke, at differentialet er åbent på bagakslen, og at bøsningerne i bagtøjet nu er skiftet fra gummi til stål.

Køreegenskaberne er frisket op

Køreegenskaberne er overraskende friske, og den forsigtige og anonyme tilgang til dynamik, som jeg tidligere har savnet i almindelige A-klasser, er mere tydeligt tilstede i A 35. Sammenlignet med en almindelig A-klasse har A 35 en 2-liters 4-cylindret turbomotor, der yder 306 hk ved 5.800 o/min og 400 Nm mellem 3.000-4.000 o/min.

Kræfterne sendes til alle fire hjul via en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, der er unik for AMG’en. Præstationerne beløber sig til en rap nul-til-100-km/t-tid på 4,7 sekunder og en topfart på 250 km/t.

Hvis du har en lille motorbølle i maven, er det også muligt at udstyre den lille ny med en kæk hækspoiler. I kabinen lokker A 35 med et nyt rat i alcantara, der har fået et lille drejehjul til valg af køreprogrammer. Systemet minder om det, Porsche har kørt med i årevis, men hos AMG har drejehjulet en lille skærm i midten, der viser den valgte indstilling.

På tech-siden bygger A 35 videre på den nye A-klasses imponerende MBUX-system, der tilbyder mange funktioner såsom et stemmestyringssystem, der kan forstå indirekte beskeder. Folkene hos AMG har også tilføjet deres egne funktioner til MBUX-systemet, der nu blandt andet også indeholder software til telemetri. •

Mercedes-AMG A 35 4Matic DCT

Pris 632.900 kr.  

Motor R4, 1.991 cm3, 16V, turbo 

Ydelse 306 hk ved 5.800 o/min, 400 Nm ved 3.000 o/min  

Topfart 250 km/t

0-100 km/t 4,7 sek.  

EU-miks 13,7 km/l  rlig afgift 3.640 kr.

Mål (L/B/H) 442/180/144 cm  

Vægt/last/påhæng 1.630/425/1.800 kg

Bagagerum 360-1.200 liter  

Dæk 235/35R19

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.